4 november 2016

IK STOP ERMEE

De voorbije twee weken zijn er een aantal dingen gebeurd waardoor ik tot mijn besluit gekomen ben om te stoppen met bloggen…

Wat is er gebeurd?

1. Mijn computer ging stuk.
2. Mijn computer ging nog een keer stuk.
En…
3. mijn computer ging nóg een keer stuk.

Drie keer in een periode van 10 dagen ging mijn computer stuk.

Vreselijk.  Telkens was het een race tegen de klok om dat ding weer aan de praat te krijgen.  Want zonder computer kan ik niet bloggen, kan ik mijn rekeningen niet betalen en kan ik mijn contacten slecht onderhouden.  (Dat alles zou via de telefoon ook mogelijk zijn, maar ik ben niet zo ver dat ik dat kan.)

De derde keer, toen die computer stukging, was finaal.  Er zat niks anders op dan naar de winkel te rennen voor een vervangende laptop.  Dat was maandag. 

’s Avonds had ik met iemand afgesproken om een voorstelling te gaan bekijken in de stadsschouwburg.  Een blogpost maken voor de volgende dag zat er die avond dus niet meer in.  En onderweg naar de schouwburg bedacht ik dat ik misschien maar eens eventjes wat afstand moest nemen van mijn blog.

Ik zat al een poosje in een dipje.  Daardoor had ik weinig zin meer om te bloggen.  Dacht ik.  Maar ineens vroeg ik me af: Misschien is het wel net omgekeerd?  Misschien zit ik in een dipje omdat ik al een poosje geen zin meer heb om te bloggen?

Het idee alleen al om eventjes afstand te nemen van mijn blog voelde als een opluchting.  En als iets voelt als een opluchting, dan weet ik dat het goed is.  Verder geloof ik ook wel een beetje in de voorzienigheid.  Het is niet voor niks dat die computer zo hardnekkig blééf stukgaan…

En wat denk je?

Ik heb er zo ontzettend van genoten om eens wat minder lang achter die vermaledijde computer te zitten, om eens wat minder lang te zitten, tout court!  En ook om eens wat vaker met vrienden af te spreken.

Moet ik misschien niet gewoon stoppen met bloggen, vroeg ik me af.  Want eerlijk is eerlijk, het heeft me altijd al veel meer tijd gekost dan me lief is.

Maar ik vond het toch ook altijd wel heel erg leuk.  Alleen… de laatste tijd dus niet meer.

Ik heb daarom besloten om een maandje niet te bloggen.  En wil ik er daarna weer mee beginnen, dan kan dat altijd nog.  Sterker nog, ook al wil ik er eerder weer mee beginnen, dan kan dat!

Dus…

Misschien begin ik er al wel eerder weer mee.  En misschien pas over een maand weer.  En misschien kom ik tijdens dat maandje niet-bloggen wel tot de conclusie dat ik er toch definitief mee wil kappen…

De toekomst zal het leren.

Voorlopig stop ik er dus (tijdelijk) mee.

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Foto: Eelco van Loo voor © sunny mama

32 opmerkingen:

  1. Kijk gewoon hoe het bevalt zonder Bloggen. Bij mij stond hij ook door omstandigheden even op een lager pitje.
    Ben gisteren weer begonnen en voelt weer goed.
    Succes meis en geniet ff van je "vrije tijd".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijpelijk. Zelf blog ik sinds de aanvang 12 jaar geleden met een frequentie van circa 11x per maand (2,5x per week). Tijdens vakanties blog ik nooit. Je moet het voor jezelf leuk houden en anders is het moeilijk als een hobby te zien en is het meer werk geworden. Daar betaalt het nmm niet voldoende voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop toch dat je er weer zin in krijgt! Want al reageer ik niet altijd, ik lees het wel :-) Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon even een stop houden kan helpen zodat je voor jezelf het inzicht krijgt wel of niet door te gaan. Bloggen moet nog altijd prettig aanvoelen en het moet je een waarde geven. Als dat er niet meer is dan moet je keuzes maken.

    Aum Shanthi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga je schrijfsels missen, ook al volg ik je nog niet zo lang. Als bloggen een 'corvee' wordt, dan moet je stoppen. Maar moet je zo nodig om de zoveel dagen bloggen? Ik niet hoor. Ik schrijf alleen als ik daar zin in heb. Soms is dat twee keer per week, soms is dat twee weken niks.
    Ik hoop je snel terug te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag zie ik je weer terug wanneer jij er aan toe bent om weer te bloggen. In het andere geval wens ik je een gelukkig en gezond leven toe. Doe je ding en geniet daar van, dat is belangrijk! Warme groet x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jammer maar ik begrijp je redenen. Goed om eens te kijken hoe het bevalt na een maandje niet bloggen. Geniet van de vrije tijd en de leuke dingen die je gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer maar begrijpelijk. Als het als een opluchting voelt als je niet blogt dan lijkt het me een duidelijk verhaal. Veel plezier in het offline leven :D en misschien tot over een maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Meid gelijk heb je, neem je rust en wie weet zien we je (hopelijk) terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel begrijpelijk ook denk ik, ik ben er ook 3 jaar tussenuit geweest en dat beviel prima, maar ergens miste ik het toch wel weer eigenlijk en geheel andere vorm ben ik na jaar blogpauze weer terug gekomen, en ooit zei ik, ik stop er gewoon mee, web-log ging toen ook onderuit en ik zat al in een break, toen had ik het helemaal gehad.

    Kortom, wie weet zien we je over een maand terug, wie weet pas over enige jaren ;-)

    Have fun in alles wat je doet en geniet!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het ontzettend goed en knap dat je dit doet maar ik hoop stiekem dat je snel weer heel veel zin hebt om te bloggen, ik kom hier namelijk graag op bezoek ;-)

    Ik wens je heel veel plezier en ik hoop dat je waar je ook voor kiest voor heel happy bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik begrijp je volkomen. :) En er is niets dat je in de weg staat om af en toe wel op je favo blogs te komen. En als je dan iets voelt kriebelen, kun je altijd weer eens iets schrijven voor 'ons'. Dat hoeft toch ook helemaal niet elke dag? Het is geen baan :) (Hoewel je zo leuk schrijft dat je daar absoluut wel iets mee kan verdienen, en dan niet op de blogger manier van 'gratis spullen scoren'. Plus je foto's. Maar als je er ook echt een beloning voor krijgt, dan staat er echt wat tegenover, he?)
    Ik zal je stukjes missen. Maar niet genoeg om je te dwingen met je hobby door te gaan als je er geen lol aan beleeft :P
    Ga leuke dingen doen! Museumnacht staat voor de deur!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. begrijp je volledig...gewoon doen en zeker geen schuldgevoel over hebben. Heb ik ook gedoen en eerlijk: het lucht op dat de druk van de ketel is. Ik ben ook terug herbegonnen maar ik zie wel wanneer er iets op verschijnt.
    Geniet vooral van het echte contact met mensen, van hetgeen je om je heen hebt: dat is het allerbelangrijkste. Onze maatschappij dringt ons teveel op om bepaalde dingen te doen maar hier wordt daar niet aan meegedaan.
    Ik ga het hier natuurlijk wel missen maar je moet doen wat je moet doen en niet denken wat anderen ervan zullen denken.
    Volop genieten van wat je wil want het gaan allemaal veel te vlug voorbij!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jeetje, ik schrok wel even. Maar ik begrijp je wel hoor. Doe gewoon ff wat goed voelt en kijk maar wat er op je af komt. En mocht je weer beginnen (ik hoop van wel) leg jezelf dan geen schema of afspraken op maar blog qua frequentie vanuit gevoel. De echte bezoekers komen en blijven toch wel. Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als het je geen voldoening meer geeft dan zou ik er inderdaad ook even afstand van doen. Natuurlijk hoop ik dat je binnen no time weer back in business bent, maar je moet zeker doen waar jij je goed bij voelt. Liefs.x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jammer, ik ga je missen! Maar goed dat je naar jezelf luistert, misschien tot over een maand!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat jammer! Maar ik begrijp je helemaal! Doen wat goed voelt en waar je blij van wordt, dat is het allerbelangrijkste. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat jammer Sunny maar goede beslissing, als je het even niet meer leuk vind gewoon stoppen, het moet zeker geen 'moetje' worden. Zo denk ik er ook over. En als je over een tijdje toch weer de kriebels krijgt zijn wij er ook weer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi Sunny,

    Nou had ik je pas net leren kennen en nu ga je op blogverlof.... Je bent er erg aan toe als ik het zo lees. Ik heb afgelopen zomer een pauze van 2 maanden genomen en 2x een bericht geplaatst. Het heeft de dingen weer in de juiste verhoudingen geplaatst. Bloggen zit nou eenmaal in je bloed maar je moet wel zorgen dat je bloeddruk niet te hoog wordt zullen we maar zeggen. Ik ga nog eens lekker genieten van wat je allemaal al hebt geschreven. En ik wens jou alle rust en goeds toe die je nodig hebt en hopelijk tot over een tijdje.

    Groetje,

    Dorohté

    ter info https://djaktief.wordpress.com/2016/07/01/break/

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jammer want ik vond je onderwerpen altijd erg aardig.
    Misschien een idee om over een andere lay-out na te denken in de pauze?
    Want ik moet eerlijk zeggen dat ik die niet lekker leesbaar vind, voornamelijk teveel losse zinnen en korte paragrafen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi Sunny,

    Heel erg begrijpelijk.
    Zoals jij aan het bloggen was dan kan het niet anders als dat het als hard werken is met alle daarbij komende verplichtingen maar zonder salaris.

    Je bedenkt het onderwerp, doet je onderzoek daarvoor, maak of zoek passende foto's, schrijf je artikel en plaats het, en dan vervolgens geef je alle reacties nog een keurig netjes een antwoord.
    Hard werken dus en veel verplichtingen.
    Ik kan je melden dat doe ik je niet na.

    Nu blog ik zelf ook maar dan alleen als het me uitkomt.
    Dat kan 1x per week of 1x maand zijn.
    En dat vind ik prettig, geen verplichtingen, geen stress, komt het niet uit dan doe ik lekker niets.
    Maar ik heb wel alle voordelen van alle leuke contacten.
    Misschien moet je er eens op die manier naar kijken.

    Heb je eens een lekker receptje de ene week dan plaats die die gewoon (okay ik geef het toe dat is eigenbelang)
    Of heb je de andere week een leuk kleding advies dan plaats je die.
    En als je een maand later een fantastische andere tip of advies heb dan zien we die weer verschijnen.

    Mocht ik je niet meer tegen komen in blogland dan bedank ik je hartelijk voor al die heerlijke momenten die je hier gegeven heb.
    Maar stiekem hoop ook ik net als de meeste hierboven dat je toch zo af en toe weer eens iets van je laat horen.

    Pas goed op jezelf en wees vooral lief tegen jezelf, bovenal luister naar jezelf.

    Fijn weekend en LG,
    Karina XX

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De computer stuk. Ik ken dat gevoel. Dat had ik precies in Thailand waar alles zo traag was dat ik ook even een blog pauze inlaste. Niet gewild maar achteraf was het het beste wat mij overkwam sinds ik blog. Zoals je zegt, bloggen is leuk maar kost veel tijd. Nu ik minder blog per week heb ik weer een balans gevonden tussen privé en blog en ik vind het zalig. Dus neem de rust die je nodig hebt. Laat het weten als je er weer bent. Pas op de plaats heeft iedereen wel eens nodig, maakt niet uit wat de reden dan ook is. Ik hoop dat je geniet en leeft! Sunny. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Altijd goed om even een pauze in te lassen als je geen plezier meer haalt uit het bloggen. Het moet tenslotte wel leuk blijven. Misschien als je minder berichten per week gaat schrijven dat het prettiger is, dat werkt bij mij in ieder geval. Veel plezier en rust tijdens je pauze en hopelijk zien we je over een maandje weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Joh, het klinkt als een hele goede keuze! Het is toch zo zonde als je eigenlijk niet geniet van een avondje uit, maar alleen maar denkt... wanneer moet ik nu mijn blog afkrijgen? Dat 'moeten' is gewoon funest voor het bloggen. Althans voor mij. Dus doe vooral je ding, laat je niet gek maken en wees vooral eerlijk naar jezelf. Geniet! En tot straks of niet. We gaan het merken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Het moet natuurlijk geen verplichting worden en zo te lezen leek het wel die kant op te gaan. De volkomen te begrijpen.
    Hartelijke groet van Marion

    p.s. ik moet nog wel even dat lekker recept met die krabsticksalade van je blog halen voordat de "winkel definitief sluit:)"

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik lees dit nu pas... Ik heb het zelf mega druk gehad, maar heb je dus wel gemist!
    Ik hoop je terug te zien en ik begrijp het echt wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. In een tijd van presteren, prestaties leveren… In een tijd van je laten zien, je wilt gezien worden… In een tijd van moeten vooruit gaan, geen vooruitgang is terug… In een tijd van wat is het stil G+ zonder Sunny, heb ik Sunny gemist…

    Beste Sunny… We leven in een tijdperk, een drukke tijdperk We maken het onszelf druk. Jij hebt voor jezelf opgelegd om rust te nemen. Een goed besluit als ik je (voorlopig) laatste blog zo lees.
    Ik vind het wel jammer. Je kon zo mooi van je afschrijven in je onderwerpen. Veel blogs van jou behelsden onderwerpen waar ik als lezer van het mannelijk geslacht (ahum…) zoiets van had; “niet aan mij besteed”. Maar het las wel mooi en begrijpelijk zoals jij het geschreven had.
    Jij hebt voor een enige tijd geschreven dat jouw inspiratie “in golven komt”. De zee heeft zich bij jou nu terug getrokken, het is “eb”. De zee kan dat niet volhouden en de zee komt terug. Dan is het “vloed”. Geniet van je rust en je komt weer terug. Is het niet met blogs, dan is misschien met wat anders.

    In de tussentijd probeer ik voor mijn vriendin en mij jouw “SUPERGEZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN” voor te zetten. Voor mijn achterwerk ga ik jouw artikel “VOOR IEDERE BIPS DE JUISTE SLIP” lezen.

    Beste Sunny, het gaat je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Begrijpelijk. Maar we zijn inmiddels een maand verder. Denk je er nog steeds zo over of zit je al in de startblokken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Miesiąc minął :-) i jest Ci dobrze bez blogowania...tzn. tak miało być. Pozdrawiam !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mis je nog altijd maar ik begrijp het ook nog steeds.

    Ik wens jouw en Sammie alvast hele fijne en liefdevolle dagen.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Nou moe! In complete verwarring lees ik deze blogpost. Dat zit zo: een paar weken geleden stuitte ik voor het eerst op je blog (snap ook niet waarom dat niet eerder gebeurd is) en was meteen gecharmeerd van je blog, je onderwerpen, levensstijl. Ik liet een reactie achter, jij liet er een achter bij mij en vervolgens kon ik je blog niet terugvinden. Ik dacht dat ik je in mijn bloglovin lijst had of in een andere lijst, maar daar verscheen niks wat er op leek (wat nu achteraf gezien misschien wel te verklaren is). Nu via een omweg je blog weer opgezocht en het eerste wat ik zie is dat je stopt. Nee, dit is niet het goeie blog, is het eerste wat ik denk. Maar het is wel het goeie blog. (een van de weinig grotere bloggers die een blogspot adres heeft - ik mag dat wel :-))
    Met gemengde gevoelens laat ik het bezinken. Ja, jammer. Maar ik kan me wel inleven in je overwegingen. Soms past de oude methode niet meer. Tijd voor iets anders. De tijd zal het leren.
    Voor nu alle goeds. Laat het bezinken, daar is de winterperiode tenslotte voor.
    Hartelijke groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dat heb ik weer...niet persoonlijk opvatten!! ;) Door omstandigheden had ik even geen tijd/zin om te bloggen, nu de draad weer proberen op te pakken en kom ik gelijk bij jou....ben jij gestopt!!!! :( Heel begrijpelijk hoor, maar wel jammer! Het ga je goed meid en wie weet ontmoeten we elkaar snel weer! Groetjes van Inge

    BeantwoordenVerwijderen