27 oktober 2016

DÍT IS DE REDEN WAAROM JIJ VEEL TE LAAT GAAT SLAPEN

DÍT IS DE REDEN WAAROM JIJ VEEL TE LAAT GAAT SLAPEN
Voelde jij je uitgeslapen vanmorgen?  

Vaak komen we niet aan voldoende slaap doordat we te laat gaan slapen.  En meestal weten we dat wel, maar hoe komt het dat we dan toch niet wat eerder naar bed toe gaan…

Voelde jij je uitgeslapen vanmorgen?  De kans dat je “nee” zegt, is zowat 50/50.

Een chronisch slaaptekort is inmiddels namelijk een epidemie in Nederland (bron) en het is inmiddels een vaststaand feit dat werkend Nederland een slaaptekort heeft (bron).

Dat we ons niet altijd helemaal uitgeslapen voelen, doen we vaak af als een onbenulligheid.  Maar dat is niet terecht.  Want een slaapgebrek heeft ernstige gevolgen voor je functioneren.

De kwaliteit van je hele dag wordt erdoor verbruid. 

Zo is een slaapgebrek niet bepaald bevorderlijk voor je humeur.  Je geheugen werkt minder goed.  Wanneer je te weinig geslapen hebt, kun je maar beter geen belangrijke beslissingen nemen.  Je kunt je dan namelijk niet zo goed concentreren, je laat je afleiden door dingen die er niet toe doen en je bent minder flexibel in je denken.  Op zo’n dag ben je ook vel ‘schrikkeriger’ en angstiger dan normaal.


Wanneer we onvoldoende geslapen hebben, zouden onze prestaties zelfs net zo slecht zijn als die van een zatlap.

Om goed te functioneren, heb je je rust nodig.  Zo simpel is het. 

Voor de meesten onder ons is het echter heel erg moeilijk om aan voldoende slaap te komen.  Want dat je niet aan voldoende slaap komt, is natuurlijk de schuld van die vermaledijde wekker, iedere ochtend!

Nee, alle gekheid op een stokje, het is nu eenmaal een feit dat je er iedere ochtend op hetzelfde tijdstip uit moet (als je regelmatige werktijden hebt), dus … 

Het enige wat er opzit om aan voldoende slaap te komen, is vroeger naar bed toe te gaan.


Ergens weten we dat wel, maar… waarom doen we het dan niet?

Wel, dat komt hierdoor…

Je bent overdag te druk!

Doordat je overdag te weinig tijd voor jezelf hebt, heb je ’s avonds langer de tijd nodig om te ontspannen en tot jezelf te komen.

En blijkbaar heb je die tijd ook echt nodig.


Daar komt nog eens bij dat je minder discipline hebt naarmate je vermoeider bent.  Hoe later op de avond het wordt, hoe moeilijker je het dus krijgt om tegen jezelf te zeggen: “Hup, naar bed!”

Zelf ken ik dat probleem maar al te goed. 

Ik ken dat probleem zelfs zo goed, dat ik om een uur of twee ’s middags meestal al weet of ik de volgende morgen uitgeslapen zal wakker worden. 

Ben ik om twee uur ’s middags nog heel druk in de weer en heb ik nog veel werk voor de boeg, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk weer zo’n latertje.   Dan ben ik nog tot veel te laat in de avond in de weer om bijtijds te onthaasten en op tijd de slaap te kunnen vatten.  Want sta ik eenmaal in de vijfde versnelling, dan doe ik er een hele poos over om terug te schakelen.

Nee, als ik aan voldoende slaap wil komen, dan moet ik me al om twee uur voornemen dat ik mijn taken ga afronden, zodat ik om vier uur ’s middags kan beginnen met onthaasten. 

Eigenlijk mag ik na het avondeten helemaal aan niets meer beginnen dat inspanning en concentratie vereist.  Want dan gaat het fout!

Is dit probleem voor jou ook herkenbaar?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:






Foto via Tumblr

17 opmerkingen:

  1. Deze invalshoek had ik nog niet eerder gehoord, maar ik geloof het wel.
    Kijken naar tv en andere beeldschermen houdt ons ook wakker, zegt men.
    Ik merk vooral dat het tijdstip waarop ik op moet staan verschil maakt. Mijn natuurlijke tijd is 7 uur maar vanwege school en/of werk moet ik er rond kwart over 6 uit.
    'S avonds wil ik liever geen telefoontjes meer plegen, die zorgen bij mij voor slecht inslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook. Als ik 's avonds laat nog uitgebreid heb getelefoneerd, dan ben ik klaarwakker en kan ik moeilijk de slaap vatten.

      Verwijderen
  2. Gek genoeg is het bij mij juist andersom. Als ik een hele rustige, saaie dag heb, met weinig activiteit en weinig denkwerk, dan slaap ik juist veel en veel slechter dan als ik een fijne drukke dag gehad heb.
    Ik hou van uitdagingen, ik hou er van om bezig te zijn, en ik kan niet zo goed tegen simpele dagen.
    Dus nee. Als ik te weinig uitdagends gedaan heb, dan slaap ik slecht.

    Stress. Daar slaap je wel slecht van. En stress is is anders dan overdag druk zijn. Echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wanneer ik overdag lekker bezig ben geweest, dan slaap ik doorgaans ook beter. Maar dan moet er wel de balans zijn geweest van voldoende lichamelijke inspanning tegenover de mentale inspanning. Als ik alleen mentaal 'druk' ben geweest, dan heb ik het er 's avonds veel moeilijker mee om te ontspannen.

      Verwijderen
  3. Eigenlijk doe ik precies het zelfde als jij.
    Na het avond eten niets meer beginnen met dingen die inspanning en of concentratie vereisen.

    Dat wil zeggen ik ben er achter dat het niet een geestelijke inspanning moet zijn.
    Als ik nog een beetje sport dan is er niets aan de hand.
    Sterker nog ik slaap er sneller van.

    Vond het vroeger niet altijd leuk hoor om mezelf zo'n streng ritme te geven.
    Maar weet nu dat ik me beter voel als ik op tijd naar bed ga en weer op tijd op sta.
    En dat is alles waard.

    Fijne nieuwe dag xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook dat sporten juist bijdraagt tot een goede slaap. Vooral na het zwemmen kun je je soms zo prettig 'rozig' voelen, vind je niet?

      Fijne maandag!

      Verwijderen
  4. Ik ga ook regelmatig te laat naar bed, als ik me voorneem om op tijd naar bed te gaan komt er meestal ook niks van terecht. De avond is al zo kort vaak. Heel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel herkenbaar, hoor. Je wilt tenslotte ook graag wat tijd voor jezelf en vaak doe je dat door je avond 'op te rekken'.

      Verwijderen
  5. Ja helaas herkenbaar. Het lukt zo moeilijk op tijd in bed te liggen. Ik slaap elke nacht zo'n 6 a 6,5 uur (soms een nacht 5 uur) en dat is echt te weinig. Ik heb eigenlijk 7,5 uur ofzo nodig om me goed te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je structureel de hele week net wat te kort geslapen hebt, voel je je op vrijdag dan niet een soort van zombie? Ik merk dat mijn concentratievermogen daar op een gegeven moment toch wel onder gaat lijden.

      Verwijderen
  6. Vervelend lijkt me dat, als je zo moet nadenken over het hele Hoe en Wat. Ik slaap eigenlijk altijd als een roosje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan mag je jezelf zeer gelukkig prijzen. Voor veel mensen is lekker slapen geen vanzelfsprekendheid.

      Verwijderen
  7. Herkenbaar. Zeven uur slaap is voor mij voldoende maar ik ga echt nog te vaak te laat naar bed. Zo stom.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man en ik ,slapen 6 uur ,* ook veelste kort.
    maar ik denkt dat je ouder word , minder slaap nodig hebt.
    groet toos !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of misschien is het ook wel zo dat je dan een ander slaappatroon krijgt. Veel ouderen slapen ook 's middags een paar uurtjes. Dat compenseert dan weer voor de uren die je 's nachts minder slaapt.

      Verwijderen
  9. Hi Sunny,

    Via via kom ik op je blog en ik val met mijn neus in de boter qua onderwerp. Ik probeer sinds oktober iets aan mijn slaappatroon te veranderen maar dat is nog best lastig. Ik ga eens kijken wat ik met je tips kan.

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen