26 oktober 2016

SUPERGEZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN

SUPEREZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN
Deze supergezonde salade houdt je jong en slank. 

Boerenkool is namelijk één van de gezondste groenten op deze planeet.  En daarbij bevat deze salade nog veel meer ongekend gezonde ingrediënten, zoals rauwe zuurkool (een verjongingsmiddel!) en - als je dat wilt - ook wat wakame zeewier (die houdt je slank)...

Toen ik onlangs in New York was, heb ik ergens in een veganistisch restaurant een ontzettend lekkere salade gegeten van boerenkool met pompoen en zuurkool.  (Hier zie je een fotootje van die salade.)  Ik dacht: Die salade moet ik thuis ook eens proberen te maken.

Deze salade is dus geïnspireerd op die gezonde salade die ik in New York at, maar ik gaf er mijn eigen draai aan.  Ik combineerde de boerenkool, de pompoen, de zuurkool en ook het wakame zeewier, zoals in de salade uit New York.  Maar ik voegde er zelf nog shiitake champignons aan toe en avocado.  De dressing liet ik achterwege.

Deze wintersalade is niet alleen supergezond vanwege de boerenkool, maar ook vanwege de zuurkool.  (Mijn zuurkool hier op de foto is rood omdat ik toevallig zelf ‘zuurkool’ gemaakt had van rode kool.  Dat is echt heel simpel zelf te maken, maar daarover een andere keer meer.)

Onze oude vertrouwde boerenkool, die in de VS “kale” of ook wel “borencole” wordt genoemd (vind je dat niet grappig?) werd een aantal jaar geleden ‘ontdekt’ door hippe restaurants in New York als zijnde een ‘superfood’. 

En dat is volkomen terecht, want boerenkool is één van de meest gezonde groenten op onze planeet.  Zo bevat boerenkool bijvoorbeeld ontzettend veel vitamine C en daarom is het goed om hem rauw te eten.  Maar... rauw is boerenkool dan weer niet zo heel makkelijk verteerbaar.  En daarom vertel ik je straks een trucje hoe je rauwe boerenkool toch beter verteerbaar kunt maken.

Deze salade bevat ook zuurkool.  Zuurkool zit boordevol belangrijke enzymen die kanker helpen voorkomen en zelfs veroudering afremmen!  Voorwaarde is wel dat je de zuurkool rauw en onverhit eet.  Want door de zuurkool te verwarmen maak je deze enzymen dood.

Als je wilt, kun je in deze salade ook wakame zeewier verwerken.  Wakame zeewier is een van de beste vegetarische bronnen van omega-3 vetzuur.   Het is supergezond en het bevat een stof die helpt tegen obesitas. (bron

Wakame kun je vinden bij de natuurwinkel of bij de Chinese supermarkt.
SUPEREZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN

ingrediënten

voor 4 personen
* 1 winterwortel
* 300 g (fles)pompoen
* 8 handjes (voor)gesneden boerenkool
* 1 avocado
* 4 handjes zuurkool
* pijnboompitjes
* pompoenpitjes
* 9 shiitake champignons
* 2 tl kerriepoeder
* 1 tl komijnpoeder
* 2 el olijfolie
* peper & zout naar smaak
* optioneel: wakame zeewier
SUPEREZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN

bereiden

1. Het zeewier is optioneel, maar als je het aan deze salade wilt toevoegen, week dan daags van te voren een klein handje wakame in ruim water.
2. Snijd de wortel en de pompoen in schijfjes/stukjes.
3. Verhit de olijfolie in de hapjespan en bak daarin de pompoen goudbruin, tezamen met de wortel, de kerrie en de komijn, op een hoog vuur gedurende 3 minuten onder voortdurend roeren.  Zet dan de deksel op de pan en laat nog 10 minuutjes sudderen op een laag vuurtje.
4. Snijd de shiitake champignons in plakjes.
5. Doe de boerenkool in een slakom tezamen met de avocado en een theelepeltje zout.   ‘Masseer’ de avocado door de boerenkool.  Hierdoor kneus je de vezels in de boerenkool en zorg je ervoor dat de zuren vrijkomen.  Die maken de boerenkoolbladeren smakelijker en ook zachter én dus makkelijker verteerbaar.
In de video hieronder (op 3:28min) kun je zien hoe je de avocado door de boerenkool heen masseert.  (LET WEL: dit is een andere salade!)
6. Schik de gemasseerde boerenkool op de borden, (verdeel er wat wakame overheen, als je dat wilt), schik er voor ieder wat zuurkool bij, wat champignons, verdeel de gebakken wortel en pompoen over de borden en garneer met enkele pijnboompitten en wat pompoenzaadjes.
SUPEREZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN
Voilà, een supergezonde salade van boerenkool en pompoen die je jong & slank houdt! ;-)

Mocht je meer willen weten over de gezondheidsvoordelen van boerenkool, dan kun je hier klikken.  En hier lees je meer over de gezondheidsvoordelen van zuurkool.

Wat denk je, ga jij deze ‘hippe New Yorkse salade’ ook een keertje proberen?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:



15 opmerkingen:

  1. Een heerlijke salade! Ik ben dol op pompoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt mij erg nieuwsgierig naar New York salade. Volgens mij ook een flink gezonde portie van ingredienten wat in deze salade zit. Ik wil altijd al boerenkool in mijn smoothie verwerken. Het is nog niet gelukt. Salade lijkt mij makkelijker om mee om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik de laatste tijd ook vaak: bladgroente zoals boerenkool of spinazie in de smoothie verwerken. Voor de smaak hoef je het niet te laten en zo krijg je nog wat extra vezeltjes en vitamientjes binnen...

      Verwijderen
  3. Hmmmm deze salade lijkt me echt overheerlijk. Ik houd van alle ingrediënten die erin zitten en de combinatie lijkt me dan ook voortreffelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was het maandag niet nationale boerenkooldag? Ik hoorde erover op de radio en toen hoorde ik ook een interview met iemand die vertelde dat het in Amerika helemaal "hot" is om boekenkool te eten. Zij betaalden daar enorme bedragen voor een stronkje. Leuk dat je er een artikel aan wijdt. Ik ben gek op boerenkool, maar dan als stamppot. In combinatie met pompoen krijg ik er hier waarschijnlijk niet doorheen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, in New York is boerenkool over het algemeen zeer slecht betaalbaar. Dat maakt het er dubbel zo leuk op om hem hier in de supermarkt voorgesneden te kopen voor een euro!

      Verwijderen
  5. Ik las alleen de titel nog maar "SUPERGEZONDE WINTERSALADE VAN BOERENKOOL EN POMPOEN" en had meteen het idee dat je inspiratie had opgedaan in N.Y.
    Zelfs in films en series hebben ze het over de "kale" :-)

    Deze salade lijkt me echt lekker.
    En wat een goed idee om de kool te masseren, nooit aan gedacht dat dit de kool zachter en beter verteerbaar zou maken.

    Tevens super fijn dat je op dit moment met een winter salade kom want die zomer salades zijn lekker maar op een gegeven moment raak ik er een beetje op uitgekeken.
    Dit ziet er meteen smaakvol uit dus ik ga hem zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marion hierboven zegt het ook al: "kale" is echt "hot" in de VS. Dat brengt met zich mee dat ze er allerlei lekkere en originele receptjes mee maken en dat geeft mij dan weer inspiratie. Maar, begrijp me niet verkeerd... een ouderwets stamppotje met boerenkool blijft toch nog altijd een van de allerlekkerste gerechtjes.

      Verwijderen
  6. Oh jammie dat ziet er lekker uit zeg! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben niet helemaal overtuigd van rauwe boerenkool en zuurkool... En ook de wakame zeewier zou ik achterwegen laten.

    Maar misschien moet ik het gewoon een keer een kans geven want opzich ben ik ontzettend fan van alles wat er in zit (behalve die zeewier dan ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet zo lachen, binnenpretje om de 'kale' ik heb het spel Chefville gespeeld ooit op FB, is alweer een paar jaar geleden hoor, maar daar moesten we ook 'kale' verbouwen en recepten maken, hahahaha tot ik met mijn hollandse boerenkool kwam met worst... ze wilden allemaal weten hoe dit super hollandse gerecht nu gemaakt werd, dus moest ik het gaan vertalen, whahaha

    En denk je eens in, jij bent er nu geweest, hoe 'explain' je nu een Hema worst? :P

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad... Hoe beschrijf je een Hema worst? Misschien als een soort frankfurter? (Of zeg ik nu iets heel verkeerds?)

      Verwijderen
  9. Ohhhhh nou zo zat ik bij het lezen van de titel. Wat een sterke combinatie boerenkool en pompoen. Zeggen ze echt borencole? Zo leuk!

    Het ziet er echt heerlijk uit, ik wil dit heel graag proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heerlijk gerecht........... is het proberen waard .
    Fijne Donderdag !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hola Sunny, ya sabes cómo me gustan las ensaladas y las que llevan fruta más. Feliz semana, bstes.

    BeantwoordenVerwijderen