6 oktober 2016

HOE JE MET MINDFULNESS JE HUIS OPGERUIMD HOUDT

HOE JE MET MINDFULNESS JE HUIS OPGERUIMD HOUDT
Wat denk jij...

Wordt een mens onrustig van een rommelig huis, of wordt je huis rommelig doordat je rusteloos bent?

Zelf geloof ik dat het beide kanten op werkt. 

Tenminste, bij mij is dat toch zeer duidelijk het geval.  Van tijd tot tijd is mijn huis heel rommelig.  Dat zijn dan meestal de tijden waarin ik zelf onrustig ben, me laat opslokken door allerlei toestandjes, heel erg in mijn hoofd zit en daardoor wat weinig oog heb voor de ruimte om mij heen.

Maar omgekeerd is het ook zo dat ik van al die rommel in huis niet bepaald rustig word.  Eigenlijk kom ik op die manier in een soort vicieuze cirkel terecht want het wordt rommelig in huis doordat ik zo rusteloos ben en mijn hoofd er dan echt niet naar staat om te gaan opruimen en wanneer het zo rommelig in huis is, word ik nog onrustiger.

En nu kwam ik toevallig ergens een heel interessant idee tegen dat dit patroon van onrust - en van rommel! - zou kunnen doorbreken...

Het idee komt oorspronkelijk van een zenmonnik

De monnik zei: “Laat bij alles wat je doet geen spoor van jezelf na”. 

Hij bedoelde dat natuurlijk in overdrachtelijke zin.  Wat hij bedoelde, was dat je alles moet doen met een heldere, gefocuste geest.  Dus, dat je aandacht volledig moet gericht zijn op de taak waar je mee bezig bent.  Wanneer je klaar bent met die taak, richt dan al je aandacht op de volgende taak.


Leo Babauta, de oprichter van het blog Zen Habits, kiest ervoor om dat advies van die zenmonnik heel letterlijk op te vatten als het om het huishouden gaat.  In ‘A Simple Declutter Habit’ zegt hij dat dit er voor hem op neerkomt om alles altijd meteen op te ruimen wanneer hij ergens klaar mee is.

Om zulke simpele dingetjes te doen als je bord meteen af te wassen nadat je gegeten hebt, je kleren meteen netjes op te bergen wanneer je ze uittrekt, je materialen meteen op te ruimen nadat je ze gebruikt hebt en je bed meteen op te maken wanneer je wakker bent, moet je wel een beetje mindful omgaan met die dingen. 

De meesten onder ons rennen van de ene taak naar de volgende.  En daardoor hebben we vaak te weinig aandacht voor datgene waarmee we bezig zijn.  We kunnen leren om wat meer aandacht te schenken aan alles wat we doen door iedere taak netjes af te ronden en alle rommel die we daarbij gemaakt hebben meteen helemaal op te ruimen.

Volgens Leo Babauta zijn de voordelen hiervan groot:
a. de rotzooi stapelt zich niet zo op;
b. je krijgt een helderder kijk op de dingen die je doet, nu die een duidelijker begin én ook een duidelijker einde hebben;
c. je neemt de tijd om tussen de dingen door ook eens eventjes stil te staan bij wat je nu precies gedaan hebt en wat het volgende is dat je wilt gaan doen.

Het is een gewoonte, zegt Babauta, die je jezelf moet aanleren.

Mij spreekt het wel aan om mezelf die gewoonte aan te leren.  Het komt er eigenlijk heel simpel op neer om altijd meteen je rotzooi op te ruimen, maar toch omhelst het ook veel meer dan dat.  Het dwingt je ook om de nodige rust in te bouwen en je bewuster te leren zijn van wat je doet.

Hoe zoiets simpels als gewoon je eigen rotzooi meteen opruimen kan leiden tot een groter bewustzijn...

Je ziet, ook van hele eenvoudige dingetjes kun je helemaal ‘zen’ worden! ;-)

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Photo via Tumblr

13 opmerkingen:

  1. Ik kan echt niet tegen rommel en chaos. Daar word ik onrustig van en ik hou gewoon van een opgeruimd huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is helemaal waar, ik merk het ook thuis, als alles goed is, dan is mijn huis ook elke dag aan kant met liefde dan ook vooral, hahaha Nu ben ik op vakantie zit ik echt in een huis wat zo in een woonmagazine kan, ja echt waar ;-) En laat ik het eventueel even liggen, maar ja, ik moet nu kiezen, ga ik fietsen pak ik de zon, of ga ik mijn tijd verdoen met opruimen wat ook kan als ik terug ben, maar het gebeurt wel! En zoveel mogelijk ook direct, anders in de ochtend voor ik weg ga, de kleine dingen deken weer even netjes op de bank, kussens recht... Thuis is dat weer anders natuurlijk, maar meestal word ik het zat en ga ik ruimmen en dan ook inderdaad met aandacht.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk is dat niet zo mindful, maar meer praktisch. Je moet ook wel voor alles een plekje hebben, zodat je het snel kunt opbergen.
    Maar ik trek echt de lijn bij het 'stilstaan wat ik gedaan heb terwijl ik opruim'. :P Dat gaat me te ver hoor.
    Gewoon je troep achter je k*nt opruimen, zoals mijn moeder zei, en ik vaak naroep als iemand weer eens een kopje in de gootsteen zet ipv in de vaatwasser.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je mag zien dat er geleefd wordt maar orde brengt ook rust.

    Aum Shanthi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben eigenlijk allergisch voor mindfulness, maar dit klinkt toch wel zinnig!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geloof hier wel in. Sowieso moet iedereen in dit huis zijn eigen sh#t opruimen of je nu 4 of 34 bent ;-) Ik word altijd een beetje zenuwachtig van de stapel post (geopend dat wel weer) dat op de eettafel ligt, het ziet er slordig uit en het herinnert mij eraan dat ik het moet ordenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, een stapel post. Daar kan ik ook héél zenuwachtig van worden! :-(

      Verwijderen
  7. Het klinkt redelijk simpel, eenvoudig en eigenlijk ook wel logisch.
    Maar toch schijn bedriegt (in mijn geval) ik vind het af en toe best moeilijk om mijn leefomgeving te synchroniseren met mijn geest.
    Ik hou van een opgeruimde nette omgeving maar het lukt me zeker niet altijd.
    Ik moet gewoon blijven oefenen ofwel niet lullen maar poetsen zou mijn oude baas zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij betreft, werkt het beide kanten op. Wanneer ik zelf rusteloos ben, wordt mijn huis vaak rommelig. Maar omgekeerd, kan het mij ook helpen om weer wat rust te krijgen door mijn huis te gaan opruimen en de boel weer wat overzichtelijker te maken...

      Verwijderen
  8. Ach als het maar schone rommel blijft .
    En voor dat je vertrekt weer opgeruimd is !
    Snap je ?
    Orders van mijn vrouw.........
    Dus toch een ordelijk interieur .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons moet het altijd heel erg opgeruimd zijn, anders worden we gek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak het zo dat het een gezellige rommel is

    BeantwoordenVerwijderen