17 oktober 2016

HOEVEEL MAG JE EIGENLIJK ETEN OP EEN DAG EN... WÉÉT JIJ HOEVEEL JE EET?

HOEVEEL MAG JE EIGENLIJK ETEN OP EEN DAG EN... WÉÉT JIJ HOEVEEL JE EET?
Hoeveel procent van het eten dat je koopt in de supermarkt bevat suiker?  (Pas op, daar schrik je van!)  En hoeveel calorieën zitten er in een verse, gezonde avocado?  (Ook dáár schrik je van!) 

Kortom, weet jij wel wat je binnenkrijgt op een dag?

De meeste mensen weten niet hoeveel ze mogen eten.  Mensen onderschatten hoeveel calorieën er zitten in ongezond voedsel.  Ze hebben geen idee!  En er zijn zelfs mensen die hun kinderen paprikachips meegeven naar school in plaats van gewone chips omdat ze denken dat daar meer groente inzit!

Echt waar, dat hoorde ik een chirurg afgelopen zaterdag vertellen op de radio.  (Hier kun je dat radio-item van een kwartiertje beluisteren.)

De betreffende chirurg kwam op de radio om te vertellen dat we nu toch echt veel te dik aan het worden zijn in Nederland.  Althans, meer dan de helft van de Nederlanders heeft overgewicht.

En eerlijk gezegd, vind ik dat niet zo heel vreemd.

Want wist je dat Nederland wereldwijd het 3de land is waar de meeste suiker gegeten wordt? (bron)

Als je zo veel suiker eet, dan is het toch helemaal niet zo gek dat je zo dik wordt?

’t Probleem is dat we niet wéten dat we zoveel suiker binnenkrijgen. 

Want wist jij hoeveel procent van de producten in de supermarkt (toegevoegde) suiker bevatten?

80 procent! (bron)

En zelfs wanneer je dat al wist, dat je 80 procent van de supermarktproducten beter niet koopt omdat er suiker aan toegevoegd is, dan nóg weet je vaak niet hoeveel calorieën je dan wel binnenkrijgt.

Zelf ben ik daar nog niet zo lang geleden behoorlijk van geschrokken.

Je weet dat ik over het algemeen rauw en veganistisch eet.  Toen ik daarmee begon, had ik verwacht dat ik daar wel behoorlijk van zou gaan afvallen.  Maar dat ging toch een stuk langzamer dan ik gedacht had.  Sterker nog, van een rauw veganistisch dieet kun je zelfs aankomen.

Omdat ik toch een beetje wilde afvallen, ging ik daarom eens checken hoeveel calorieën ik nou precies binnenkreeg op een dag. 

Dat deed ik met de caloriechecker van het voedingscentrum.

Ik weet het, op het voedingscentrum valt veel kritiek te geven, maar je moet toch érgens je informatie vandaan halen, nietwaar?

Tjonge jonge... was me dat ff schrikken zeg, om erachter te komen dat een avocado alleen al 360 kcal bevat.  En dat een middelgrote banaan 125 kcal bevat.  Daar gooide ik er dus achteloos meerdere van op een dag naar binnen.

Wel gezond, dat wel, maar als je wilt afvallen moet je er toch voor zorgen dat je niet veel meer dan 1500 kcal op een dag naar binnen werkt.  En daar zit je echt al héél snel aan, ook wanneer je uitsluitend groente en fruit eet.

Anyway, ik vind het niet zo heel gek hoor, dat zo veel mensen te dik zijn.  Als je nagaat hoeveel vet en suikers er in al die gewone, alledaagse supermarktproducten verstopt zitten...

Dan kun je het mensen toch niet kwalijk nemen dat ze te dik worden?  (Dat zijn er trouwens bijna 2 miljoen, die dus te dik zijn... bron)

Ik ben het eens met de chirurg die ik op de radio hoorde.  Die zei dat de belastingen op groenten en fruit moeten worden afgeschaft.

Wat vind jij?

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:



28 opmerkingen:

  1. Ik heb eigenlijk nauwelijks benul hoeveel ik binnenkrijg op een dag. Op mijn activity tracker kan ik dat bijhouden, maar dat vind ik dan weer te veel werk. Maar het zou zeker interessant zijn om eens bij te houden.

    Nu houd ik gewoon aan dat ik gezond en gevarieerd eet en dagelijks voldoende beweeg en denk dan: 'Zo moet het maar goed zijn hoor!'

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In principe is het ook niet zo interessant hoeveel calorieën je binnenkrijgt, tot... je een beetje te dik wordt. Dan wil je natuurlijk wel weten waar je de grens moet trekken.

      Verwijderen
  2. Dat vind ik toch een beetje eng, Sunny. 1500 calorieën is niet voldoende om alle voedingstoffen binnen te krijgen als volwassen vrouw en als volwassen, actieve, man kan je daar zelfs ondergewicht door krijgen :S
    Ik weet zelf best wel goed wat ik binnen krijg, en op alle verpakkingen staat heel duidelijk aangegeven hoeveel calorieën er in zitten. Maar aankomen of afvallen is meer dan caloriën tellen of 'suiker' laten staan. Het gaat er ook om hoe actief je bent, hoe oud, je geslacht, hoe groot je bent, en hoe je lichaam voeding verwerkt.
    Ineens je cal. inname verminderen kan echt tot problemen leiden, omdat je bijvoorbeeld ineens te weinig vet of vezels binnen krijgt. Als je dan constipatie ontwikkelt, valt je nog niet af, en heb je voor je het weet andere problemen!
    Nee, voor goed advies moet je toch echt naar een professional, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens dat je lichaamsconstitutie wel wat meer is dan hoeveel calorieën je binnenkrijgt.
      Die 1500 calorieën is een aantal die het voedingscentrum zelf aanraadt aan vrouwen die willen afvallen. Wat Nesrin (beneden) ook zegt: Misschien is het voor iedereen toch weer anders? Inderdaad, als ik 2000 Kcal per dag eet, kom ik ook aan. Mogelijk komt dat doordat ik nogal klein ben. Ik ben iets kleiner dan 1,60 m. Ik kan me voorstellen dat een vrouw van 1,80 m misschien wel meer kcal nodig heeft.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat je gelijk heb dat wij onderschatten hoeveel calorieën er in voedsel zit. Ik schrok iedere keer weer als ik dat ontdek. Het voedingscentrum is zeker prima om er informatie uit te halen. Kritisch dat geeft men nu altijd eenmaal over alles en nog wat. Ik zelf probeer op te letten hoeveel ik binnen krijg. Maar ik eet alles al zitten er te veel calorie in, belangrijk is, het moet gezond en goed zijn voor mijn lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Zelf eet ik die avocado ook op, al bevat die veel calorieën. Ik eet alleen geen 3 avocado's meer per dag nu ik weet dat het zulke calorieënbommen zijn. Maar ze zijn wel heel gezond en daarom laat ik ze niet staan.

      Verwijderen
  4. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar helemaal niet op let, ik weet dat mijn BMI goed is en ik ben tevreden over mijn gewicht. Dat er zoveel mensen zijn te dik zijn vind ik ook niet vreemd. Laatst hele boeiende docu's gezien over de hoeveelheid suiker in ons eten, eng gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schrikken is dat hé, als je je realiseert hoeveel suiker je binnenkrijgt via die kant-en-klaar producten. Werkelijk OVERAL zit suiker in!

      Verwijderen
  5. 1500 kcal is erg weinig hoor. Volgens de Belgische gezondheidstabellen mag een vrouw tot 2000 kcal per dag nuttigen ALS ze wil afvallen.
    Ik geloof er ook niet in dat het afschaffen van belastingen op groenten en fruit enige verandering zal brengen in het eetgedrag. Daar zal meer voor nodig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het voor iedereen anders? Mij lukt het niet om af te vallen met 2000 Kcal per dag. Ik kom daar juist van aan.

      Verwijderen
  6. Mijn man zei laatst toen we Andere Tijden keken (het ging over roken in de jaren '80, de veranderingen en nu) suiker wordt het nieuwe niet-roken.

    Ik ben geen arts en geen voedingsdeskundige maar als ik 2000 kcal op een dag eet ben ik binnen een week (ik overdrijf) een vrouw met overgewicht, terwijl iedereen roept dat als je onder de 2000 kcal zit het zo weinig is. Ik denk toch ergens dat het heel persoonlijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste ben ik roerend met je eens. Ik kom ook al snel aan wanneer ik 2000 kcal per dag naar binnen speel.

      En met dat eerste, wat je man zegt, ben ik het trouwens ook eens. Sterker nog, ik vraag me zelfs af of suiker mogelijk niet nog schadelijker is dan roken.

      Verwijderen
  7. Helemaal mee eens dat de belastingen op groente en fruit afgeschaft moeten worden, de vraag is alleen of het echt effect heeft.
    Kcal tellen doe ik al heel lang niet meer, ik let op wat ik eet en dat ik niet teveel eet en dat gaat vooralsnog goed ;). Liefs.x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar ik begrepen heb, blijkt uit onderzoek dat 4 op de 5 mensen zich laat beïnvloeden in zijn keuzes door de prijs. Daaruit mag je dus concluderen dat het afschaffen van belastingen op groente en fruit effect heeft.

      Nog wat...
      Mijn reactie op jouw blog is vast in de spam gekomen. Dat gebeurt van tijd tot tijd met mijn reacties op verschillend WP blogs. Die gaan dan overal automatisch in de spam.

      Verwijderen
  8. Ah wow, ik wist niet dat een avocado een calorietjesbom was! Maar dat maakt eigenlijk niet uit hé, het is meer het soort voedsel dat je in je propt, dat echt een grote invloed heeft volgens mij. Maar het is inderdaad wel goed dat je dit gegeven aankaart, tegenwoordig zijn veel mensen ongezond dik hé.. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je moet naar veel meer kijken dan calorieën alleen.

      Verwijderen
  9. Ik weet niet of afschaffen van belasting op groente en fruit iets zal opleveren. Wel hoop ik dat ze op basisscholen kinderen kennis gaan bijbrengen over gezonde voeding. Jong geleerd is oud gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit het betreffende radioprogramma heb ik begrepen dat 4/5 mensen zich in hun voedingskeuzes laten beïnvloeden door de prijs. Daaruit concludeer ik dat het afschaffen van belastingen op groente en fruit wel wat zal opleveren.
      Inderdaad is het nooit weg om kinderen op basisscholen aan te leren wat gezonde voeding is. Maar het zijn wel nog steeds de ouders die de voeding kopen. Misschien is het ook goed om hen beter voor te lichten.

      Verwijderen
  10. Bewegen is ook wel belangrijk ik doe alle dagen 10000 stappen (en meer) en verbruik daar bij 500 calorieën dat zijn dan één avocado en één banaan, kan dus wel best lekker zijn en gezellig ook nog haha, tellen is wel de boodschap, en lezen op de verpakkingen voor je het koopt, een fijne avond nog Sunny mama, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk heb je, als je zegt dat het niet alleen een kwestie is van wat je opeet, maar ook van voldoende verbranden.
      Wanneer ik op vakantie ben, wandel ik ook altijd heel veel. Ik word daar erg gelukkig van. Jij ook?

      Verwijderen
  11. Hou op, schei uit, ja dat weet ik meestal wel omdat ik natuurlijk in the eighties als tiener al op de slankclub 1000 kc per dag moest tellen, pfffffffff

    En van het fruit, dat weten veel mensen niet, je hebt het over een avocado bijv. maar ook in Druiven, mango, lychees, ramboetan en noem maar op, hahahaha De banaan, ja, maar dat is weer koolhydraat, denk om je spieren!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slechts 1000 kcal? Ik weet niet of ik dat zou volhouden...

      Verwijderen
  12. De laatste maanden wel..... d.m.v. van mijn dieet .
    En na streefgewicht , blijf ik er allert op .
    Groetjes .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je inmiddels je streefgewicht bereikt? Goed zeg!!

      Verwijderen
  13. Het is een pest die suikers, en er zijn mensen die dik zijn ook al eten ze heel weinig , de genen zeggen ze dan, maar weet je, dat door het innemen van "antibiotica", je vroeg of laat met deze vetplaag zult te kampen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je van bepaalde medicijnen dik wordt, dat wist ik wel. Maar ik wist niet dat dit ook het geval is met antibiotica.

      Verwijderen
  14. Ik vind het wel moeilijk hoor...de onnozelheid van sommigen, maar ook het wijzende vingertje van anderen.
    Wanneer zeg je er iets van tegen iemand anders, en help je dan diegene, of geef je alleen commentaar(a la Twitter) Moeilijk moeilijk.

    Ik ben zelf erg van "het goede voorbeeld geven" , en als ik kinderen/jongeren tegenkom die die onnozelheid hebben dan bied ik aan samen te koken, daar leren ze wel iets van. Als het meezit krijg ik het kind ook mee boodschappen doen bij de boer...daar kijken de meesten hun ogen uit, want hoe een spruit groeit weten ze niet he. Een puber die pizza wil maken, prima, meel van de molen, tomaatjes van de natuurwinkel, kaas van de boer...daar is niets mis mee en ze vinden het stoer, lekkerder en ik maak een foto met recept voor ze, dat motiveert om het thuis ook eens te maken.
    Ik blijf wel moeite hebben met gastjes die dan zeggen "dat doe ik noooooit meer,teveel werk" maar ik heb geleerd dat los te laten. Maar sneu vind ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat die 'onnozelheid' waar jij het over hebt een fase is. Zelf ben ik ook zo onnozel geweest. Het enige waar ik naar keek, als ik iets van eten kocht, was de prijs en of ik het lekker vond. Ik kwam niet op het idee om bijvoorbeeld eens te gaan kijken wat er allemaal in zit.

      Verwijderen