19 oktober 2016

MAAK ZELF SUPERGEZONDE GLUTENVRIJE ‘CORNFLAKES’ VAN BOEKWEIT

MAAK ZELF SUPERGEZONDE GLUTENVRIJE ‘CORNFLAKES’ VAN BOEKWEIT
Deze glutenvrije ‘cornflakes’ van boekweit zijn absoluut verrukkelijk, ze zijn bovendien heel erg gezond én... ze zijn ook heel makkelijk om zelf te maken!

Dit recept ontdekte ik toen ik nog niet zo lang bezig was met mijn raw food dieet.  Ik vind deze glutenvrije ‘cornflakes’ van boekweit absoluut verrukkelijk en ze zijn ook nog eens heel gezond.

Boekweit lijkt op een graan, maar eigenlijk zijn het zaadjes.  Boekweit bevat dus geen gluten.  En verder kent het nog veel meer gezondheidsvoordelen.  Zo bevat boekweit veel vezels, veel plantaardige eiwitten en het bevat zelfs alle essentiële aminozuren.  Boekweit is ook rijk aan vitamine B, en aan magnesium, koper, kalium, fosfor, flavanoïden en antioxidanten.  (bronnen 1 & 2)

Sinds ik dit receptje ken, heb ik deze glutenvrije ‘cornflakes’ van boekweit al alle dagen gegeten.  Superlekker vind ik het in combinatie met veel vers fruit, met ‘yoghurt’ die ik zelf maak van noten en met een beetje gedroogd fruit voor wat extra zoetigheid.

Je maakt deze glutenvrije ‘cornflakes’ in een handomdraai.  Tenminste, je hoeft er niet veel voor te doen, maar... je moet er wel veel geduld voor hebben.
MAAK ZELF SUPERGEZONDE GLUTENVRIJE ‘CORNFLAKES’ VAN BOEKWEIT

ingrediënten

* 100 g onbewerkte, rauwe boekweitgrutten
* ahornsiroop - of een andere siroop, bijvoorbeeld agavesiroop of dadelstroop - naar smaak  (Ik gebruik meestal één of twee eetlepels.)
MAAK ZELF SUPERGEZONDE GLUTENVRIJE ‘CORNFLAKES’ VAN BOEKWEIT

bereiden

1. Laat de boekweit gedurende tenminste twee uurtjes weken in ruim water.
2. Giet de boekweit af en doe hem tezamen met de ahornsiroop in een mengkom.
3. Roer de siroop gelijkmatig door de boekweit.
4. Leg een vel bakpapier op een bakplaat en spreid de boekweit daar gelijkmatig over uit.  Plaats de bakplaat onderaan in de oven en laat de boekweit goed drogen gedurende minstens een uurtje op de aller-laagste ovenstand.

Zorg ervoor dat de boekweit niet warmer wordt dan lichaamstemperatuur.  Zo blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

Als je wilt, kun je in de video hierboven (7 min - Engels) zien hoe je zelf ‘cornflakes’ maakt van boekweitgrutten.  In de video wordt er ook nog stevia, kaneel en zout door de geweekte boekweitgrutten geroerd.  Persoonlijk vind ik dat nergens voor nodig, maar dat is natuurlijk gewoon een kwestie van voorkeur.
MAAK ZELF SUPERGEZONDE GLUTENVRIJE ‘CORNFLAKES’ VAN BOEKWEIT
Misschien wil jij dit ook weleens proberen?  Deze zelfgemaakte ‘cornflakes’ zijn alleszins een stuk gezonder - en ook veel beter voor de lijn! - dan de gewone cornflakes.

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:





Photo buckwheat: © Ervins Strauhmanis, published under a creative commons license.

5 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Die boekweitgrutten zien er heerlijk uit. Is het crunchy?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Crunchy is het zeker. Juist daarom eet ik het zo graag.

      Verwijderen
  2. Het is gezonder om zelf cornflakes te maken, meestal. Ik maak ook zelf een muesli met allerlei gezonde ingrediënten, zaad en superfood. Het is lekker en ik kan op vertrouwen hoe gezond ze zijn. glutenvrije ‘cornflakes’ van boekweit die is nieuw voor mij maar ik sluit mij niet af hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het ook dat het vaak gezonder is om zelf ontbijtgranen te maken. De kant-en-klare ontbijtgranen bevatten vaak veel toegevoegde suikers.

      Verwijderen