7 oktober 2016

WEEKENDTIPS - 10 KOFFIERECEPTEN DIE JE GEPROBEERD MOET HEBBEN!

10 KOFFIERECEPTEN DIE JE GEPROBEERD MOET HEBBEN!
Had jij bijvoorbeeld ooit al van speculaaskoffie gehoord?  Of van yoghurtkoffie?  En wat dacht je van ‘Espresso Romano’...

Toen ik aan mijn raw food dieet begon, sprak ik met mezelf af dat ik de oploskoffie, die nog in de kast stond, zou opmaken en dat ik daarna geen koffie meer in huis zou halen. 

Aan die afspraak heb ik me gehouden. 

Ik moet zeggen dat ik toen wel een beetje last heb gehad van afkickverschijnselen.  Gedurende één dag heb ik me bijzonder slapjes gevoeld.  Die dag ben ik niet doorgekomen zonder mezelf een flinke portie koolhydraten toe te dienen door middel van een rotirol!  Nee, dat moést toen echt.  (Echt, serieus.)  Als ik dat niet gedaan had, dan denk ik dat ik ten gevolge van een flauwte van m’n stokje zou zijn gegaan...

De volgende dag was ik weer helemaal boven Jan, hoor.  En nu ben ik blij dat ik van de koffie af ben.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds héél erg dol op koffie!  Ik ben zelfs zo dol op koffie dat ik mezelf niet in de hand heb.  Als ik mijn koffiegebruik niet aan banden leg, dan drink ik niks anders meer.  En ik ik merk dat ik toch wel een stuk rustiger ben - en ook wat minder trillerig - nu ik nauwelijks nog koffie drink.

Ja, in het weekend. 

Dan huppel ik ’s ochtends vrolijk naar mijn favoriete eettentje in de Javastraat om er een authentiek kopje Italiaanse koffie achterover te gaan slaan.

Om alvast in de stemming te komen zocht ik 10 lekkere koffierecepten op.  Had jij bijvoorbeeld ooit al van speculaaskoffie gehoord?  Of van yoghurtkoffie?  En wat dacht je van ‘Espresso Romano’?  Dat is een espresso met een dun schijfje citroen.  Lijkt mij een bijzondere combinatie waarbij ik me niet direct iets kan voorstellen, maar juist daarom moet ik dat natuurlijk eens een keertje geprobeerd hebben.

Hieronder vind je de receptjes...

chocokoffie
Deze choco-koffie met slagroom en cacao wordt koud gedronken.

KOFFIE VERKEERD
Koffie verkeerd doet me denken aan mijn kindertijd.  Soms kreeg ik dan een beker warme melk met een héél klein beetje koffie en héél veel suiker.  Lekker vond ik dat!
Hier vind je het originele recept en ook de geschiedenis achter de koffie verkeerd.

herfstkoffie
Extra gezellig om te drinken in deze tijd van het jaar, deze herfstkoffie (oftewel ‘gingerbread latte’).  Hij komt helemaal uit New York en hij schijnt verslavend te zijn...

speculaaskoffie
De Nederlandse variant op de ‘gingerbread latte’ is natuurlijk deze speculaaskoffie!

irish coffee
Voor wie een echt harverwarmertje nodig heeft... Irish Coffee!  (Proost.)

espresso romano
Heel vreemd... In Rome zouden ze een schijfje citroen in de espresso doen.  Ik had er nog nooit van gehoord en ik weet ook niet zo goed wat ik me bij de combi van koffie met citroen moet voorstellen.  Des te meer reden om eens een keertje zo’n Espresso Romano te proberen, natuurlijk!

koffiemilkshake
Koffiemilkshake... yum!  (Ik denk dat ik ‘m probeer met bevroren banaan in plaats van slagroomijs.  (Lees ook: Bananenijs zonder suiker en zonder zuivel.)  Dat is misschien toch wel wat vriendelijker voor de lijn.)

ijskoffie
IJskoffie. Wat is het verschil met koffiemilkshake?  Zo op het eerste gezicht is dat mij niet helemaal duidelijk, maar...  dat zullen we dan maar eens gedegen moeten uitzoeken, vind je niet? ;-)


koffieyoghurt
Dit receptje voor koffieyoghurt moét ik eens geprobeerd hebben.  Ik denk dat het erg lekker is!

nutella koffie
Nutella-koffie.  Ik weet het, die zal vast héél populair zijn, maar niet meer aan mij besteed.  Nutella is mij toch net een beetje té zoet...

 photo koffie_06386_zpsnnauzc6q.jpg
Anyway, een lekker vers kopje kwaliteitskoffie, gewoon met melk en suiker...
 photo koffie_06387_zpsyeufylsy.jpg
Ook helemaal prima wat mij betreft!

Welk koffiereceptje zou jij weleens willen proberen?  Of misschien heb jij zelf ook nog wel tips voor een 'lekker bakkie leut'! ;-)


10% korting op alle producten
Alle consumenten ontvangen 10% korting op alle producten met kortingscode: tt2016
tt2016

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:

WIST JE 'T AL? - KOFFIE IS JUIST GOED VOOR JE!

KANEEL-KAMILLE-CHAI-LATTE

ZO ZET JE EEN LEKKER KOPJE THEE


Foto’s 1, 12 & 13: Eelco van Loo voor © sunny mama

14 opmerkingen:

  1. Daar wordt ik vrolijk van, een goed kopje bij een leuk gesprek zeg ik niet nee tegen;

    Aum Shanthi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar! De gingerbread latte is mijn favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Djiez Sunny, heb ik net mijn gewone regular koffie op, kom jij met dit aan, whahahahaha Ja hier ook een koffie leut al wissel ik wel af met water waar mogelijk, woops, moet ik nu nog drinken bedenk ik mij nu, water! Nou ja, normaal begin ik dus met ene glas water, terwijl de koffie loopt, hahahaha

    Die gingerbread ben ik benieuwd naar, dat hoor ik namelijk ook, verder alles in combi met chocolade en dat doe ik thuis al, gewoon een schepje cacaao van droste erbij, in het filter, dat is lekker!

    Die met citroen is de enige dat ik zeg, laat maar, maar ik hou niet van expresso, dat is mij te sterk, de rest? Zeg ik, kom maar op! hahahaha

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier ook koffieverslaafd maar ik kan het beperken tot een kopje of 5 per dag in de week en in het weekend tot 2! die koffie met speculoos wil ik zeker eens proberen...lijkt me helemaal top te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk! Ik ben echt wat je noemt en koffieleut dus diep respect dat je alleen nog in het weekend koffie drinkt. In de zomer vind ik ijskoffie heerlijk en straks ga ik weer een pumpkin spice latte maken - favoriet deze herfst maar ik moet zeggen dat ik ook weer héél nieuwsgierig ben naar die gingerbread latte... lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zat je blog te lezen en dacht dat is nog eens een goed idee.
    Koffie met bevroren banaan.
    Door jouw bananenijs heb ik tegenwoordig altijd een paar zakjes banaan in de vriezer liggen.
    Een koffie bananen shake lijkt me super, ga het vanmiddag eens proberen.
    Trouwens espresso met citroen lijkt mij ook een spannende combinatie.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En lekker dat het was.
      Ik heb een kopje espresso gezet en aflaten koelen.
      Vervolgens de bevroren banaan schijfjes in de blender gedaan met de afgekoelde espresso.
      Wat een heerlijke shake.
      1 banaan, 1 espresso.....

      Fijne nieuwe week Sunny

      Verwijderen
    2. Leuk om te weten! Ik moet het ook maar snel eens gaan proberen...

      Verwijderen
  7. Ondanks dat ik zelf geen koffieliefhebber ben, zou ik toch echt die Nutella koffie wel willen proberen hihi! x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O my ik wil het allemaal wel proberen. Grappig, koffie verkeerd doet mij ook aan mijn kindertijd denken. Ik voelde me helemaal 'groot' wanneer ik zo'n grote beker melk kreeg met een paar druppeltjes koffie haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oef die speculaaskoffie lijkt mij heerlijk. Ik vind dit soort koffies heerlijk maar ik vind het zo jammer dat het van die lege caloriebommen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook helemaal prima wat mij betreft! (tekst bij de foto )
    Ziet er weer voortreffelijk uit , Sunny .
    Mag ook weer eens gezegd worden .
    Betreft de koffie ,leuke veranderingen van smaak !
    Groetje weer van : Henk .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laat die lekkernijen aan mij voorbijgaan

    BeantwoordenVerwijderen