23 september 2016

WEEKENDTIPS - ZELF BROOD BAKKEN ZONDER BROODBAKMACHINE EN... ZONDER KNEDEN! (MAKKELIJK)

ZELF BROOD BAKKEN ZONDER BROODBAKMACHINE EN... ZONDER KNEDEN! (MAKKELIJK)
Dit broodje kost je maar 2 minuten werk... en een uurtje of 3 à 4 aan geduld, maar daarvoor is het weekend. 

Je hebt er geen broodbakmachine voor nodig en je hoeft het deeg zelfs niet te kneden!  

Wat ga jij dit weekend doen?

Door de week houd ik me nog steeds heel netjes aan mijn raw food dieet, maar in het weekend mag ik daar al eens tegen zondigen.  En weet je wat?  Dat houdt het nu juist leuk voor mij!

Want wanneer ik zondig, dan weet ik meteen weer waarom ik dieet.  Onmiddellijk voel ik de desastreuze effecten op mijn energieniveau.  In het weekend kan dat niet zo heel veel kwaad, dan doe ik toch graag wat rustiger aan.  En eerlijk gezegd, geniet ik dan ook ten volle van de dingen die ik eet.  En wanneer de week weer van start gaat, dan vind ik het ook wel weer hoogtijd om serieus door te gaan met de raw food.  En daar geniet ik dan ook weer van.

Zo houd ik de balans erin!

Brood is natuurlijk één van de dingen die niet passen in een raw food dieet.  Ik mag namelijk niks geen bewerkte producten eten, dus ook geen brood.

Liever dan een brood kopen in de supermarkt maak ik zelf een broodje, want dan weet ik precies wat ik eet.  (In supermarktbrood zitten vaak bewaarmiddelen die het brood zo onnatuurlijk lang ‘goed’ houden, dat kán niet gezond zijn...)

Nu heb ik geen broodbakmachine, maar voor dit broodje heb je dat helemaal niet nodig.  Sterker nog, dit broodje kost je maar twee minuten werk!  (En ook een uurtje of 3 à 4 geduld.)

Wil je weten hoe je het maakt?  Bekijk dan even de video hieronder.

Het zou trouwens kunnen dat je de dame in kwestie herkent.  Zelf heb ik er me ook een poosje het hoofd over gebroken, me afvragend: Wie ís zij ook alweer... Ik ken haar ergens van.   Inmiddels weet ik het weer.  Ik ben benieuwd of jij het ook weet!


Hier nog even het recept op een rijtje:

ingrediënten

* 375 gram (volkoren) bloem
* ¼ theelepeltje (gedroogde) gist
* 1 theelepeltje zout
* 375 milliliter heet water

bereiding

1. Doe de bloem tezamen met de gist en het zout in een beslagkom en roer het hete water er goed doorheen.
2. Dek de beslagkom af met een stuk vershoudfolie en laat het beslag gedurende 3 uur rusten op het aanrecht.
3. Bestuif een glad oppervlak met bloem en stort het deeg daarop uit.
4. Bestuif het deeg zelf met wat bloem en vouw het een keer of 3 à 4 vanuit verschillende richtingen dubbel met behulp van een deegschraper.
5. Bekleed een schaal met een groot stuk bakpapier, leg daar het brooddeeg in en dek de schaal af met een schone theedoek.  Laat opnieuw 35 minuutjes rusten op het aanrecht.
6. Verwarm intussen de oven voor op 230 graden.
7. Verplaats het deeg - in het bakpapier - naar een ovengeschikte gietijzeren braadpan, sluit het deksel en zet de pan in de oven gedurende een half uurtje.
8. Verwijder het bakpapier en haal het deksel van de pan.  Zet de braadpan met het brood dan opnieuw in de oven gedurende een kwartiertje tot twintig minuutjes (of langer), afhankelijk van hoe krokant en donker je de korst wilt hebben.

Yummie!

Goed weekend.

Xo, sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:



29 opmerkingen:

  1. Ik had niet verwacht dat je brood zou kunnen bakken met weinig ingredienten en dit ook nog zonder te kneden. Dit klinkt erg goed en het ziet er echt heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. eigenlijk hoort brood uit niet (veel) meer ingrediënten te bestaan dan meel en water.

      Verwijderen
  2. Geweldig , ga het meteen doen . fijne dag !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Dat ga ik zeker proberen. Leuk filmpje, ook. wederom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn bakt in het weekend ook altijd 'gewoon' brood in de oven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een goede tip(s). Nee ik heb zelfs een broodbakmachine maar bak nooit zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. moet ik zeker proberen want ik bak mijn brood altijd zelf
    en dit lijkt me inderdaad heel eenvoudig
    ben benieuwd
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kun je er t.z.t. een berichtje over schrijven op je blog?

      Verwijderen
  7. Ziet er wel erg simpel uit en het resultaat is prachtig, klinkt goed en ziet er heerlijk uit!
    Ze komt me wel bekend voor maar geen idee wie het is!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou van vers brood maar maak het echt nooit zelf, het kan dus zo snel?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O lord had zij niet vroeger zo'n sort Jerry Springer talkshow? hahaha te grappig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa!!! Eindelijk iemand die haar ook herkent. Inderdaad, die mevrouw die hier in de video laat zien hoe je heel makkelijk zelf brood kunt maken, is niemand minder dan Jenny Jones. En die had vroeger inderdaad zo'n Jerry Springer-achtige talkshow!

      Verwijderen
  10. Klinkt wel heel lekker. Alleen hebben we nog geen broodmachine. Hoe hou je zo een raw dieet vol? Ik vind de diëten van mij al niet gemakkelijk. De dame herkende ik helaas niet. Wie is zij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet zo vreemd dat jij deze mevrouw niet herkent. Zij had vroeger (vermoedelijk toen jij nog niet geboren was) een talkshow op tv.

      Een broodbakmachine heb je voor dit brood niet nodig. (Dat staat ook in de titel.)

      Verwijderen
  11. Wij maken brood in de machine en is echt mega lekker (en makkelijk). Ook niet met veel ingrediënten en sowieso bepalen we zelf wat er doorheen gaat. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken wel meer mensen die hun eigen brood bakken en allemaal zijn ze er dolenthousiast over dat ze helemaal zelf kunnen bepalen wat ze er aan ingrediënten in doen.

      Verwijderen
  12. Geweldig zeg wat ziet dat er lekker uit.
    Net als jij heb ik ook een dag dat ik me niet aan mijn normale eetgewoontes hou dus dan is dit lekker.
    Dit ga ik zeer zeker maken, misschien zelfs vandaag nog wel.

    Fijn weekend Sunny..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai mijn broodje was niet zo lekker luchtig en krokant als die van jouw.
      Maar wel lekker hoor.
      Ik ga volgende week in de herkansing.
      U2 een fijne nieuwe week.

      Verwijderen
    2. Goeie reden om dit broodje opnieuw te maken! ;-)

      Verwijderen
  13. Een uit de kluiten gewassen pistolet - wat mij verbaasde was dat de deeg niet inzakte tijdens het plaatsen in de pan. Mij hebben ze altijd gezegd "zorg dat het zout nooit in aanraking komt met de gist" ...mag ik het delen...ga het toch eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedoelt een Belgische pistolet. Want een Nederlandse pistolet ziet er dan weer heel anders uit...

      Verwijderen
  14. Ziet er heerlijk uit, ben echt dol op zelfgebakken brood. Ben nu wel heel nieuwsgierig wie zij nu is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annette (boven) had de dame in kwestie al herkend...

      Verwijderen
  15. Dit is mijn soort brood, niet teveel werk en lekker makkelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb het uitgeprobeerd , het is me goed gelukt.
    dankjewel !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je 't nog even liet weten. :-))
      Fijne nieuwe week Toos!

      Verwijderen
  17. Hmmm. Lekker...Mijn zus Sofia bakt vaak en gaat dit ook een keer proberen met Bulgärse kruiden in plaats van zout...we zijn benieuwd bedankt een duidelijke video.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om een brood te bakken met kruiden. Dat ga ik ook eens een keertje proberen. Dankjewel voor de tip!

      Verwijderen