9 september 2016

WEEKENDTIPS - 7 X GEZONDE PIZZA (KOOLHYDRAATARM & GLUTENVRIJ!)

7 X GEZONDE PIZZABODEM (KOOLHYDRAATARM & GLUTENVRIJ!)
Wist jij dat een gewone pizza algauw zo’n 1000 kcal bevat?  Daar stond ik zelf ook eventjes van te kijken...

Gelukkig zijn er ook gezondere en slankere pizzarecepten.  Zo kun je de pizzabodem maken van courgette, van bloemkool, van zoete aardappel, of van quinoa. 

Maak minipizzaatjes van courgetteschijfjes of portobello’s...

Ook al heb ik besloten om een raw food dieet te gaan volgen, toch blijven pizza’s één van de grote verleidingen der ‘verboden vruchten’.  Zo’n raw food dieet is niet iets wat je eventjes doet om af te vallen.  Je kiest er voornamelijk vanuit gezondheidsoverwegingen voor.  Het is de bedoeling om dit dieet zo lang mogelijk vol te houden. 

En daarom is het goed om jezelf zo heel af en toe eens een klein uitstapje te gunnen.  Juist daardoor kun je zo’n dieet makkelijker en langer volhouden.  (Ik merk trouwens dat ik hoe langer hoe minder behoefte krijg aan die ‘zondige uitstapjes’.  Maar dat terzijde.)

Een keertje zondigen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je meteen de totaal tegenovergestelde kant uitswingt.  Dan nog kun je kiezen voor de gezondere opties.  Wil ik een keertje zondigen met een pizza, dan kies ik voor een pizza met een koolhydraatarme en glutenvrije bodem.  Een kleine speurtocht op het internet leverde mij de receptjes op voor een pizzabodem van courgette, minipizzaatjes gemaakt van aubergineschijfjes, portobellopizzaatjes, een pizzabodem op basis van pompoen en amandelmeel, een pizzabodem van zoete aardappel en een quinoabodem...


Pizza met courgettebodem!

Pizza met courgettebodem!
Deze koolhydraatarme en glutenvrije pizzabodem maak je van 3 courgettes, 3 kleine eieren en 200 gram geraspte kaas.  En verder beleg je de pizza natuurlijk met alles wat je maar lekker vindt.  Klik hier voor het recept.


Gezonde aubergine pizzaatjes

Gezonde aubergine pizzaatjes
Deze makkelijke en snel te bereiden aubergine pizzaatjes zijn het perfecte voorgerechtje op een zomerse barbeque-avond.  (En wat mij betreft, zijn ze ook het perfecte voorgerecht op een doordeweekse winteravond.  Ik zou ze altijd wel kunnen eten!)  Klik hier om naar het recept te gaan.


Koolhydraatarme pizza met een bodem van bloemkool

Koolhydraatarme pizza met een bodem van bloemkool
Als je niet beter weet, dan heb je niet eens door dat je in feite geen pizza, maar een bloemkool aan het eten bent!  (In 1 pizzabodem ‘verdwijnt’ wel een hele bloemkool.)  Hier vind je het recept.


Portobello pizza

Portobello pizza
Een gezonde pizza met een basis van portobello, tomatensaus, paprika en mozzarella.  Hier lees je hoe je deze yummie snack kunt maken.


Pizza van pompoen en amandel met rucolapesto

Pizza van pompoen en amandel met rucolapesto
Klik hier als jij ook zonder zorgen wilt genieten van deze heerlijke pizza met een bodem van pompoen en amandelmeel.


Zoete aardappel pizza

Zoete aardappel pizza
Voor deze pizzabodem heb je nodig: 500 gram zoete aardappel, 125 gram haver- of speltmeel, 1 eitje, een snufje zout en Italiaanse kruiden.  Hier lees je het recept.


Glutenvrije gezonde pizza met quinoabodem

Glutenvrije gezonde pizza met quinoabodem
Begin er op tijd aan want de quinoa moet ongeveer 8 uur wellen!  En wat je verder moet doen om deze gezonde pizzabodem te maken, lees je hier.


Welke pizza zou jij weleens willen proberen? 

Ik geloof dat ik voorlopig voor de courgettebodem ga.  Maar alle andere bodems gaan zéker ook nog een keertje aan de beurt komen, hoor.  Reken maar! ;-)

Xo, Sunny


PS Misschien vind je dit ook interessant:



26 opmerkingen:

  1. Ze lijken me allemaal het proberen waard! Zelf heb ik de aubergine variant al eens gebruikt, echt leuk die mini-pizzaatjes. Welke ik als eerste zou willen proberen is de courgette variant. Ik ben dol op courgette!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke recepten allemaal, maar waarom dat nog pizza noemen. Vervangingen voor het deeg zijn allemaal dragers voor de heerlijke toppings.
    Van deze reeks vind ik die met portobello het lekkerste.

    Een pizza is voor mij een gewone simpele pizza zonder toevoegingen van buiten Italie, dus geen shoarma, ananas etc erop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik het wel met je eens ben. Een pizza moet wel nog een beetje pizza blijven in die zin dat ik er ooi liever geen hele exotische toppings op heb. Maar aan de andere kant noem ik zo'n 'drager voor heerlijke toppings' ook wel weer graag een 'pizza' gewoon omdat ik dat een smakelijk idee vind.

      Verwijderen
  3. Oh die aubergine pizza's lijken mij heerlijk. Ik zag laatst dat AH kant en klare pizzabodems van bloemkool verkoopt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De AH speelt inderdaad heel handig in op de nieuwe dieetinzichten en kooktechnieken. Zo verkopen ze bijvoorbeeld ook 'bloemkoolrijst' (bloemkoolsnippers die je laat doorgaan voor rijst).

      Verwijderen
  4. Heb je het al eens geprobeerd met in fijn gesneden" knolselder"-schijven en deze als bodem te gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga dat zeker eens een keertje proberen. Dankjewel voor de tip Guy!!!

      Verwijderen
  5. Ik ben een TE groot fan van de echte pizza om dit te proberen hihi. Tommy maakt het deeg altijd zelf en dat is zoooo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bodem is inderdaad een essentieel onderdeel wat de pizza zo lekker maakt.

      Verwijderen
  6. Oh heerlijk die stukken pizza! Ik vind dat er altijd zo lekker uit zien!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1000kcal?! Hell no..
    Thanks voor de heerlijke tips, hier ga ik zeker wat mee doen! Liefs.x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het ziet er in ieder geval heel lekker uit en de foto's zijn prachtig Sunny mama, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Minhamii!!!
    Check my blog and my new post**
    www.a-be-atriz.com
    xx, A Be-atriz

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zien er stuk voor stuk heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er een keertje eentje met courgettebodem gemaakt. Zag er op Pinterest fantastisch uit... :-) Die van mijn daarentegen... Mijn kinderen trapten er ook niet in ("dat is geen pizza!"). Ach ja, het was wel heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil nog altijd zelf pizza maken en deze zien er zo lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schrokken ik en mijn vrouw ook van......... 1000 kcal.
    Maar ook dit is een smakelijke eetbare oplossing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongelooflijk hé, hoeveel calorieën er in een pizza zitten...

      Verwijderen
  14. Ik moet nog ontbijten maar het water loopt me al weer in de mond.
    Er staan hier 2 pizza's tussen die ik echt eens moet gaan proberen.
    Namelijk de eerste van courgette en de laatste van quinoa.
    Die van de bloemkool heb ik al eens uitgeprobeerd.
    Ik vond hem erg lekker maar het was ook erg veel werk :-)
    Die van quinoa lijkt me het gemakkelijkste, gewoon voor het werk in het water zetten om te wellen en na het werk pizza maken TOP!!

    Fijne nieuwe dag Sunny.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die pizza met een bodem van quinoa wil ik ook weleens proberen.
      Fijne nieuwe week Karina!

      Verwijderen
  15. Hola Sunny, las pizzas elaboradas en casa pueden ser todo lo saludable que queramos. Se controla el exceso de grasa y la calidad de los ingredientes. Enhorabuena por tus propuestas, bstes.

    BeantwoordenVerwijderen