24 februari 2016

CHILI CON CARNE - ORIGINEEL RECEPT!

CHILI CON CARNE - ORIGINEEL RECEPT!
Zelf chili con carne maken is echt zo moeilijk niet. 

Het voordeel van zelf maken, is dat je dan precies weet wat je eet.  Je maakt je chili zo zout en zo gekruid als jij dat zelf wilt.

Wat chili con carne die typische smaak geeft?

Dat is de combinatie van paprikapoeder, komijn, koriander en...  een verrassend ingrediënt!

Lang voordat de allereerste Mexicaanse restaurants opdoken in onze contreien, had ik al ‘Tex-Mex’ gegeten, toen ik als tiener de stoute schoenen had aangetrokken en in mijn eentje afgereisd was naar Texas.

Dat klinkt wilder dan het was, hoor! 

Ik reisde met toestemming van mijn ouders en werd ginds opgevangen door Amerikaans echtpaar dat ooit in Antwerpen had gewoond.

Maar toch ervoer ik deze reis - en vooral het verblijf - als een geweldig avontuur! 

Niemand van mijn schoolgenoten was ooit in de VS geweest, al liepen ze toentertijd wel allemaal rond op All Star Converse en in een Levi’s 501.  (Video 50 sec)

Merkkleding was in, merkkleding was stikduur en ik kocht het in Texas voor nog geen derde van wat het hier kostte.

Terug naar het onderwerp, de chili dus...

Ik moet toegeven dat de mix voor chili con carne van Knorr de authentieke smaak redelijk goed nabootst, afgezien van het feit dat ik ‘m (veel) te zout vindt. 

Maar... het is ook weer zo’n pakje waar suiker in zit.  (Ziehier de ingrediëntenlijst.)  

En die suiker is nergens voor nodig.

Zelf chili con carne maken, is echt zo moeilijk niet.  Bovendien maak je ‘m dan precies zo zout en zo gekruid als je zelf wilt en je dan wéét ook precies wat je eet.

Wat chili con carne die typische smaak geeft?  Dat is de combinatie van paprikapoeder, komijn, koriander en... kaneel!
 photo chili3_zpsxqwxu7jb.jpg

ingrediënten

voor 4 personen
* 3 el (zonnebloem-)olie
* 1 grote gepelde ui, gehakt
* 1 grote winterpeen, geschraapt en in kleine dobbelsteentjes gesneden (vervangbaar door een groene paprika, als je dat lekkerder vindt.)
* 2 fijngehakte teentjes knoflook
* ½ kg rundergehakt
* 2 tl paprikapoeder
* 1 tl komijn
* 1 tl chilivlokken
* 1 tl kaneel
* 1 blikje kidney bonen, afgegoten en gespoeld
* 1 blikje kievitsbonen (of gewone witte boontjes), afgegoten en gespoeld
* 2 blikjes tomatenblokjes
* 2 handjes verse koriander, gehakt (+ een beetje extra voor de garnering)
* een bakje zure room
* 250 g gemalen kaas
* (eventueel) een zakje tortillachips

 photo chili4_zpswwavux3z.jpg

bereiden

1. Verhit de olie op een middelhoog vuur in een grote pan en bak de worteltjes en de ui onder voortdurend roeren gedurende 4 minuutjes.
2. Voeg dan de knoflook, het gehakt, de komijn, de chilivlokken en de kaneel toe.  Bak dit alles mee onder voortdurend roeren tot het gehakt niet meer rood is.
3. Voeg vervolgens de bonen en de tomatenblokjes toe.
4. Vul een van de blikjes tomatenblokjes voor de helft met water en voeg dit ook nog toe.
 photo chili11_zpsgmfuqmkf.jpg
5. Breng dit geheel aan de kook, draai het vuur dan laag, zet een deksel op de pan en laat het geheel gedurende een half uurtje tot drie kwartiertjes pruttelen.
 photo chili2_zpsvbpl9zl7.jpg
6. Voeg de koriander toe, roer goed door en serveer in soepkommen.
7. Garneer met wat extra koriander, een schepje zure room, gemalen kaas en eventueel tortillachips.
 photo chili12_zps0ombupwy.jpg
Wat vind je?

Niet moeilijk toch?

Als je de chili een dagje van te voren maakt, dan geef je de kruiden de kans om nog lekkerder ‘in te trekken’!

Houd jij ook zo van Tex Mex?  Hier vind je wel 70 recepten!

Xo, Sunny


PS Misschien zegt dit jou ook wel wat:

GEMARINEERDE LAMSKOTELETJES MET ARTISJOK EN MUNT



Recept gebaseerd op Jamie Oliver’s good old chili con carne.

Photos by © Foodie Baker, published under a creative commons license.

31 opmerkingen:

  1. Toevallig heb ik gister chili con carne op maar de volgende keer ga ik dit recept maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen sunny . ik mag geen bonen , dus dit maar even overslaan.
    Misschien dat ik het voor mijn echtgenoot maak. die houd daar van.
    Een fijne dag nog 🌞

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sterren Licht. Ik wens jou ook een bijzonder fijn dagje!

      Verwijderen
  3. Klinkt goed zo die chili!

    Fijne dag Sunny.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm ik krijg spontaan trek op de vroege ochtend! Ik doe zelf altijd een paar blokjes pure chocolade in de chili con carne als secret ingredient!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, dát lijkt mij een fantastisch idee. Ik kan me zo voorstellen dat de chocola er nét die extra 'touch' aan geeft...

      Verwijderen
  5. Lekker en ik zou er veel meer koriander indoen. De combinatie bonen en koriander vind ik zo lekker. Ik vind chili con carne lekker toch zijn er altijd twee personen die mij tegenhouden om het te maken (man en dochter). Ik sla dit recept op misschien kan ik ze toch blij maken (en verassen) met dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het voordeel van zelf koken, dat je zo veel koriander in de chili con carne kunt doen als je zelf wilt!

      Verwijderen
  6. Ik hou echt van chili con carne. Ik maak het trouwens ook wel eens sin carne! Onze recepten komen best wel overeen, ik gooi er soms ook mango of ananas door. Of ik maak het extra spicy met hete peper en tabasco.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tabasco in de chili con carne vind ik ook heel erg lekker. Ik denk dat ik dat de volgende keer eens ga doen in combi met mango of ananas. Dat contrast van de tabasco met het verfrissende fruit lijkt mij heel lekker.
      Dankjewel voor de tip!

      Verwijderen
  7. Nou.....dit is kind kan de was doen .
    Ik ga dat is maken met mijn kleindochter van 9 jaar.
    Sinds ze is geweest bij van de Valk........ "ik kan niet koken "
    Vind ze het allemaal prachtig........ om met oma 0f opa te koken.
    MAAR moet ik ook naar de feestartikelen winkel ....om een scheetzak te kopen.
    Lekker eten,,,,,,,,,,, en later scheetje laten..en zeggen dat recept van Sunny werkt wel erg snel......... letterlijk en figuurlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha... dat is wel een effect dat bonen kunnen veroorzaken. ;-)
      Toevallig kwam ik vanochtend DIT ARTIKELTJE tegen, over hoe je dat 'bonen-effect' (zullen we maar zeggen) kunt voorkomen.

      Zo leuk dat je kleindochter graag samen met jullie de keuken in duikt! Wie weet, wat spruit daar allemaal nog uit voort? ;-)

      Fijne donderdag Henk.

      Verwijderen
  8. Wat ziet dat er verrukkelijk uit zeg. Ik denk dat door je post ga ik er binnenkort ook één maken. Zo te lezen is het recept dat ik heb met andere ingrediënten dan deze.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhhh!
    Dankjewel, ik probeer pakjes de laatste maanden ook te vermijden.
    En die typische smaak is toch wel belangrijk bij Chili hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet bekennen dat ik nog nooit chili heb gemaakt of gegeten heb. oeps daar moet een beetje verandering in komen. Het ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goedemiddag, chili is een van mijn fav. gerechten maar dan idd met mango/ananas tabasco ipv vlees en nacho's...Ff iets anders..heb jij ooit iets geblogd over eten en vooral broodjes maken in een airfryer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die broodjes in de airfryer moet je ergens anders gelezen hebben, want ik weet nauwelijks wat een airfryer is! ;-)

      Verwijderen
  12. Het is maar goed dat ik zojuist gegeten heb.
    Alhoewel er best nog een plekje in mijn buik beschikbaar is voor een paar hapjes van dit gerecht.
    Je foto's doen me watertanden Sunny.

    Heerlijk kidney-bonen in plaats van bruine bonen (veel smaakvoller en prettiger qua structuur)tenminste dat vind ik.

    Ik maak hem zelf ongeveer het zelfde als deze van jouw.
    Alleen als hij dan helemaal klaar is dan roer ik er wat blokjes ananas door heen dat geeft een lekker zoetje als tegenhanger van het pittige.

    Zo en nu ga ik mijn mond afvegen :-)

    Fijne dag en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karen (boven) had het ook al over hoe lekker ananas of mango zich laten combineren met chili con carne. Ik onthoud dit idee voor de volgende keer!

      Fijne dag Karina.

      Verwijderen
  13. Jummmieee ziet er lekker uit! Ik maak ook altijd met heel veel liefde een hele grote pan chilli con carne klaar waar je dan meerdere keren van eten, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak is ie de volgende dag nog lekkerder, vind je niet? De kruiden hebben dan meer tijd gehad om in te trekken.

      Verwijderen
  14. Yesss, lekker! Ga het opschrijven want ik wist het eigenlijk niet precies. Jammer dat we al spinazie hebben voor vanavond (waarvan ik nu weet dat je het best nog een keer kunt opwarmen ;-)).
    Heerlijk, heb er zin in.
    En Texas, lijkt me geweldig. Hoe lang ben je daar geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die witte boontjes is een heel goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zeker niet moeilijk en lekker ook nog

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er lekker uit zeg, goed idee om het ook weer een keer te maken! Met de pakjes van Knorr ben ik echt helemaal klaar, veel te zout inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hmm zo lekker! ik maak het wel altijd sin carne ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben dol op Chili en dan vooral op kidneybonen, dat is zo ontzettend lekker. Zelf kook ik nooit met pakjes of zakjes dat is echt niet nodig, zelf kruiden is zoveel beter en smakelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. nog ff over airfryer, zit er heftig op te studeren, is kruising tussen frituurpan en magnetron, soort hetelucht ovenpan, kan gratis recepten koekjes, broodjes, kaassoufflees enz. downloaden, is geen olie of vet voor nodig, ideaal voor snelle gezonde warme hapjes(pen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de toelichting.
      Dat klinkt wel goed, als je daar geen olie of vet bij nodig hebt. Ik moet me daar ook maar eens in verdiepen!

      Verwijderen
  21. Hola Sunny, una receta magnífica de chili con carne. Has utilizado comino, es estupendo para facilitar una buena digestión y evitar pesadez. El toque de canela y crema agria me gusta muchísimo, enhorabuena. Bstes.

    BeantwoordenVerwijderen