19 februari 2016

WEEKENDTIPS - 8 MAKKELIJKE FRUIT SMOOTHIES (ZONDER ZUIVEL EN ZONDER SUIKER)

8 MAKKELIJKE FRUIT SMOOTHIES
Fruit rechtstreeks uit het vuistje eten, vind ik nogal saai.  Dat het me meestal niet zo smaakt, heeft met ons klimaat te maken.  Op warme, zomerse dagen kan ik een grapefruit, een mango, een ananas of een watermeloen zeer op prijs stellen.  Maar tijdens alle overige seizoenen vind ik er niks aan.

Om toch aan voldoende fruit te komen, maak ik graag smoothies... 

Smoothies kun je zo ingewikkeld of zo makkelijk maken als je zelf wilt.  Vaak kom ik recepten tegen met ingewikkelde ingrediënten,  bijvoorbeeld exotisch fruit en gedroogde bessen, die niet overal verkrijgbaar zijn. 

Ik kan me voorstellen dat die smoothies heel lekker zijn, maar die vergezochte ingrediënten zijn naar mijn idee nergens voor nodig.  Van fruit dat overal voorhanden is, kun je ook een smakelijke smoothie maken.

Jaren geleden maakte ik smoothies op basis van melk en suiker.  Maar mijn lichaam reageert niet zo goed op melk.  Inmiddels heb ik de melk en de suiker vervangen door banaan en water.  Als je bananen gebruikt die behoorlijk rijp (tot overrijp) zijn, dan heb je geen suiker nodig.  Rijpe bananen zijn al heel zoet van zichzelf.

Hieronder vind je 8 makkelijke smoothie-receptjes. 

Een smoothie is lekkerder als je hem ijskoud drinkt.  Dan is het net milkshake.

Daarom doe ik altijd 2 ijsblokjes bij het fruit.  Een blender met ijscrusher ‘vermaalt’ het ijs.

Doe nooit ijsblokjes in een gewone blender (zonder ijscrusher), want die gaat stuk!

8 makkelijke smoothies zonder zuivel en zonder suiker:

1. banaan-aardbeien
* 1 rijpe banaan
* 6 aardbeien (ontdaan van de kroontjes)
* 2 ijsblokjes
* 100 ml koud water
2. banaan-sinaasappel
* 1 rijpe banaan
* sap van 2 tot 3 sinaasappels
* 2 ijsblokjes
3. choco
* 1 rijpe banaan
* ½ rijpe mango
* 2 tl cacaopoeder
* 2 ijsblokjes
* 100 ml koud water
4. banaan-appel-spinazie
* 1 rijpe banaan
* ½ appel
* 5 blaadjes verse spinazie
* 2 ijsblokjes
* 100 ml water
5. banaan-ananas
* 1 rijpe banaan
* 1 schijf verse ananas (geschild)
* 2 ijsblokjes
* 100 ml koud water
6. banaan-mango
* 1 rijpe banaan
* ½ mango
* 2 ijsblokjes
* 100 ml koud water
7. banaan-blauwe-bessen
* 1 rijpe banaan
* een handjevol diepgevroren blauwe bessen
* 100 ml koud water
8. Marokko
* 1 rijpe banaan
* ½ rijpe avocado
* 5 blaadjes verse munt
* 2 ijsblokjes
* evt. 1 el honing

Tip: bewaar deze receptjes op Pinterest!

* * * * *

Door o.a. smoothies te maken, kom ik makkelijk aan een minimum van 2 stuks fruit per dag.  Anders zou ik misschien nog niet één stukje fruit eten.  Ik moet mezelf altijd eventjes over een drempel heen zetten om een appeltje of een mandarijntje uit het vuistje te eten.

Ik maak trouwens ook weleens toetjes van fruit die niet op ‘fruit’ lijken, zoals dit schuldgevoelvrije chocoladetoetje, dit snel-klaar-tofutoetje en dit appel-kaneel-dessert met hangop.

Hoe zorg jij ervoor dat je voldoende fruit eet?

Xo, Sunny

PS Het recept voor de smoothie van de foto vind je hier (rechtermuisknop, optie ‘Vertalen in het Nederlands’).


PPS Misschien vind je dit ook interessant:

SUGAR-CHALLENGE: 100% SUIKERVRIJ IN 30 DAGEN

HOE ZORG JE ERVOOR DAT JE KIND MINDER SUIKER EET - EEN SIMPELE TIP

ONTZETTEND LEKKER SUIKERVRIJ IJSJE VAN FRUIT EN NOTEN


34 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke receptjes! Ik wil meer smoothies gaan maken. Ik eet nu gewoon los fruit maar het lijkt me lekker om meer te gaan variëren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook wat ik zo fijn vind aan smoothies, je kunt er eindeloos mee variëren.

      Verwijderen
  2. Goedenmorgen sunny . heerlijk lijkt het mij. hetzij beperkt , omdat ik alleen bosbessen en frambozen, banaan mag.
    Melk gebruik ik ook niet. onze darmen zijn er niet geschikt voor. het is eigenlijk bedoelt voor het kalf.
    Fruitsuikers zijn beter inderdaad dan gewoon suiker. maar onbeperkt fruit eten doe ik niet.
    Twee stuks is heel gezond.
    Dank je voor je heerlijke frisse recept. ik ga het zeker doen. fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen!
      Dat onze darmen niet geschikt zijn voor koemelk, dat merk ik wel. Het vreemde is dat ik kaas en room wel kan verdragen...

      Fijne dag gewenst.

      Verwijderen
  3. Fruit eet ik vaak zo en soms als smoothie.
    Heerlijk, vooral met kokosmelk of sojadrink maar ook met water uiteraard.
    En een smoothie van fruit met groente is ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms die ik ook weleens iets van groente door de smoothie en dan gewoon in de blender. Vroeger gebruikte ik daar een sapcentrifuge voor, maar dan heb je heel veel fruit en groente nodig voor één zo'n sapje.

      Verwijderen
  4. Je komt als geroepen! Haha. Ik zat echt in dubio want het liefst consumeer ik zo min mogelijk melk producten maar ik begin een smoothie ook te missen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou de koemelk eventueel ook kunnen vervangen door sojadrink, zoals Marga hierboven zegt.

      Verwijderen
  5. Banaan maakt de smoothie zeker lekker smeuig alleen vind ik persoonlijk de smaak van banaan zo erg overheersen. Fruit wat ik daarnaast gebruik proef ik dan bijna niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je wel gelijk in, de smaak van banaan is in zo'n smoothie vaak wel nadrukkelijker aanwezig dan die van het overige fruit. Maar die combinatie vind ik altijd wel lekker.

      Verwijderen
  6. Fijne inspiratie! Ik begin ook bijna elke dag met een smoothie en ik vind het een fijne manier om genoeg fruit binnen te krijgen, alleen zorg ik er wel voor dat ik de smoothies niet te glad maak. Anders gaan de vezels verloren en mis je toch een beetje de goede eigenschappen van fruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat las ik een poosje geleden ook ergens, dat je het fruit niet te lang in de blender moet laten omdat je de vezels dan te veel beschadigt. Maar deze tip beschouw ik gemakkelijkheidshalve als bestemd voor 'gevorderden'. Zelf ben ik allang blij dat ik op deze manier aan voldoende fruit kom.

      Verwijderen
  7. Ik ben heel erg van de druiven en bananen. En die eet ik het liefst gewoon uit de hand. Het is zo makkelijk om 's avonds in plaats van borrelnootjes een schaaltje druiven neer te zetten. Of gewoon druiven mee te nemen als lunch snack.
    Een smoothie maken lijkt me altijd zoveel werk. Ik snoep ook vaak fruit als ik het aan het snijden of raspen ben voor een maaltijd. Ik kan me zo voorstellen dat ik de helft van het fruit al op heb voor ik het in de smoothie maker gooi :S

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jij zegt over 's avonds een schaaltje druiven neerzetten i.p.v. borrelnootjes, dat is precies de reden waarom ik nooit borrelnootjes, chips, snoepjes of koekjes in huis heb. Als je ze voor je snufferd hebt staan, dan stop je er niet mee. Maar datzelfde geldt ook voor druifjes of andere gezonde snacks. Daar blijf je ook van eten. Dan kun je dus beter iets gezonds voor je neus hebben staan.

      Verwijderen
  8. Ik ben dol op smoothies maar niet met echt banaan erin. Omdat ik smaak de niet lekker vind, ondanks dat ik gek ben op banaan. Wel ga ik voor aardbeien, sinas, ananas, limoen en kokosnoot. Exotisch dus.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind 'sapjes' zonder banaan ook wel heel lekker, maar die zijn dan wel een stuk minder zoet.

      Verwijderen
    2. Je kunt ipv suiker of banaan ook eens honing proberen, dit is veel gezonder dan suiker maar wel lekker zoet!

      Verwijderen
  9. Ideaal blogje dit! Ik weet nooit wat voor smoothies ik moet maken en dan... maak ik er dus geen hah. Ga het onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ah bedankt voor het delen van deze recepten! ga ik zeker onthouden want ik wil meer smoothies maken, het is niet veel werk én lekker maar toch vergeet ik het vaak :(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze lijken me allemaal super smakelijk.
    Maar die Marokko heeft een gouden randje, zooooooooooooo lekker.

    Wens je een heel fijn weekend Sunny.
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik eet ook niet veel fruit uit het vuistje en dit heeft bij mij ook met het klimaat te maken. In Turkije eet ik super veel fruit ;-)

    Ik zie lekkere smoothie recepten staan, bedankt voor het delen, dit is weer een save artikel hoor ;-)

    Fijn weekend Sunny!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hola Sunny, muchas veces nuestra creatividad nos hace ponernos en marcha para ejecutar una receta, la sorpresa llega cuando encuentras dificultad para acceder a los ingredientes. Gracias por las reflexiones y tus ricas elaboraciones. Bstes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmmm, krijg meteen zin in zomer!
    Ga het een keer proberen, heel eenvoudig zo!
    Ik ben dus geen fruiteter. De kinderen gelukkig wel, maar ik moet mezelf echt dwingen om het te eten. Dus dit is wellicht een idee!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind ze er zo mooi uitzien! Dat schijfje sinaasappel er bovenop is prachtig!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het klinkt heerlijk, ik ga het zeker uitproberen want als ik een dag thuis ben, heb ik nogal eens de neiging om te weinig fruit te eten. Dan vind ik het allemaal zo'n gedoe. Dan lijkt me een smoothie heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Yay afgelopen zaterdag avocado en munt gekocht die perfect matchen met Marokko smoothie, yummie! Ga ik eens proberen deze week <3

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een fijne recepten, ik ben dol op smoothies je kunt zo heerlijk variëren met van alles en nog wat. Leuk blog heb je, ik ga je volgen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oe lekker 😋 deze recepten zie ik wel zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wa fijn ...maar dat met die spinazie ...wel bizonder ...maar weet dat in al dat fruit een massa suiker zit
    Mag ik het stelen? ja ! .bedankt

    BeantwoordenVerwijderen