14 januari 2016

EEN OUD, MAAR DOELTREFFEND MIDDELTJE TEGEN ZWEETVOETEN

zweetvoeten
Als kind moest ik weleens gaan logeren bij mijn oom en tante.  Mijn oom had echter last van zweetvoeten en... hij was zeker niet de enige in de familie die daar ‘last’ van had.  Niet dat die zweetvoeten een familiekwaaltje waren, nee... De hele familie bezweek zowat onder de geur van mijn oom zijn voeten!

Dat was natuurlijk bijzonder onaangenaam voor ons, maar ook voor mijn oom zelf.  Hij deed er alles aan om van die zweetvoeten af te komen, maar niets bleek te helpen...

Het ging ook van kwaad naar erger.  Tegen het einde van de winter was het zo erg geworden, dat iedereen het liefst het huis uit gevlucht zou zijn wanneer mijn oom zijn schoenen uittrok.  Hij ging zijn schoenen dan ook steeds langer aanhouden omdat hij anderen geen overlast wilde bezorgen met die allesdoordringende stank van zijn voeten.

En daardoor gingen zijn voeten natuurlijk alleen nog maar meer stinken.  Want wil je van je zweetvoeten afkomen, dan moet je er o.a. voor zorgen dat je voeten voldoende kunnen ademen.

Dat je amper je schoenen nog durft uit te trekken als je zweetvoeten hebt, snap ik wel.  Aan de ene kant wil je anderen geen last bezorgen, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook heel gênant voor jezelf als je zweetvoeten hebt.

Dat zweetvoeten gênant zijn, geldt misschien nog wel meer voor vrouwen dan voor mannen.  Als we aan iemand met zweetvoeten denken, dan denken we toch altijd eerder aan een man, terwijl vrouwen er net zo veel last van hebben als mannen.  De bacteriën die deze kwaal veroorzaken, maakt het echt niet uit of je een man of een vrouw bent!

En zweetvoeten komen ook vaker voor dan je misschien wel denkt.  Het blijkt zelfs zo te zijn dat 60% van de mensen er weleens last van heeft.

Hoe je van je zweetvoeten afkomt?

Dat liet Ena me hier een half jaar geleden weten.

Ena schreef:

Hier is m'n tip: voetbadje met zeezout, niks speciaals. Daarna niet afdrogen, gewoon boven de handdoek laten uitdruppen. Dan : wat kamferspiritus op je handpalm en hiermee de voet inwrijven, lekker ruim doen (en de andere voet natuurlijk ook) het ruikt niet lekker, verre van dat, maar als je geluk hebt is na 1 behandeling de zweetvoet verholpen.

En ze voegde er nog aan toe:

... het is belangrijker de kamferspiritus in te smeren, dan het voetbadje. Hoe ik dat weet? Ik heb ook weleens geen tijd, dan na de douche : voetjes insmeren met kamferspiritus heeft hetzelfde effect, het is zonde om door te lopen met de ellende!

Volgens InfoNu.nl is kamferspiritus inderdaad een doeltreffend middel tegen zweetvoeten, mits je de behandeling enkele weken volhoudt.  En wat je ook moet doen, is je voeten goed droog houden, regelmatig schone sokken aantrekken en niet alle dagen dezelfde schoenen dragen.

Zelf zou ik daaraan willen toevoegen: Draag leren schoenen, want daarin kunnen je voeten beter ademen dan in schoenen van kunststof.

Wat is kamferspiritus

Spiritus is een mengsel van voornamelijk alcohol met water. 

In kamferspiritus is 10% kamfer opgelost.  Kamfer - zowel een specerij, als een medicijn - wordt gewonnen uit de kamferboom, die o.a. voorkomt in China, Taiwan en Japan.

Waar kun je kamferspiritus kopen

Kamferspiritus is verkrijgbaar bij de drogist en kost ongeveer 2 euro voor een klein flesje van 100ml tot ongeveer 10 euro voor een grote fles van een liter.

Heb jij ervaring met kamferspiritus, of ken je nog andere doeltreffende middeltjes en behandelingen tegen zweetvoeten?  Laat het hieronder even weten!

Want ik ben het roerend met Ena eens: het is zonde om door te blijven lopen met die ellende!



Photo via Tumbler.

27 opmerkingen:

  1. Ik heb er wel eens last van in bepaalde schoenen en denk dat als het eenmaal in de schoenen zit je de geur niet zo snel wegkrijgt. Ik had nog nooit van deze tip gehoord en ben benieuwd. Zweetvoeten leveren soms inderdaad gênante situaties op. Zo hadden wij ooit een klasgenoot en was het op een gegeven moment niet meer om uit te houden. Gelukkig was het volwassen onderwijs en hebbem we het ook heel subtiel gezegd. Helaas deed hij er niks mee :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou een of andere bacterie zijn, die verantwoordelijk is voor die geur. Het zou mij niks verbazen als je die uit bepaalde schoenen moeilijk verwijderd krijgt.

      Verwijderen
  2. Voor het drooghouden na de behandeling met kamferspiritus talkpoeder en katoenen en/of wollen sokken; geen kunststoffen zoals nylon etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen ervaring met kamferspiritus of andere middels. Ik heb alleen maar last van zweetvoeten als ik leren schoenen zonder sokken of sandalen draag in de zomer. Meestal was ik tussendoor met zeep. Maar inderdaad de stank voor zweetvoeten kan heel dodelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat opmerkelijk dat je in sandalen last hebt van zweetvoeten... Dat zou ik niet verwacht hebben.

      Verwijderen
  4. kamferspiritus een wonder middel.
    Ander verhaal....... mijn opa was metselaar en kwam ook met beton in aanraking .
    Had een klein Keulse pot en daar zat een mengel in van wasmiddel+ kamferspiritus.
    Na zijn werk ging hij zijn handen er grondig borstelen .
    En het resultaat (kantoor) handjes.....mooi verzorgde handen.
    Af en toe ...... smeerde hij ook uierzalf voor de kleine bijna niet zichtbare kloofjes.
    Maar de Tip .... van de zweetvoeten zal hem voor andere mensen onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dát is natuurlijk ook een goeie tip om te onthouden: je handen wassen met kamferspiritus... Tenminste, als je daar zulke mooi verzorgd uitziende handen van krijgt.
      Dankjewel Henk!

      Verwijderen
  5. Sokken regelmatig veranderen en je schoenen goed ontluchten. Men kan er soda in doen dit zal de geur eruit trekken.
    En nog een hint dat ik zelf ook gebruik. Leg maar eens inlegkruisje in je schoenen. Ja vrouwen lach maar, maar het helpt.
    Kamfer is een wondermiddel zoals er nog enkele zijn die thuis zouden horen in een kastje.

    Aum Shanthi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft inderdaad wel iets grappigs om inlegkruisjes in je schoenen te leggen... ;-)
      Maar ik vind het geen onlogisch idee. Dankjewel voor deze tip!

      Verwijderen
  6. Kamferspiritus kan ook voor onderrugpijn en kramp in kuiten erg goed helpen/ Is eiegn ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zlef heb ik geen last van zweetvoetn, maar ik snap dat het echt heel vervelend is voor degene die dit wel hebben. Nuttig tips daarom. Bedankt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er zelf eigenlijk alleen last van als ik gympen of andere schoenen draag waar mijn voeten niet goed in kunnen ademen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen, interessante tips. Altijd delicate materie: zweetvoeten, stinkende adem, okselvijvers met bijpassende geuren. Voor alles is wel een oplossing. Voor okselvijvers heb ik een heel goede oplossing(die ik zelf al lang gebruik).
    Wat kan helpen om je lievelingsschoenen te redden van de container? Leg ongebruikte theezakjes in je schoenen. Zij absorberen en neutraliseren de geur(indien het niet te erg is natuurlijk). Ik pas zelf deze tip toe (uit mijn schoenen hangen allemaal theelabels
    (hahaha). Serveer hierna een kopje thee van de zakjes(grapje)aan een of andere 'toffe' nonkel.
    Liefs Sunny en tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... jouw schoenenkast ruikt vast naar Earl Grey! ;-)
      Die tip van de theezakjes had ik op je blog al gelezen, maar fijn dat je hem hier nog een keertje meedeelt.
      Fijne dag Karine!

      Verwijderen
  10. Gelukkig heb ik er niet zo snel last van. Mijn man heeft er alleen last van bij bepaalde sokken, het komt denk ik door een bepaalde stof. Botox schijnt te helpen tegen zweethandjes misschien ook bij zweetvoeten ;-)

    Fijn artikel weer Sunny!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb nog nooit van dit middel gehoord. Maar klinkt wel goed :) Heb zelf niet heel veel last van zweetvoeten, behalve in dichte schoenen in heel warm weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gelukkig geen last van erge zweetvoeten.maar wel een goede tip voor mensen die er last van hebben. Ik ken Kamferspiritus wel van jaren gelden . Toen ik de vierdaagse ging lopen in Nijmegen om je voeten harder te maken dus om blaren te voorkomen.En het heeft echt geholpen dus het is voor veel dingen heel erg goed. -->>Zo kunnen wandelaars die last hebben van zachte voeten, hun voeten uit voorzorg insmeren met glycerine of kamferspiritus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de tip!
      Had ik dat vorige week maar geweten... Ik heb net nieuwe schoenen gekocht en, jawel, een blaar. :-(

      Verwijderen
  13. Wat fijn om dit te lezen! Ik had hier nog helemaal niet van gehoord..
    en ik heb het zeker wel nodig, in sommige schoenen krijg ik altijd erg
    last van zweet voeten ( schaam schaam)

    ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan ook aan de schoenen liggen, hoor. Met schoenen die niet van leer zijn heb je dat al snel.

      Verwijderen
  14. Sinds we op 't werk een vast schoeisel moeten dragen ruiken m'n voeten vies & ook dat schoeisel. 'k Draag 't maximaal 4 à 5u/dag, maar toch blijft die geur. Dus deze tips zijn meer dan welkom! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend! Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt.

      Verwijderen
  15. Fajny, krótki ale konkretny artykuł :) dziękuję ! O kamforze nie wiedziałem :) // Good, short but specific article :) thank you! About kamfa did not know :))

    BeantwoordenVerwijderen