30 december 2015

EENVOUDIGE OVENSCHOTEL VAN BLOEMKOOL, BROCCOLI EN BROOD

OVENSCHOTEL VAN BLOEMKOOL, BROCCOLI EN BROOD
Stokbrood over? 

Niet weggooien! 

Maak er morgen een lekker ovenschoteltje van.

Deze broodovenschotel kun je - bij wijze van spreken - van elke soort groente maken.  En je kunt er eindeloos mee variëren en combineren.  Het recept blijft telkens hetzelfde.

Zo heb ik dit ovenschoteltje gemaakt...
Snijd de groenten fijn en halveer de cherrytomaatjes.

ingrediënten

voor 2 personen
* ½ (oud) stokbrood
* ½ bloemkool
* ½ broccoli
* ½ gele paprika
* 5 cherrytomaatjes
* 150 g geraspte kaas
* 1 el olijfolie
* peper en zout
Snijd het brood in dunne sneetjes.

bereiden

1. Verwarm  de oven voor op 200˚ C.
2. Snijd de groenten fijn en halveer de cherrytomaatjes.
Leg de sneetjes stokbrood dakpansgewijs bovenop de groenten.
3. Vet een vuurvaste ovenschaal in met de olijfolie.
4. Snijd het brood in dunne sneetjes.
Verdeel de geraspte kaas over de broodsneetjes.
5. Doe de gesneden groenten in de ovenschaal en strooi er naar smaak wat peper en zout op.
6. Leg de sneetjes stokbrood dakpansgewijs bovenop de groenten.
Zet de ovenschaal bovenin de oven voor ongeveer een half uur.
7. Verdeel de geraspte kaas over de broodsneetjes.
8. Zet de ovenschaal bovenin de oven voor ongeveer een half uur.
Geschikt als vegetarisch gerecht, maar ook lekker in combinatie met gehaktballetjes.
Je kunt deze broodovenschotel als vegetarisch gerecht eten, maar je kunt ze ook combineren met bijvoorbeeld gehaktballetjes of een kipfiletje. 

* * * * *

Hoe verwerk jij oud brood?

Ter inspiratie vind je hier nog meer recepten met brood (o.a. toast met champignons, hoe je een lekker broodje met zalm-roomkaas maakt en ook 5 smakelijke tips om je dagelijkse lunchbox wat op te vrolijken) en hier lees je werkelijk álles over wat je met brood kunt doen! ;-)

Benieuwd wat je van deze ovenschotel vindt!

Xo, Sunny

PS Op deze manier hoef je nooit meer eten weg te gooien en zo kun je altijd iets lekkers maken van wat je toevallig in huis hebt.


PPS Misschien vind je dit ook interessant:

SIMPEL OVENSCHOTELTJE VAN POMPOEN EN ZOETE AARDAPPEL

VOEDZAAM OVENSCHOTELTJE VAN CHINESE KOOL MET TOFU, EI EN TWEE SOORTEN KAAS

EIERSTOOFPOTJES MET GROENTEN


Foto’s: © sunny mama

36 opmerkingen:

  1. Ik vind het een heel verstandige manier om oude brood op te maken. Hierdoor hoef je het niet weg te gooien wat altijd zonde is. Ik maak in de winter af en toe ovenschotel, helaas moet ik toegeven dat ik meer met rijst of macaroni en aardappels doen dan met brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Una propuesta deliciosa y muy fácil. Te deseo una feliz entrada de año 2016. Un abrazo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muchas gracias por tu comentario Emma y por todas tus visitas durante el 2015. Te deseo un prospero nuevo ano! Besitos.

      Verwijderen
  3. Eerlijk gezegd hebben wij eigenlijk nooit brood over. Mijn lunch voor de hele week ligt al voorbesmeerd in de vriezer en dat gaat gewoon op. In het weekend eten we vaak broodjes uit de oven, en dat blijft ook niet over. Brood vriezen we sowieso in: dan blijft het langer goed.
    Overgebleven rijst, of pasta, of aardappel is altijd prima te verwerken in een ovenschotel! En je kan hier heel simpel het brood vervangen door rijst, aardappel of pasta! Met wat aanpassingen, naar smaak. Met een Indiase curry saus, bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, met wat creativiteit kun je overschotjes vaak nog heel goed verwerken in een smakelijke ovenschotel.
      Veel mensen slaan een voorraad brood in die ze bewaren in de vriezer. Zelf doe ik dat nooit omdat ik het niet zo lekker meer vind nadat het ontdooid is. Ik vind vers brood nog het lekkerst.

      Verwijderen
  4. Wie heeft er geen oud brood of stokbrood over? Ik denk iedereen wel. Weer een hartstikke goede tip en lekker recept Sunny. Als ik oud brood over heb dan leg ik het in de oven en met een beetje kruidenboter erop zet ik het op tafel. Van stokbrood wat over is maak ik soms nog wel een bruschetta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat klinkt fantastisch zeg, om een stokbrood in de oven te leggen met een beetje kruidenboter erop of er bruschetta van te maken. Yummie!

      Verwijderen
  5. Wat een lekker recept. Ik gooi oud brood ook nooit weg. Maak er meestal paneermeel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet eens opzoeken hoe je dat precies doet. Ik koop paneermeel altijd.

      Verwijderen
  6. Wat een origineel idee om stokbrood te gebruiken!
    Twee liefdes van mij in 1 schaal: Stokbrood en kaas!
    Alles smaakt goed met kaas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste, dat alles goed smaakt met kaas, ben ik hartgrondig met je eens. Ik geloof dat ik bijna overál kaas in doe. ;-)

      Verwijderen
  7. Oh wat een heerlijk makkelijk recept deel je weer! Ik eet niet zo vaak brood, maar als ik stokbrood koop voor bij de borrel of zo, blijft het altijd over. Ideaal dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje, dat ziet er lekker uit! Zelf ben ik niet altijd van de standaart aardappelen en groenten. Dit lijkt mij veel lekkerder! Oud brood gebruik ik weleens voor polpettone; italiaans gehaktbrood. Ook heerlijk :) Gelukkig nieuwjaar alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat recept voor polpettone klinkt goed!
      Ik wens jou ook alvast een bijzonder fijne jaarwisseling Daniëlle.

      Verwijderen
  9. Jaaaa ziet er goed uit! En zo gezond! Hier heb ik echt zin in na die kerstdagen haha! X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is nu echt een recept die heel goed uitkomt voor mij vandaag. Dank je dus wel voor deze blogpost. Wens je ook alvast een gezellig 2016 toe met veel heerlijke recepten. Groetjes Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Tine.
      Aan lekkere receptjes zal het in 2016 vast niet ontbreken.
      Ik wens jou ook een prachtig 2016!

      Verwijderen
  11. Oh dit ziet er heeerlijk uit. Ik houd echt van bloemkool, jam. Lijkt me daarnaast makkelijk, ook best belangrijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Ik ben het een beetje afgeleerd om uren in de keuken te gaan staan voor een maaltijd die in luttele minuten is opgegeten. De moeilijke, ingewikkelde gerechten laat ik tegenwoordig liever aan professionele koks over...

      Verwijderen
  12. oooh, dit zet ik op mijn 'to cook' list!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ziet er heerlijk uit! Had er nog nooit van gehoord, of gezien.
    Helaas kan ik niet zo goed tegen teveel brood, dus niet echt een recept wat ik zal gaan eten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn al een poosje in zwang hoor, de broodovenschotels.
      Maar als je niet zo goed tegen brood kunt, dan kun je het brood in dit recept ook makkelijk vervangen door gekookte aardappeltjes of rijst.

      Verwijderen
  14. Oeeehh stokbrood met kaas-gratin!! <3 Lijkt me heerlijk dit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Laat ik nou een heel stokbrood over hebben. Een waardevolle tip om er nog iets van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ohh wat heerlijk lijkt me dat zeg! Ik ben dol op oven gerechten! Voor mij alleen geen paprika (daar kan ik niet tegen ;) ) maar verder zou ik er zeker van smullen:)
    Alvast een fijne jaarwisseling Sunny!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sheela. Ik wens jou ook het allerbeste voor 2016!

      Verwijderen
  17. Oeh, dit ziet er lekker en makkelijk uit (zou zelfs mij moeten lukken)! En klinkt inderdaad ook als een mooi basisrecept waarbij je kunt afwisselen, afhankelijk van welke groenten je hebt liggen. Heerlijke tip, Sunny; thanks, ik ga 'm een keer uitproberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er kan inderdaad niet zo heel veel misgaan bij dit recept... ;-)

      Verwijderen
  18. Wat goed dat je geen olie hoeft te gebruiken om de groente gaar te krijgen! Ik gebruik oud brood vaak om te toasten, wentelteefjes en ook broodcake dat is heel simpel en lekker. Ik heb een keer zelfs oud brood ingevroren en ontdooid en daarmee broodcake gemaakt; ging goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik een bijzonder goeie tip, van dat oud brood invriezen!
      Mijn moeder maakte vroeger vaak broodpudding van oud brood. Toen kon je oud brood nog veel langer bewaren. Het droogde gewoon uit, maar er kwamen niet zo snel van die schimmels in.
      Ik ga dat ook doen, dat oud brood invriezen om er later een lekkere broodpudding van te kunnen maken.
      Dankjewel voor deze tip Nilou!

      Verwijderen
  19. Een leuke manier om restjes te verwerken. Dank voor deze tip.

    BeantwoordenVerwijderen