25 november 2015

ZELF MARSEPEIN MAKEN IS IDIOOT GEMAKKELIJK EN... NIET DUUR!

zelf marsepein maken
Zelf marsepein maken is een koud kunstje.  Je hebt er slechts 4 ingrediënten voor nodig en het enige wat je moet doen, is die ingrediënten door elkaar kneden.

Alleen... moet je dít geheimpje even weten!

Ik heb het ooit - héél lang geleden - nog op school geleerd: hoe je zelf marsepein kunt maken.

Échte marsepein wordt van amandelen gemaakt, dat wist je vast wel. 

Maar veel van de marsepein die je in de supermarkt koopt, bevat geen grammetje amandelen.  Die wordt gemaakt van witte bonen waaraan een chemisch amandelsmaakje is toegevoegd.  En dat proef je, als je weet hoe marsepein werkelijk smaakt!

Nu is zelf marsepein maken lachwekkend gemakkelijk.  Je moet alleen eventjes weten hoe.

Wat je nodig hebt om zelf marsepein te maken en wat je moet weten...
 photo marsepein3_zpsgeayvbqb.jpg

ingrediënten

voor ½ kg marsepein
* 250 g gemalen amandelen
* 250 g poedersuiker
* 1 eiwit
(Verkrijgbaar bij de Marokkaanse of Turkse supermarkt, of hier online te bestellen.  Je kunt het eventueel weglaten, maar je marsepein is wel een stuk lekkerder mét oranjebloesemwater!)
 photo aardappeltjes_zps0t7skrzf.jpg
Photo: © Maras Wunderland

bereiden

1. Knip je vingernagels zo kort mogelijk.
2. Was je handen grondig.
3. Meng alle ingrediënten door elkaar en kneed ze goed... met de handen!

Marsepein moét je met je handen kneden.

Waarom?

Door de warmte van je handen wordt de olie in het amandelmeel vloeibaar.  En juist dát is nodig om de ingrediënten te binden en een gladde structuur aan de marsepein te verlenen.

Met een (keuken)machine of mixer lukt dat dus niet.

4. Rol een staaf van de marsepein en wikkel die in aluminium- of vershoudfolie.
5. Laat een nachtje rusten.

Optioneel

Wil je marsepeinen aardappeltjes, of (op zijn Vlaams gezegd) ‘marsepeinen patatjes’ maken?

Doe dan 1 à 2 el cacao op een eetbord, rol tussen je handen kleine balletjes van de marsepein en rol de marsepeinen balletjes door de cacao.

That’s it!

Absoluut niet moeilijk en... het hoéft ook niet zo heel duur te zijn. 

Tip: Als je toch al naar de Marokkaan of de Turk gaat voor je oranjebloesemwater, koop daar dan ook meteen je gemalen amandelen.  Dat vind je daar stukken goedkoper dan in een Nederlandse supermarkt.

* * * * *

Ga jij het proberen om zelf marsepein te maken?

Xo, Sunny

54 opmerkingen:

  1. Ik denk niet dat ik het zelf ga maken, maar mooi dat je hier je het recept deelt. En door het verhaal weet ik nu dat ik word genept door de winkelier..hahaha… gelukkig eet ik ze niet echt veel, misschien twee bites per jaar.. zoiets. Mijn gezin wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf ben ik verzot op marsepein. Daarom kan ik het ook maar beter niet te vaak maken! ;-)

      Verwijderen
  2. Oh dit is echt heel makkelijk zeg. Ga ik zeker maken, hoe leuk is dit om cadeau te geven in een leuke vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij zou je er alleszins een groot plezier mee doen! ;-)
      Inderdaad, pak het in in een mooi cellofaantje en je hebt een hartstikke leuk cadeautje.

      Verwijderen
  3. Yummie, wel een goed idee eigenlijk om het eens te proberen! Ik heb gelukkig korte nagels ;) Het is trouwens maar een vies idee dat ze zo vaak nep marsepein verkopen van witte bonen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich is er niet zo veel verkeerd aan witte bonen, maar de manier waarop ze bewerkt worden om ze op amandelmeel te laten lijken, staat mij wat minder aan. En het is gewoon lang niet zo lekker als echte marsepein van amandelen.

      Verwijderen
  4. Wij maakten het vroeger ook op school. Inderdaad super makkelijk en veel beter dan die van de winkel. En dankjewel voor de tip waar we goedkoper amandelpoeder kunnen vinden, want dat is best wel prijzig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marsepein maken zal toen waarschijnlijk een vast onderdeel van het lesprogramma zijn geweest...

      Verwijderen
  5. Klinkt lekker Sunny, en een leuk idee om het eens zelf te maken. Ik zal het alleen niet doen want ik ben geen fan van marsepein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn meer mensen die geen marsepein lusten. Voor mij is dat haast onbegrijpelijk! ;-)

      Verwijderen
  6. Ai ai ai...Ik zou dit graag willen maken maar ben bang dat ik al heel snel misselijk word omdat ik ervan zal snoepen tijdens het maken én het geduld niet heb om het een nachtje te laten rusten.

    Ik vind spijs ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wel een beetje een uitdaging, om er van af te kunnen blijven!

      Amandelspijs vind ik ook heel lekker. Dat heb ik nog nooit zelf gemaakt en daarvan ken ik het recept ook nog niet.

      Verwijderen
  7. Ik ben zelf niet zo een fan van marsepein. Nooit geweten dat er amandelen erin horen te zitten, misschien dat ik het dan toch wel lekker vindt op deze wijze?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn wel meer mensen die niet zo van marsepein houden (zie de reactie van Marion - boven). Onbegrijpelijk! ;-)

      Verwijderen
  8. dit lijkt me leuk om te proberen. Mijn man houdt erg van marsepein, dus misschien kan ik hem hier mee verrassen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat het verschil tussen zelfgemaakte marsepein en marsepein uit de supermarkt duidelijk merkbaar is. Ik ben benieuwd of jouw man dat ook zal merken.

      Verwijderen
  9. Ik ben niet zo dol op marsepein maar mijn moeder vind het heerlijk, dus ga ik het een keertje voor haar maken. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik jouw moeder was, zou ik daar héél blij mee zijn! ;-)

      Verwijderen
  10. Wie weet, het is lang geleden dat ik het zelf heb gemaakt, net als spijs, is ook heel makkelijk eigenlijk en ook hoofd bestanddeel amandelen, hahaha

    Ja, ooit was ik dus gehuwd met een net niet afgestudeerde banketbakker ;-) Mijn ex man dus, dus leerde ik dit al toen niemand dit nog kon of wist hoe...

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me mooi meegenomen, een man die banketbakker is! Maar... wel slecht voor de lijn. ;-)

      Verwijderen
  11. Leuk, ik krijg gewoon zin om het te proberen. Genoeg Turkse winkels hier in de buurt, dus dat is ook mooi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er genoeg Turkse winkels bij je in de buurt zijn, dan heb je alle ingrediënten om zelfs marsepein te maken bij de hand!

      Verwijderen
  12. Bedankt voor dit artikel!! :D Mijn moeder vindt marsepein echt heerlijk en laat ik nou net voor haar een surprise + gedicht moeten maken dit jaar, dus ik weet al wat ik volgende week ga maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je moeder marsepein zo lekker vindt, dan denk ik dat je haar daar een groot plezier mee doet!

      Verwijderen
  13. Wow, ik had geen idee dat het zo simpel is.
    Ik hou echt ontzettend veel van marsepein, dus dit ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel meer dan kneden, hoef je dus niet te doen! ;-)

      Verwijderen
  14. Ou helemaal niet mijn kopje thee!
    Maar ik ga het wel eens maken voor mijn dochter, die zou er een moord voor doen.

    Goed idee Sunny!

    Grtjs,
    Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd is dat met marsepein hé, de een is er helemaal wild van, de ander lust het absoluut niet.

      Fijne dag Camilla!

      Verwijderen
  15. Heerlijk.....marsepein en wat een goeie tips. Dankjewel.Ik ga het zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Hendrina.
      Laat t.z.t. even weten hoe het gelukt is!

      Verwijderen
  16. Geweldig, ga ik zeker proberen. Ben dól op marsepein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind jij marsepein ook zo lekker? Misschien maar goed dat het er voornamelijk alleen in deze tijd van het jaar is, anders zouden we ons er tonnetje rond aan eten! ;-)

      Verwijderen
  17. Spijs:500 gr gemalen amandelen.250 gr honig.eetl.limoen ( of citroenrasp + .beetje sap).mengen en weekje laten rijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het recept Albert!
      Nooit geweten dat amandelspijs zo lang moet 'rijpen'...

      Verwijderen
  18. Ik heb het echt nog nooit gedaan, maar het lijkt me eigenlijk superleuk. Dus dank voor dit briljante idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. och heden, ik hou er ook echt niet van. Zo zoet. Manlief vind het wel lekker,maar die moet lijnen, dus geen marsepein. Hard he.
    Amandelspijs is wel erg lekker en dat maken we ook zelf. Wordt wel weer tijd ja.
    Idd moet dat even rusten. Sommigen doen het anderhalve week, voor dat ze bijv gevulde koeken maken.
    Als we nou allemaal dit recept maken en aan jou sturen heb je het hele jaar genoeg,haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Wilma!
      Laat maar massaal deze kant op komen, die amandelspijs... ;-)
      Anderhalve week vind ik wel héél lang, hoor. Ik denk dat er bij mij na anderhalve week niet veel meer van die spijs zo overblijven!

      Fijne avond alvast!

      Verwijderen
  20. Wat een goed recept zeg, ik ga het in elk geval opslaan hahaha. Ik ben in het gezin de enige die marsepein lekker vind dus als ik het maak moet ik het allemaal zelf opeten. Geen goed idee dus, maar wellicht wel voor de feestdagen als ik eters krijg iet mee doen lekker voor bij de koffie/thee dipped in chocolate ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik een van jouw 'eters' was, dan zou ik dat zeker waarderen... Dipped in chocolate, yummie! ;-)

      Verwijderen
  21. Oooh dit moet ik echt proberen!! Ben dol op marsepein!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bademle yapılan her türlü tatlıyı seviyorum. Sizin yaptıklarınızda hem lezzetli hem de çok kolay. Kakaolu denememiştim. İkisini birleştirerek denemeli :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Houd jij ook van amandelen? Je hebt gelijk, veel desserts met amandelen zijn makkelijk om te maken. Ik vind ze ook heel lekker.

      Dankjewel voor je reactie Eiwit!

      Verwijderen
  23. OH dit ga ik maken! Ik hou van marsepein!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben zelf niet gek op marsepein (wél als er chocolade omheen zit hi hi), maar mijn man is er verzot op! Dus ik heb hem dit uiteraard laten lezen en zal ik ook voor hem opslaan :-)
    'k Had geen idee dat het zo makkelijk te maken was; fijne tip weer, Sunny!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Izzy!
      Ja, je moet het maar nét even weten.

      Fijn weekend alvast. xxx

      Verwijderen
  25. Wat leuk dit! Ik wist niet dat je maar zo weinig nodig had hiervoor. Ik ga het zeker eens uitproberen. Wat ik zelf heel lekker vind is dat jahaa hoe heet het nou dat is mier en mier zoet van die ronde schijfjes. Je ziet ze vaak in het bruin en melkachtige kleur of geelachtig. IK ga het op zoeken en laat het weten. Het lijkt op marsepein.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Diana.
      Ik kan me zo 1,2,3 niet direct voor de geest halen wat je precies bedoelt. Laat het me t.z.t. maar weten. Ben wel benieuwd.

      Verwijderen
  26. Oh wow... wat simpel! Deze ga ik onthouden. Nu vind ik het wel een ding om mijn nagels af te knippen. Ze groeien wel snel en zijn sowieso erg lang. Ik krijg ze nooit zo kort als bij de westerse vrouwen, zelfs niets als ik ze afknip. Dus hoe dan ook, het zal onder mijn nagels blijven zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je nagels betreft, je kunt niet meer doen dan je best. Toch?
      Ik krijg mijn nagels trouwens ook niet zo heel kort afgeknipt.

      Verwijderen