20 oktober 2015

HOE JE VAN EEN AVONDMENS EEN OCHTENDMENS KUNT WORDEN

avondmens - ochtendmens
Sinds ik van een avondmens veranderd ben in een ochtendmens, ben ik een stuk vrolijker, kan ik mijn energie beter verdelen over de dag en ben ik veel productiever. 

Zo kun je je slaap-waak-patroon radicaal omgooien en van een avondmens een ochtendmens worden...

Er is één ding wat ik echt never nooit meer wil en dat is de dag beginnen met een gevecht tegen de klok.  

Te laat naar bed

Ik herinner me maar al te goed de tijden toen ik eigenlijk te laat naar bed toe ging en er dan de volgende ochtend de grootste moeite mee had om eruit te komen.  Vaak versliep ik me ook...

Zo’n begin van de dag is de beste garantie voor een slecht humeur en voor een hoop overbodige stress.   En het is ook zo ontzettend zonde van je energie.  Want ik was nog niet halverwege de dag of ik voelde me al flink uitgeput... van al dat haasten, vliegen, rennen en stressen, natuurlijk!  Het liefste wat ik dan had willen doen, was regelrecht mijn bed weer induiken.

Van haasten en stressen word je niet gelukkig

Ik weet niet of jou het wel lukt, maar ik ben er nog nooit in geslaagd om me gelukkig te voelen op het moment dat ik loop te haasten en stressen.  Integendeel, doodongelukkig word ik daarvan!

Dus... ik doe dat gewoon niet meer.

De oplossing...

Voor mij ligt de oplossing erin om bijtijds te gaan slapen.  Dan word ik lekker vroeg wakker en dan is het helemaal niet zo’n drama om op te staan.  Sterker nog, dan verheug ik me juist op de uurtjes die ik helemaal voor mezelf heb, terwijl de rest van de wereld nog ligt te snurken.

Op die manier kan ik mijn ochtend rustig beginnen. 

Onder ideale omstandigheden kruip ik om een uur of acht (’s avonds) onder de wol en kom ik er om een uur of drie (’s ochtends) weer uit.

Rustig wakker worden

Tussen drie en vier doe ik meestal niet veel meer dan rustig wakker worden.  De gedachten waarmee ik wakker werd, laat ik dan post vatten.  Die gedachten gaan meestal over wat ik die dag wil gaan doen.

Terwijl ik mijn gedachten hun vormen laat aannemen, ga ik een kopje koffie zetten en een ontbijtje klaarmaken.  Wanneer ik klaar ben met ontbijten, ben ik meestal ook klaar voor de dag. 

Dan ga ik de klusjes afhandelen die ik graag in alle rust afhandel, zonder afleidingen en zonder gestoord te worden.  Daarna kan ik me gaan richten op de ‘buitenwereld’.

Hoe jij ook een ochtendmens kunt worden

Veel mensen in mijn omgeving zeggen “Dat zou ik ook wel willen, maar mij lukt het gewoon niet om zo vroeg te gaan slapen” en anderen zeggen “Ik moet er niet aan denken om op te staan om drie uur”, hen lijkt dat “pijnlijk”, want voor hen is dat “midden in de nacht”.

Ik kan je verzekeren: je botten je bed uit te moeten slepen om een uur of zes/zeven en meteen in de startblokken te moeten gaan staan, is véél pijnlijker!

Mij lukte het vroeger ook niet om vroeg te gaan slapen.  Ik dacht altijd dat ik een avondmens was, maar nu ik al jarenlang zo vroeg opsta, weet ik dat ik toch echt veel liever een ochtendmens ben.  Dat is stukken beter voor mijn humeur, ik kan daardoor mijn energie veel beter verdelen over de dag en daardoor ben ik ook veel productiever.

Hoe ik het voor mekaar kreeg om van een avondmens een ochtendmens te worden?  Dat lees je hier!

48 opmerkingen:

  1. Wow Sunny ik dacht dat ik vroeg opstond! Inderdaad je bent een stuk productiever in de ochtend, ik athans wel. Complimenten over het originele en leuke artikel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mij ook al opgevallen dat jij een vroeg vogeltje bent ;-)
      Dankjewel voor je complimentje!

      Verwijderen
  2. Haha, ik wilde gaan schrijven dat ik ook een ochtendmens ben, maar 3 uur!!! Woww! Da's wel heeuuull vroeg! Ik kan me wel voorstellen dat dat enorm veel rust geeft... Misschien eens een weekje proberen... Maar dan om half vijf of zo, want hey, ik ben wel een beginner hè... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, om drie uur opstaan lukt mij ook niet altijd hoor. Ik heb het over "ideale omstandigheden". Maar ik vind het wel altijd heel fijn om heel vroeg wakker te zijn.

      Succes!

      Verwijderen
  3. Hoe vroeg ik ook opsta, ik ben pas echt actief halverwege de ochtend. Ik ben heel lang al vroeg naar bed gegaan omdat ik dan op mijn manier op was. Maar dan lig ik te lezen want slapen lukt me dan niet.
    Ik val pas in slaap als het stil is in huis en buiten. Ik maak er me inmiddels niet echt druk meer over. Zolang ik maar een paar uurtjes slaap 's nachts vind ik het prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, je druk maken (om het feit dat je niet kunt slapen, of om wat dan ook) is ooit zo heel bevorderlijk om in slaap te kunnen vallen.

      Verwijderen
  4. Hoi Sunny!
    Ik denk dat het een beetje moeilijk is als je een gezin hebt dat nog lekker veel lawaai maakt na 8 u :)
    Tieners met vrienden, etc...
    We nemen ook veel tijd voor het avondeten samen en zijn pas rond 7 u van tafel met de boel aan de kant.

    Maar het is wel waar dat wat extra tijd 's morgens een wereld van verschil maakt. Het hoeft misschien niet zo radicaal ochtend- of avondmens worden of zijn.
    Ik ga meestal rond middernacht slapen en sta week en weekends op rond 6 u 30 en dan heb ik een zee van tijd en hoef ik me niet te haasten.
    Dat is inderdaad zalig!

    Groetjes,
    Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe laat je precies opstaat, maakt uiteindelijk niet zo veel uit. Het gaat om hoe je je ochtend ervaart. Dat haasten en die chaos, zoals ik mijn ochtenden vroeger ervoer, vind ik absoluut niet leuk. Dan kwam ik met tegenzin mijn bed uit.

      Maar het vooruitzicht dat je je ochtend rustig kunt doorbrengen, maakt het al een stuk leuker om op te staan en aan de dag te beginnen.

      Verwijderen
  5. Dit artikel komt als geroepen. Ik ga nog altijd te laat naar bed maar sta 's ochtends gelukkig wel met een goed humeur op tijd op. Maar dit zorgt ervoor dat ik eens per week heel vroeg in slaap val en zo het klokje rond slaap.

    Ik moet hieraan werken want slapen is net zo belangrijk als gezond eten en bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is het ook nog steeds een vallen en opstaan, hoor. Het komt nog steeds voor dat ik 's avonds tot te laat in de weer ben geweest met dingen, waardoor ik er meer moeite mee heb om in slaap te vallen. De volgende ochtend voel ik dan duidelijk dat ik de vorige dag over mijn grenzen heen gegaan ben.
      Het blijft zoeken naar balans...

      Verwijderen
  6. Ik dacht dat ik een ochtendmens was, maar als ik dit lees!? De wekker staat om 6.23 uur, maar ben daarvoor altijd al wakker. Zelfs in het weekend.
    Op zondag is dat weleens lastig. Terwijl de rest van het huis nog in diepe rust is, ben ik al klaarwakker. Ik wil dan niet veel lawaai maken en lig dan ik weet niet hoe lang wortel te schieten op bed totdat ik er flauw van ben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me oersaai om te blijven liggen en te wachten tot de rest ook wakker is vooraleer je aan de dag kunt beginnen. Misschien kun je dan opstaan en bijvoorbeeld een blogpost schrijven. Zouden ze daar last van hebben?

      Verwijderen
  7. Goh zeg, drie uur is wel erg vroeg Sunny!
    Ik sta elke dag rond half 5 op, in het weekend rond half 6.
    Heerlijk om zo'n lange ochtend te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik sta niet alle dagen om drie uur op. Dat lukt gewoon niet. Soms slaap ik ook weleens uit tot een uur of vijf, zes. ;-)
      En inderdaad, heerlijk is het om zo'n lange ochtend te hebben. Lekker veel tijd voor jezelf!

      Verwijderen
  8. Ik ben geen van beiden, ik slaap naar het licht, wat betekent, in de zomer zodra de vogels beginnen te fluiten, in de winter, hoor je ze bijna niet, woops, hahaha

    Nee serieus, heb weleens ergens een serieuze test gedaan online of ik nu een ochtend of avond mens ben, ik ben dus in het midden zo bleek, dat kan namelijk ook. Ik ben gewoon meteen wakker als ik als ik wakker wordt en kies er dan voor of ik draai mij nog even om, omdat het kan, of ik stap eruit en hop ik ga ervoor. Maar goed, ik heb weinig verplichtingen alleen op de donderdag en die is nog pas in de middag ook, maar op tijd opstaan kan lekker zijn.

    Mijn valkuil is dan wel, dat ik overdag rond een uur of 3 a 4 ontzettend moe ben en dan ga zitten of tv kijken en dan val ik even weg, ja ook zittend, powernap, vervolgens in het nu, ben ik wakker tot een uur of 3, hahahaha

    Mijn ritme is op dit moment niet te vertrouwen maar ja ik hoef ook maar weinig, dus het tijdstip maakt dan weinig uit.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gôh, ik herken dat wel hoor...

      In de winter heb ik ook wat meer slaap nodig dan in de zomer. En net zoals jij heb ik dat ook dat ik vaak meteen klaar wakker ben wanneer ik ontwaak.

      Het overkomt mij ook bijna dagelijks dat ik rond een uur of drie, vier echt moe ben. Maar dat zie ik als een goeie 'voorbereiding' om bij tijds te gaan slapen. Dan begin ik zo langzamerhand met het afronden van de dag en probeer ik niet te veel meer te doen wat nog veel concentratie of inspanning van mij vereist.

      Verwijderen
  9. Ik zie drie uur eigenllijk nog als nacht? Haha. Ik ben de laatste jaren steeds meer een ochtendmens geworden en ik slaap echt zelden nog uit, maar voor zevenen wakker worden, vind ik echt vroeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na zevenen is voor mij dan weer laat. Vind ik zonde van die uurtjes die ik voor mezelf kan hebben...

      Verwijderen
  10. Aargh, mensen die te laat komen! Daar heb ik enorme moeite mee. Ik ervaar dat altijd als een gebrek aan respect. Hoe moeilijk is het nou om gewoon op tijd weg te gaan? Een kwestie van prioriteiten lijkt me...

    Maar goed, ik ben hierin wat overgevoelig.

    Ik ben een ochtendmens denk ik. Ik ga altijd op tijd naar bed, en kom overal op tijd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel lang heb ik de grootste moeite gehad met op tijd komen. Ik deed dat niet opzettelijk en ook niet uit minachting voor een ander. Ik schatte altijd verkeerd in hoeveel tijd ik overal voor nodig had.
      Tegenwoordig ben ik meestal veel te vroeg. Nog steeds komt dat doordat ik de tijd niet zo goed kan inschatten. Maar, beter te vroeg dan te laat!

      Verwijderen
  11. Ik ben ook een echt ochtend mens maar niet zo'n hele vroege vogel als jij hoor.
    Ik heb lang geleden mezelf voorgenomen dat ik een uur de tijd neem om te douchen, ontbijten en op te drogen.
    Dus ik sta elke dag om 6 uur op en ga om 7 uur naar mijn werk.

    Ook ik ben tot de conclusie gekomen dat haasten je humeur geen goed doet.
    Het lijkt wel of je humeur gaat protesteren om dat het niet de kans heeft gekregen om rustig aan wakker te worden.

    Daarbij komt dat ik volgens mij meer tijd nodig heb om relaxed wakker te worden naarmate ik ouder wordt.

    En in het weekend leef ik eigenlijk niet anders.

    Fijne dag en LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik heel mooi verwoord, dat het net lijkt alsof je humeur gaat protesteren omdat het niet de kans heeft gekregen om rustig aan wakker te worden...

      Ik geloof niet dat ik met het ouder worden meer tijd nodig heb om wakker te worden, ik denk zelfs minder. Maar, ik heb wel de tijd nodig om rustig aan de dag te kunnen beginnen. Zo hals over kop je ochtendritueel te moeten afhandelen, vind ik ontzettend onplezierig (op zijn zachtst gezegd).

      En net als jij probeer ik mijn patroon ook in het weekend te handhaven. Die regelmaat vind ik veel prettiger dan na het weekend weer te moeten omschakelen naar een ander patroon.

      Fijne avond alvast Karina!

      Verwijderen
  12. Ik ben allebei niet. Kan dat? hihi. Ik ga je tips toch eens proberen na te leven. Wat structuur kan sowieso geen kwaad en wie weet verbaas ik mezelf nog wel door gewoon te veranderen in een ochtendmens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Structuur geeft mij inderdaad ook een prettige houvast. Maar... ik houd wel graag de ruimte voor wat flexibiliteit en voor wat spontaniteit. Ik moet er niet aan denken om helemaal volgens een vaststaand schema te leven.

      Verwijderen
  13. leuk artikel en goede tips!
    Ik ben een echt ochtendmens en zou graag een avondmens worden...val altijd in slaap in de zetel....maar toch blij dat ik een ochtendmens ben...is voor mij het mooieste moment van de dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij nou juist mooi meegenomen, dat je in slaap valt in de zetel. Je moest eens weten hoeveel mensen moeite hebben met inslapen!

      De ochtend vind ik vaak ook het mooiste gedeelte van de dag. Ik vind het een mooi vooruitzicht om de dag nog helemaal voor me te hebben.

      Verwijderen
  14. Waaat?! Om 3 uur opstaan? Ik heb nog een keer gecheckt of ik dit wel goed had gelezen, maar inderdaad! Petje af, Sunny, zelfs als ik om 8 uur zou slapen (wat ik als kleuter al niet deed; ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo vroeg ging slapen, Filippijnse kindertjes doen niet aan kinderbedtijd ;-)), dan nog zou je me met een tank of 20 paarden uit mijn bed moeten trekken op dat tijdstip!!!
    Dank je wel voor deze tips, ik ben een notoire avondmens, maar probeer langzaamaan eerder naar bed te gaan en eerder op te staan. Ik ga inmiddels regelmatig om middernacht naar bed (komende van zo'n 01.00 uur of later, was nog een heel gevecht), maar opstaan vóór 08.00 blijft lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger was mijn patroon precies omgekeerd, hoor. Een beetje zoals het jouwe en vaak ging ik zelfs nog later slapen. Maar dan had ik altijd het gevoel dat ik achter de feiten aanrende en nog maar halverwege de dag was, wanneer anderen de dag allang aan het afsluiten waren. Ik vond dat geen fijne ervaring.

      Verwijderen
  15. Ik ben juist meer een ochtendmens, maar eigenlijk zou ik ook wat vroeger naar bed moeten. Zelf vind ik dat haasten en stressen wat je zegt echt heel vervelend en daarom sta ik ruim van tevoren op voordat ik weg moet. Niets is zo fijn als rustig eten en aankleden in de ochtend :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik jouw reactie lees, dan denk ik: Ik had mijn blogpost ook in slechts twee zinnetjes kunnen schrijven! ;-)
      Wat je zegt is een mooie samenvatting van hoe ik erover denk. Behalve dan dat ik graag vroeg naar bed toe ga.

      Verwijderen
  16. Zelf probeer ik in de ochtend wat meer tijd te nemen om rustig op te staan en niet te haasten. Maar ik vind het eigenlijk wel leuk om avondmens te zijn haha! Ik weet niet waarom, maar ook als ik in mijn eentje op straat loop om 4 uur 's nachts (misschien ben ik meer een nachtmens) vind ik gewoon leuk, niemand is er dan en de wereld is dan van jou. Hahaha, sorry voor deze rare hersenspinsels! Leuke artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig... wat voor jou 4 uur 's nachts is, is voor mij 4 uur 's ochtends. ;-)

      Verwijderen
  17. 3 uur 's nachts, wow! Dat gaat mij niet lukken. Ik moet dan echt heel erg vroeg naar bed om aan mijn slaap te komen, terwijl ik juist 's avonds genoeg te doen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je 's avonds nog veel moet doen, dan lukt het inderdaad niet zo goed om vroeg te gaan slapen.
      Zelf moet ik er echt voor waken dat ik 's avonds niet meer aan dingen begin die nog veel energie of concentratie kosten, want dan heb ik er ook moeite mee om makkelijk in slaap te vallen.

      Verwijderen
  18. Ik wil daar voor mezelf ook verandering in gaan brengen, al had ik me dat eerder voorgenomen :(

    Ik slaap meestal ook niet voor half 3 in de nacht, en ja, dat breekt soms op. Het lijkt wel of ik me in de avond veel beter voel dan overdag (ochtend). Dat heeft natuurlijk te maken dat ik een geheel andere leefwijze heb, door juist té laat slapen. En daar komt ie weer, afstand doen van je tabled. Dan ben ik berichten aan het kijken en blabla... en voor je het weet ben je uren verder. Heel verkeerd, ik weet het.

    Ik ga eens kijken wat ik met dit blog kan doen voor mezelf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het internet kan je inderdaad echt uren aan dat schermpje gekluisterd houden...
      Wat je zegt, voor je het doorhebt is al die tijd vervlogen!

      Misschien iets eerder op de avond gewoon die tablet opbergen en tv gaan kijken of een boekje lezen?

      Verwijderen
    2. Eigenlijk zou ik een boek moeten pakken zoals twee jaar geleden nog. Gezonde afleiding

      Verwijderen
  19. Waw, zoals de meesten schrok ik ook even van de om 20u gaan slapen en om 3-4u weer wakker. Mijn peuterzoon gaat zelfs later slapen ;-)
    Ik ga meestal rond 23u slapen. Ik geniet zo van de avondjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh ja, en wat doe je dan als je bijvoorbeeld naar een feestje moet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar feestjes ga ik niet zo heel vaak, maar ik ga bijvoorbeeld wel graag naar theatervoorstellingen. Vaak zie ik van te voren soms wel op tegen het late tijdstip waarop die afgelopen zijn, maar als ik er eenmaal ben, dan vergeet ik dat. Ik word er pas weer aan herinnerd wanneer ik er buitenkom. Dan wil ik zo snel mogelijk naar huis om te gaan slapen.

      Verwijderen
  21. Wauw, 3 uur! Ik merk nu ik veel thuis ben en niet elke dag ergens naartoe hoef, ik in ieder geval wat meer ritme krijg, ik word altijd rond dezelfde tijd wakker. Nu is dat nog rond half 9, maar ik wil daar liefst een paar uur eerder van maken, zo rond half 7 lijkt me ideaal. Met eerder naar bed gaan mag ik dan eerst wel eens beginnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat niet lukken, dat eerder naar bed gaan. Wat wel lukt, is vroeger opstaan. Dan wil je uiteindelijk vanzelf vroeger naar bed toe.

      Verwijderen
  22. ja, dat pijnlijke is wat ik altijd te horen krijg; maar 5 uur s'ochtens dat is gewoon nog nacht! Ik vind dit zo zwaar irritant helemaal als ik hoor dat jij om 3 uur op staat! :D Die heerlijke ochtenduren zijn zo kostbaar: just me time :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik sta echt niet altijd om 3 uur op. Ik had het over 'ideale omstandigheden'.

      Vind jij die uurtjes in de ochtend helemaal voor jezelf ook zo fijn? Veel mensen zeggen dat ze de avonduren prettiger vinden. Maar voor mij zijn er dan nog steeds te veel afleidingen. Zo 's ochtends, héél vroeg, is er helemaal niks gaande en dan kan ik me heerlijk concentreren op dat wat ik wil doen zonder daarin gestoord te worden. Echt fijn, vind ik dat!

      Verwijderen
  23. Drie uur vind ik wel heel vroeg. Ik hou het liever bij zeven of zes uur. :) Dankjewel voor de mooie tips. Ik ben ook liever een ochtend mens. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je wel gelijk in Sanne, 3 uur is ook extreem vroeg. Maar juist dat is wat ik er zo prettig aan vind. Dan heb ik nog lekker veel uurtjes helemaal voor mezelf zonder afleidingen.

      Verwijderen
  24. Goh wat byzonder Sunny om 8 uur erin en om 3 er weer uit.Dan slaapt je toch gem 7 uurtjes. Wij gaan er hier ook vaak veelte laat in en dan denk je inderdaad de dag erop ppfpf ik sleep me eruit.Meteen in de veren en hupsakeee. Zelf ben ik denk ik wel meer een avond mens en Ellis helemaal. Maar ik heb 21 jaar lang ook ploegendiensten gedraaid en ik weet wel dat ik in die vroege diensten ( waar het gros echt een hekel aan had) juist het meer fit in was. Als ik maar niet ging liggen op de bank als ik thuis kwam en flink bezig bleef dan kon ik de hele wereld aan. Ik denk alleen als wij dat hier zouden gaan toepassen met drie kleine kids het niet zo relax zou zijn als je beschrijft.Ik zou dan rond dat tijdstip 3 uur 4 uur s'nachts veel te bang zijn dat er kids ontwaken en we dan helemaal niet rustig meer opstaan.Maar ik geloof oprecht als je hier eenmaal aan gewenst bet geraakt het best fijn zou kunnen zijn en je heel veel hebt aan een dag. Maar Sunny stel je krijgt bezoek s, avonds hoe doe je dat dan? Als je er normaal rond 8 uur inpiept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over de kids gesproken...
      Wat dat betreft, had ik een makkelijke aan mijn dochter. Die was (en is nog steeds) met geen bom wakker te maken. Die slaapt gewoon overal doorheen!

      En wat het bezoek 's avonds betreft...
      Bezoek en bijvoorbeeld uit gaan (naar theatervoorstellingen e.d.), dat is idd wel een probleempje. Daarvoor moet ik een uitzondering maken en later opblijven dan mijn gewoonte is. En dat haalt me weleens uit mijn ritme.

      Verwijderen