12 oktober 2015

JE KLEREN GEKROMPEN IN DE WAS? – JE KUNT ZE ‘ONTKRIMPEN’!

JE KLEREN GEKROMPEN IN DE WAS? – JE KUNT ZE ‘ONTKRIMPEN’!
Wist jij dat je gekrompen kleding terug naar zijn originele staat kunt brengen?  Had ik dat maar eerder geweten!  Want ik sorteer mijn wasgoed altijd heel zorgvuldig uit – echt zonde als je iets moet weggooien omdat je het verkeerd gewassen hebt – maar toch glipt er zo soms nog weleens een vergissinkje in.  Dan komt er iets in de kookwas terecht wat daar helemaal niet in had thuisgehoord.

Tot nu toe heb ik dat dan altijd weggegooid, soms met pijn in het hart en… soms ook met een héél boos iemand in mijn omgeving.  Want nog maar kort geleden had ik Sammy’s favoriete sweatshirt toch wel verkeerd gewassen!  Geen erg in gehad dat het tussen de stapels beddengoed en badlakens terecht was gekomen.  Die was ik altijd op minstens 60˚.  Dat is natuurlijk veel te heet voor zo’n sweatshirt.

Het slechte nieuws is dat ik er niet aan gedacht heb om eens op zoek te gaan naar mogelijkheden om dat gekrompen shirt weer terug in zijn originele staat te krijgen.  Echt stom, want tegenwoordig kun je zowat alles wel vinden op het internet. 

Anyway, nu kwam ik toevallig terecht op dit leuke blog, waar met duidelijke plaatjes – stap voor stap – wordt uitgelegd hoe je gekrompen kleding weer ‘ontkrimpt’.

Het komt erop neer dat je een dopje babyshampoo oplost in een teiltje warm water en daar je sweatshirt (of joggingbroek, wat dan ook) in onderdompelt.  Je hoeft het niet te laten weken.  Je moet er gewoon voor zorgen dat het goed doorweekt raakt zodat de shampoo in alle vezels van het betreffende kledingstuk kan trekken...

Daarna wring je het kledingstuk goed uit en vang je het overtollige water op in een badlaken.  (Hoe je dat doet, zie je in de video hieronder.)  Dan is het nog slechts een kwestie van het gekrompen kledingstuk uit te rekken tot het originele formaat.

Kijk even (5 min) hoe hoe Jillee van dat leuke blog dus, haar yogabroek ‘ontkrimpt’.

Natuurlijk ben ik nog eens wat verder gaan neuzen op het internet of ik meer kon vinden over dat ‘ontkrimpen’.  En jawel!  Het hele net staat er bol van.  Hier wordt een iets andere methode aanbevolen; niet met babyshampoo, maar met crème spoeling (oftewel ‘conditioner’).

__________________________


Zooo stom dat ik nu pas wat verder kijk dan mijn neus lang is.  Want dat shirt van Sammy ligt inmiddels op de vuilnisbelt en dat had dus niet gehoeven! 

Maar goed, het is een goeie tip voor de volgende keer dat ik me vergis, want dat zal vroeg of laat nog weleens een keertje gebeuren. 
Sterker nog, ik vind dit zelfs een geniale tip.  Maar déze tip blijft nog altijd veeeel leuker! ;-)

Oh ja, nog één ding.  Voor wollen truien werkt deze ontkrimp-methode niet!

Xo, Sunny

44 opmerkingen:

  1. Gelukkig heb ik zelf nog nooit wat gekrompen in de droger maar het is wel een handige tip zeg die ik zeker even aan mijn moeder vertel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vraag me toch af hoe zo'n shirt er na dat ontkrimpeb uitziet. Volgens mij hangt dat wat af van het soort stof, maar ik stel mij zo van die golvende randen voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen. Maar goed, als het toch al gekrompen is, heb je niks meer te verliezen, dus dan is deze tip het proberen waard en misschien valt het resultaat beter mee dan je je voorgesteld had.

      Verwijderen
  3. Dat wist ik ook niet. Super handig. Ga ik zeker een keer uitproberen in geval van nood. Baat het niet, schaadt het niet toch!?
    Die laatste tip was ook fijn. Best prettig wakker worden ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste tip is de leukste. Dat ben ik met je eens. ;-)

      Verwijderen
  4. Ooh had ik dit maar eerder geweten haha. Ik had onlangs nog het programma verkeerd ingesteld maar gelukkig ging het goed. Fieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijk, als je je halverwege de was ineens realiseert dat je het programma verkeerd hebt ingesteld. Nu bijna alle wasmachines digitaal zijn, kun je daar vaak niks meer aan veranderen.
      Gelukkig is er niks gekrompen!

      Verwijderen
  5. Ah jammer dat het niet voor wollen truien werkt want al lezend wachtte ik het linkje voor naar de gekrompen wollen trui ontkrimpen.

    Heel goed om te weten want ik was als een gek en ben vaak niet nauwkeurig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je flink zoekt op het internet, dan kom je ook tips tegen om wollen truien te ontkrimpen.

      Maar euh, dat je 'als een gek' wast, vind ik niet zo gek, hoor. Ik denk dat veel moeders met kleine kinderen altijd hele grote stapels was hebben.

      Verwijderen
  6. Wat een goede en aparte tip. Nu dan maar expres een wasje " verkeerd draaien " ? Ik ben gewoon heel nieuwsgierig geworden en wil het eigenlijk stiekem uitproberen ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige tip.
    En inderdaad baat het niet dan schaad het niet.
    Eenmaal gekrompen is toch al verloren dus als het werkt kan je alleen nog maar winnen.
    Enne die laatste tip jummie het snoepje van de week ;-)

    Thanks Sunny.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond 'm wel lollig, die laatste tip! ;-))

      Fijne dag Karina.

      Verwijderen
  8. Oh wat jammer dat het voor wol niet werkt. Dat wil bij mij nou net nog wel eens krimpen. Maar als ik voortaan een gekrompen kledingstuk heb, dan ga ik me deze post herinneren :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eens goed zoekt op internet, dan kom je ze wel tegen hoor, tips om wollen truien te 'ontkrimpen'. Maar of ze ook echt werken...?

      Verwijderen
  9. Zou het ook werken voor kleding waar je net iets uitgegroeid bent maar die je nog niet weg wil doen? hihi Handige tip! Ik heb een tijdje per ongeluk mijn stoel kussentjes te heet gewassen. Ze pasten net niet meer. Ondertussen heb ik al nieuwe, maar had ik dit maar geweten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie vraag, of je op deze manier ook kleding - die niet gekrompen is - kunt 'oprekken'. Het is altijd het proberen waard, natuurlijk.

      Verwijderen
  10. Het overkomt me eigenlijk vrijwel nooit, tenminste als ik zelf de was in de trommel doe.
    Als de heren zelf hun was in de machine stoppen controleer ik het altijd even na een keer een dierbaar shirt te hebben laten krimpen.
    Leuke tip Sunny :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij overkomt het me vaker dan me lief is dat er iets gekrompen de wasmachine uitkomt. Ik denk dat ik voortaan mijn bril maar eens moet opzetten tijdens het sorteren van de was.

      Dát is natuurlijk óók nog een tip om te voorkomen dat je kleren krimpen in de was... zet je bril op tijdens het sorteren! ;-)

      Verwijderen
  11. Wat een ideale tip weer!! Deze geef ik door aan mijn vriend. Die zit altijd te zeuren dat zijn moeder er voor zorgt dat zijn shirts krimpen, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moet je deze tip eigenlijk doorgeven aan je schoonmoeder. Maar... als rechtgeaarde schoondochter kun je dat natuurlijk niet maken. ;-)

      Verwijderen
  12. Super tip sunny. Had ik dit eerder geweten met het hemd van mijn vriend. Dat was per ongeluk in de kook was terecht gekomen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelend is dat is? Als er iets van mezelf gekrompen de was uitkomt, heb ik altijd wel een beetje spijt, maar als het iets van iemand anders is, dan voel ik me meestal een beetje schuldig. Terwijl ik dat natuurlijk niet opzettelijk heb gedaan...

      Verwijderen
  13. Ah wat een geweldige en handige tip! Ik zal gelijk eventjes aan mijn zus doorgeven, die woont net op zichzelf en één keertje is haar wasje gekrompen. Dus dit is een wonderlijke tip voor haar! :-)

    Liefs! Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is haar héle was gekrompen? Wat een nachtmerrie! ;-)

      Verwijderen
  14. Leuke tip die ik onthouden zal.
    Iets anders wat me pas is overkomen, iets van een wit shirt dat eruit kwam met een andere kleur. Normaal zou ik vloeken, maar het was opzich wel een apart kleurtjd kleurtje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dan wat je noemt: een geluk bij een ongeluk!
      Dat kan inderdaad ook nog gebeuren, dat er een wit shirt in de bonte was terecht komt en dat het daarna helemaal niet meer wit is en ook nooit meer wit te krijgen is.

      Verwijderen
  15. Geniaal! Ik was altijd vrij koud dus er krimpt niet zo vaak iets, maar mocht het eens gebeuren ga ik zeker eens zo'n tip uitproberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was meestal ook op hele lage temperaturen, hoor. Maar sommige dingen, zoals beddengoed, badlakens en theedoeken, moet je toch echt wel wat heter wassen om alle bacteriën goed weg te krijgen, vind ik.

      Verwijderen
  16. Oh Nick Camen, jaaaaaaaaa hahahaha boy toy van Madonna destijds ;-)

    En wat dat krimpen betreft, als mij dat al gebeurd is het natuurlijk iets van wol, dat gaat echt niet meer lukken zoals je zelf al schrijft, hahaha

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je een van de weinigen hier bent die zich Nick Camen nog herinnert. Leuk om weer eens te zien na al die tijd, vind je niet?

      Verwijderen
  17. Nog niet nodig gehad, maar ik ga hem onthouden! Heb je het inmiddels zelf geprobeerd? Was het ook echt wat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gelegenheid om het zelf te proberen heeft zich nog niet voorgedaan... Gelukkig! :-))

      Verwijderen
  18. Jammer dat dit niet werkt met wol, had gisteren een gesprek met een collega over het ontkrimpen. Ze had haar wollen trui te heet gewassen en daarna kon die dus hup de prullenbak in haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat ooit een keer meegemaakt met een trui die ik zelf gebreid had. Wéken lang aan gewerkt. Kon ook zo de vuilnisbak in. Héél jammer!

      Verwijderen
  19. Nou jaaaa dat WIST ik ook niet. ik heb ook al een aantal keren iets weggegooit omdat....het voor de pop was geworden;) Maar dat was inderdaad wol denk ik dan van maat L naar 68 ofzo . Maar super dit. Weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. werkt dit ook voor spijkerbroeken die in de breedte krimpen?
    de spijkerbroeken van mijn vriend krimpen altijd zelfs op jeans programma op 30 graden

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen