27 oktober 2015

FAQ - DE VRAGEN DIE IK ONTVANG IN MIJN INBOX

faq
Lieve mensen, ik kan het niet meer bolwerken!

Ik krijg zo ontzettend veel mailtjes dat ik ze niet meer allemaal individueel in behandeling kan nemen.  Althans, ik slaag er niet in om er zo snel op te reageren als jij - en ikzelf ook! - misschien wel zou willen.  En dat wordt natuurlijk steeds erger...

Daarom deze FAQ-pagina.

Veel vragen die ik krijg, zijn namelijk min of meer dezelfde.  Dus, mocht je een vraag hebben, kijk dan eerst of je het antwoord hier kunt vinden.

* * * * *

Waarom ben jij begonnen met bloggen, of waarom blog jij?

Dit is misschien wel de vraag die ik het vaakst krijg: waarom ik blog.  En eerlijk gezegd, vind ik deze vraag de aller moeilijkste om te beantwoorden.

Ik ben ermee begonnen in een periode toen ik het erg moeilijk had.  Er speelden verschillende - nogal heftige - problemen tegelijkertijd, die ik op dat moment slecht aankon. 

Misschien vertel ik daar later nog wel eens iets over.

Het enige wat ik je nu kan zeggen, is dat ik toen een sterke drang voelde om te gaan bloggen.  Beter kan ik het niet omschrijven.  Bloggen leidde mijn geest af van de problemen die mij toen helemaal in beslag namen.

Ik heb er niet over nagedacht en ik ben gewoon zomaar ergens begonnen.  Ik wist niet eens waarover ik het moest hebben!

Het gekke is dat ik zelf nauwelijks blogs las in die tijd...

Het bloggen bleek iets waar ik helemaal in op kon gaan, ik ging het heel leuk vinden, ik ben er niet meer mee opgehouden en ik ben nog geen seconde van plan geweest om ermee op te houden.

Waar haal jij je onderwerpen vandaan?

Het antwoord op die vraag lees je hier.

Hoe ben jij aan je lay-out gekomen? (Heb je die zelf gemaakt, gekozen of laten maken?)

Mijn lay-out heb ik zelf gemaakt.  Ik vind de lay-out van een blog minstens zo belangrijk als de inhoud.  Wat ik het allerbelangrijkste vind aan een blog is het ‘sfeertje’.  Je kunt dat vergelijken met gezellig ergens een kopje koffie gaan drinken, of uit eten gaan.  Dat doe je niet alleen om de koffie of om het eten zelf.  De hele sfeer eromheen draagt bij tot je ‘totaalbeleving’, zoals ze dat in de horeca zeggen.

Wil jij mijn blog restylen?  (Ik kan je er helaas niks voor betalen.)

Ik zou je graag helpen, maar ik kan er de tijd niet voor vinden!  Zo zijn er zoveel dingen die ik aan de lay-out van mijn eigen blog zou willen veranderen en waar ik maar niet toe kom... 

Waarom zit er geen vertaalknop op je blog?

Raar maar waar...  Hallo Sunny! wordt ook gelezen door veel niet-Nederlandstalige mensen.  Naar aanleiding van de vele verzoeken die ik kreeg om een vertaalknop op mijn blog te zetten, heb ik daar natuurlijk over nagedacht.  Maar die automatische vertalingen vind ik vreselijk. 

Hier lees je er meer over...

Hoe heb jij zoveel mensen bereikt en je blog gepromoot?

Een principe waar ik vaak vanuit ga, is: geef wat je zelf wilt ontvangen.  Als je wilt dat veel mensen je blog lezen, met andere woorden, als je wilt dat mensen geïnteresseerd zijn in wat jij te zeggen hebt, toon dan interesse in wat anderen te zeggen hebben.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door te reageren op andere blogs en op social media.

Hoe krijg jij dat voor mekaar om al die comments te beantwoorden op Google+?

Op een gegeven moment kreeg ik dat dus niet meer voor mekaar...  Dat lees je hier

Inmiddels heb ik geleerd om daar wat beter mee om te gaan.  Nu stop ik wat meer energie in de mensen met dezelfde interesses als ik en wat minder energie in de mensen met wie ik er weinig of niks gemeenschappelijks heb.

Heb je misschien nog tips voor een blog of website?

Een tip voor beginners...
Als je pas met bloggen begint, dan zou ik zeggen: wees blij dat er (voorlopig) bijna niemand je blog leest!  Neem lekker de tijd om eerst zelf te groeien in het bloggen voordat je stappen onderneemt om je blog te laten groeien.

Een tip i.v.m. de lay-out...
Wat ik als lezer - of als medeblogger - belangrijk vind aan een blog, is dat ik (snel) kan vinden wat ik zoek.  Ik ben weleens op zoek naar de ‘social buttons’, zodat ik een blogger kan volgen, of een boodschap kan sturen via twitter.  Ik zoek ook weleens naar de bloglovin’-knop om posts te bewaren (vooral van recepten) en ik zoek ook weleens naar contactinformatie om een e-mail te kunnen sturen.  Soms ben ik op zoek naar een bepaalde blogpost.  Daarvoor is een zoekbalkje handig!

Een tip i.v.m. de inhoud...
Een blogtip, waarmee ik het roerend eens ben, is om jezelf steeds af te vragen of een ander ook iets heeft aan wat jij schrijft.  Dat hoeft niet per se informatie te zijn.  Sommige blogposts bevatten weinig nieuws, maar zijn wel heel vermakelijk om te lezen. 

Als je goede blogtips wilt, neem dan eens een kijkje op Bloggen & Loggen, op Blogtrommel en op Blogaholic.

Mag ik jou mijn product toesturen, zodat je er een review over kunt schrijven?

Reviews vind ik over het algemeen saai.  Maar wat ik wel heel leuk vind, zijn zogenaamde ‘giveaways’ of ‘winacties’ waarbij de lezers van Hallo Sunny! kans maken op een leuk product.

Dus, mocht jij een goed idee hebben voor een giveaway en heb je daarbij een leuk product in de aanbieding, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

* * * * *

Staat jouw vraag niet in dit lijstje met faq’s?  Stuur me gerust een mailtje, maar... het kán een poosje duren voor je antwoord krijgt!

Xo, Sunny

45 opmerkingen:

  1. Wat leuk al die vragen zo onder elkaar. Zelf krijg ik af en toe een lief mailtje. Ik heb trouwens ook geen vertaalknop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mijn inbox bekijkt, dan zie je daar hele meters aan nog onbeantwoorde - en zelfs - ongelezen mailtjes. Soms is dat wel wat overweldigend.

      Verwijderen
  2. Weer leuk om te lezen Sunny.
    Leuk om te lezen bij de vraag Waarom ben jij begonnen met bloggen, of waarom blog jij?
    Daar zit iets van herkenning in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die herkenning had ik zelf ook al wel een beetje gemerkt, zoals ik jou heb leren kennen...

      Verwijderen
  3. Haha ja zo gaat dat soms, gelukkig valt dit bij mij wel mee, die mails, ik denk dat ik al genoeg neer zet en vaak genoeg herhaald wordt zo hier en daar dat mensen het als vanzelf wel weten :D

    Echter vind ik die vraag zo ondertussen over waarom bent gaan bloggen wel een beetje zat, zoveel antwoorden, waarom die vraag, je blogt, klaar, leuk dat je er bent! ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat die laatste vraag betreft, daar heb je misschien wel gelijk in. Wat doet het ertoe waaróm je precies bent gaan bloggen? Uiteindelijk doet dat er niet toe.

      Maar misschien vragen mensen dit ook wel gewoon uit belangstelling. En dat kan ik me ergens ook wel een beetje voorstellen. Van bloggers die aan 'personal blogging' doen weet je inderdaad op een gegeven moment wel min of meer hoe ze in mekaar zitten. Maar ik doe dat niet echt. Meestal heb ik het over een specifiek onderwerp waarbij ik terloops wat over mezelf vertel. Dan is het begrijpelijk dat er vragen overblijven...

      Verwijderen
  4. Wat leuk dat je ze allemaal eens even op een rijtje zet, staan leuke vragen tussen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht: Laat ik zo langzamerhand maar eens een FAQ-pagina aan gaan leggen.

      Verwijderen
  5. Leuk om je uitgebreide mening hierover te lezen. Je zal waarschijnlijk al heel veel meemaken in de tijd dat je blogt. Ik ben mee eens dat je tijd moet nemen om uit te zoeken met je blog als je net begint. Maar ik kan ook begrijpen dat het mensen ook kan demotiveren. Als je zo je best doet met je blogpost en niemand leest het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel zo, dat het zonde is van je werk als niemand het leest. Zo zijn er blogposts die ik in het begin gemaakt heb, waarvan ik het jammer vind dat ze zo weinig gelezen zijn. Die blogposts vind ik goed. Maar er zijn ook heel wat blogposts van in het begin geweest waarvan ik achteraf heel blij ben dat niemand ze gelezen heeft!

      Verwijderen
  6. Handig zo'n FAQ! Super leuk dat ie zoveel vragen krijgt, maar er gaat inderdaad veel werk in zitten! Hopen dat er nu een heleboel vragen beantwoord gaan worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doordat ik er vaak niet aan toekom om mailtjes snel te beantwoorden, krijg ik vaak nóg meer mailtjes (mensen vragen dan of ik hun mailtje niet gehad heb) en sommige mensen gaan hun vragen van lieverlee dan maar op social media of in de comments van mijn blog stellen.

      Om dit te voorkomen, heb ik deze FAQ-pagina gemaakt. Ik hoop inderdaad ook dat dit een oplossing is.

      Verwijderen
  7. Ik heb ook geen vertaalknop, ik zet er wel over te denken bepaalde artikelen zelf te gaan vertalen, maar dat is meer omdat ik buitenlandse familie heb, die het leuk vinden om te lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfoeh... veel werk lijkt me dat, om je blogberichten te gaan vertalen. Tenminste dat zou het voor mij zijn, want het Engels heb ik niet in die mate onder de knie dat het aanvoelt als een tweede moedertaal.

      Verwijderen
  8. Dit is inderdaad toevallig Sunny! Ik ben helemaal niet actief op Google+ en jij prikkelt mij toch elke keer om daar een kijkje te nemen. Ik heb het idee dat jouw Google+ pagina echt leeft maar ik heb er nog nooit een kijkje genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bezint voor gij aan Google+ begint! ;-)
      Er is inderdaad nogal wat interactie op mijn pagina...

      Verwijderen
  9. Geen vragen Sunny.
    Alleen een complimentje: je blog is een fijne pitstop in mijn dag :)

    Geniet vandaag!

    Grtjs, Camilla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je complimentje Camilla. Dat is heel fijn om te horen!

      Fijne dag ook voor jou.

      Verwijderen
  10. Wat een boel vragen krijg je Sunny! Leuk om je antwoorden te lezen. Ik vind het uiterlijk van een blog ook best belangrijk inderdaad.

    Wat de vertaalknop betreft: helemaal mee eens. Die vertalingen zijn zo slecht dat ik dat ook niet doe.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk vind ik die vertalingen niet leesbaar!

      Verwijderen
  11. Wat een fijn lijstje van vragen :) Handige tips geef je ook mee! Haha en ja die vertaalbutton, vreselijk, ik moet er ook niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om al je antwoorden te lezen op zo'n hoopje vragen.
    Ik begon ook te bloggen toen ik een 'dipje' had, het is een ideale uitlaatklep om wat je maar wil, wanneer je maar wilt te delen met wie het maar wilt lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, jij slaagt er tenminste in om dat onder woorden te brengen! Terwijl ik niks anders kan uitbrengen dan dat ik er "een sterke drang toe voelde". ;-)

      Verwijderen
  13. Wow al die vragen, je moet er maar tijd voor hebben. Zelf krijg ik nog geen vragen, maar dat vind ik niet zo heel belangrijk. Leuk om te weten waarom je bent beginnen te bloggen. :) Ik ga het blogje eens lezen van de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel leuk hoor, dat ik die vragen krijg. Maar van zo'n volle inbox word ik een beetje zenuwachtig. Ik hoop dat probleem nu een beetje opgelost te hebben met deze faq-pagina.

      Verwijderen
  14. Leuk zo'n FAQ pagina. En heel handig natuurlijk. Hopelijk neemt het een deel van de email stroom weg. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste hoop ik ook en anders kan ik altijd nog verwijzen naar deze pagina. Dat scheel ook alweer iets...

      Verwijderen
  15. Hi Sunny,

    Ik heb al sowieso grote bewondering voor hoe jij hier mee om ga.
    De vele reacties op het blog zelf en op google+ beantwoord je allemaal netjes en in no time.

    Weet je mensen zijn leuk en lief maar ook erg gemakkelijk.
    Als je iemand 1x geholpen heb dan volgt er vaak een volgende vraag want ach Sunny kan alles.
    Vroeger hielp ik iedereen die hulp nodig had met het maken van een website of blog.
    Ik vond het leuk, en was er stiekem een beetje trots op.
    Maar ik heb er wel luie mensen van gemaakt.
    Toen ik stopte omdat het wegens gezondheidsredenen niet meer ging zei ik probeer het zelf maar eens.
    Antwoord was dan vaak ja nee hoor dat kan ik niet.
    Maar natuurlijk kan je het wel, ik heb er ook geen opleiding voor gevolgd, maar heb gegoogled en me er in verdiept dat kan jij toch ook zei ik dan.
    Antwoord..............Ja weet je niet hoeveel tijd dat dat kost......... ja duh en kost het mij geen tijd?

    Klinkt misschien erg vervelend van mij maar ik denk dat de meeste vragen worden geboren uit luiigheid.
    En als je 1x help dan wordt het als heel normaal beschouwd.
    En ondertussen wordt jij ondergesneeuwd.

    Meid heel verstandig om een FAQ documentje aan je blog te hangen.
    Of het ook gaat helpen??? ik hoop het voor je.
    Ik denk dat de beste remedie wat vaker nee zeggen is.

    Ik heb nog wel een tip.
    Probeer eens 4 dagen in de week te gaan bloggen.
    Dan ben je wel 5 dagen bezig want die 5de dag gebruik je voor het antwoorden etc :-)
    Want ik geloof je meteen dat dit niet vol te houden is.

    En je niet meer zien dat zou ik persoonlijk (eigenbelang) erg jammer vinden want je heb een kneiter goed blog waar ik elke dag even een soort van rustpuntje vind.

    Sterkte meis en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve reactie Karina!

      Zolang het kan, wil ik toch graag 5 dagen in de week blijven bloggen. Toen ik in het begin 3 dagen per week blogde, werd ik er zelf heel ongeduldig van om mijn volgende blogpost te kunnen zien verschijnen! ;-)

      Ik hoop dat ik met deze faq-pagina een oplossing gevonden heb om vragen te beantwoorden. Mochten mensen met vragen komen die hier al beantwoord zijn, dan kan ik verwijzen naar deze pagina. En mochten er nog veel nieuwe vragen komen, dan zet ik ze er hier gewoon bij, waarna ik er weer naar kan verwijzen...

      Bij die vragen over dat restylen, denk ik dat ook weleens hoor, wat jij zegt.
      Zelf heb ik dat ook gewoon moeten leren door op het internet op zoek te gaan naar hoe je dat kunt doen. Dan denk ik: Dat moet jij toch ook gewoon kunnen?

      Maar... die vragen komen meestal van mensen die nog maar pas begonnen zijn met bloggen en dan weet je dat niet.

      Je hebt gelijk, om niet ondergesneeuwd te raken moet een mens 'nee' leren zeggen. En eigenlijk... is deze faq-pagina een manier van 'nee' zeggen, toch?

      Ik wens je een heel fijn dagje Karina. Bedankt voor je steun!

      Verwijderen
  16. Hoi Sunny,
    Ik snap best dat je zoveel reacties hebt gekregen, jouw blog ziet er ook heel professioneel uit. en dat voor een gratis "blogspot-blog", ik ben vaak ook een beetje jaloers op jouw lay-out. Maar het sterkt me ook in het feit dat je ook gewoon met blogspot kunt bloggen en veel bezoekers kan trekken.
    Daarnaast vind ik de onderwerpen die je aansnijdt leuk om te lezen.
    Ga zo door dus; en misschien vaker zo'n "vraag maar raak-blogje schrijven, want ook daaruit haal ik weer veel tips.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor al je aanmoedigingen Marion!

      Wat betreft het boggen via een gratis blogger-blog...
      Zelf zie ik niet zo goed in waarom een betaald blog 'professioneler' of 'boeiender' zou zijn louter vanwege het feit dat ervoor betaald wordt. Het gaat toch om wat je er zelf van maakt ?

      Verwijderen
  17. Wat een vragen! ;) Ik krijg ook weleens vragen, maar die zijn allemaal inhoudelijk over informatie over Colombia. Zo heb ik al een hoop leuke mensen leren kennen :) Ik heb wel een vertaallink naar Engels en Spaans op mijn blog. Die worden niet heel veel gebruikt, maar zeker af en toe, door collega´s bijvoorbeeld. Ik zeg er altijd bij dat het niet perfect is, maar niemand lijkt dat en probleem te vinden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De anderstalige mensen die mijn blog lezen, maken zelf meestal gebruik van Google translate (die zit onder de rechter muisknop).

      Wat ik vervelend vind aan die vertalingen, is dat ze vaak het tegengestelde zeggen van wat jij geschreven hebt. Bij iets ingewikkelder zinsconstructies valt bijvoorbeeld het woordje 'niet' weg in de vertaling. Dan staat er dus precies het tegenovergestelde van wat ik wilde zeggen...

      Daarom houd ik er niet van.

      Verwijderen
  18. Leuk om te lezen! Het artikel waar je je inspiratie vandaan haalt, ga ik direct even lezen :-) Ben wel benieuwd geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik had al de indruk dat je er een dagtaak aan had.....meer zelfs. Maar het plezier spat eraf. Houden zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien Robert, ik vind bloggen erg leuk!

      Verwijderen
  20. Reacties
    1. Dat mag ik hopen! ;-)
      Nee, ik vind het leuk die interactie met mensen die mijn blog lezen, maar het moet wel nog allemaal een beetje behapbaar blijven, natuurlijk.

      Verwijderen
  21. Leuk stukje! :)
    Bedankt voor het antwoorden al heb je deze vragen waarschijnlijk al eerder gehad.
    Ik vind het leuk dat je er een stukje over hebt geschreven! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens jou veel succes met je nieuwe website/blog!

      Verwijderen
  22. Hoe gaat het met jou?
    Veel, heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen