14 september 2015

LAAT JE TRUIEN ER WEER UITZIEN ALS NIEUW – 5 TIPS

LAAT JE OUDE TRUIEN ER WEER UITZIEN ALS NIEUW – 5 TIPS
Heb jij dat ook dat er zich op je truien van die irritante pluisjes en kleine ‘bolletjes wol’ gaan vormen, vooral onder de oksels en bij de ellebogen?  Officieel heet dat ‘pillen’, of ‘pilling’.  

Ik vind dat pillen en pluizen heel irritant omdat mijn truien er daardoor al snel oud en versleten gaan uitzien.  Truien met volumineuze breisels kunnen daardoor zelfs een verfomfaaide indruk geven, terwijl je ze misschien net gekocht hebt.

Met de hand al die pluisjes stuk voor stuk verwijderen, is een monnikenwerk!  Dat kan veel sneller…

Tip 1: Maak je trui weer als nieuw met een pluizentondeuse of ontpiller, ook wel pluizendief genoemd.  Met die pluizentondeuse kun je de pillen en bolletjes wol van je tui afscheren.

Tip 2: Wat ik zelf altijd gebruik om mijn truien een opknapbeurt te geven, is een doodsimpel scheermesje.  Dat ding is tenslotte gemaakt om mee te scheren; weliswaar niet om truien mee te scheren, maar het werkt wel.  Dat ziet er dan ongeveer zo uit.

Tip 3: Mocht je bang zijn dat je met zo’n scherp scheermesje een gat in je favoriete trui snijdt, dan kun je een fijn kammetje gebruiken met tanden die héél dicht op elkaar staan.

Zelf zou ik dat enger vinden dan een scheermesje.  Ik zou bang zijn dat ik met zo’n kammetje in de vezels van een wollen trui zou blijven haken, waardoor ik er een lus in zou trekken.

Tip 4: Een heel andere methode om pluisjes van je trui te verwijderen, is met een puimsteentje over de gebieden te wrijven waar er zich pillen hebben gevormd en daarna de trui volledig na te behandelen met een pluisjesroller.

Tip 5: Voorkomen is altijd beter dan genezen.  Helaas kun je niet helemaal voorkomen dat je truien gaan pluizen.  Kleding gaat pillen door het dragen en wassen.  Dat komt doordat de stof tegen elkaar of tegen iets anders aanschuurt.  En sommige materialen, zoals wol, zijn er gevoeliger voor dan andere.

Maar een aantal dingen kun je wel doen om de vorming van die pluisjes en ‘wolbolletjes’ af te remmen.  Kleding die snel gaat pillen kun je in een aparte waszak wassen.  (Ik gebruik daarvoor gewoon een kleurloze katoenen kussensloop.)  Sowieso kun je je truien – en andere pilgevoelige kledingstukken – altijd binnenstebuiten wassen.

* * * * *

Zelf heb ik maar één truitje dat er gewoon altijd goed blijft uitzien en nauwelijks gaat pillen.  Het gaat al langer dan tien jaar mee.  Misschien ligt dat aan het materiaal?  Dat truitje bestaat voor 45% uit wol, maar ook voor 55% uit kasjmier.

Wat doe jij om die vreselijke pluisjes op je truien aan te pakken?

Xo, Sunny


26 opmerkingen:

  1. Wat een goede tips zeg. Dat van die pluimsteen wist ik echt niet. Vind het vreselijk als mijn truien bolletjes krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, echt zonde is dat. Vaak krijg je die pluisjes op een trui al nadat je ze nog maar een keer of twee hebt aangehad.

      Verwijderen
  2. Ik draag eigenlijk nooit truien, want die vind ik zo benauwend. Ik draag meestal shirts met een vestje van de Hema. Maar als die gaan pillen ga ik zeker jouw tips eens proberen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de winter heb ik niet veel andere keuze dan truien te dragen. Ik kan heel slecht tegen de kou. Wat ik toch wel vaak een nadeel vind van truien, vooral die met nogal volumineuze breisels (en dat zijn de warmste), is dat je er vaak zo moeilijk een jas over aan kunt. Dan gaan ze inderdaad knellen en benauwd aanvoelen.

      Verwijderen
  3. Daarom koop ik haast geen wollen truien ;-)

    Handige tips weer. Ik had ooit een pluizendief toen mijn man in een wollen truien fase zat en hij ook echt dacht dat ik deze met de hand zou wassen. Ik was het koud en zet de knop voor centrifuge op 400 en dan gaat het goed.

    Nu ben ik heel benieuwd naar jouw truitje wat er al 10 jaar goed uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook met wollen truien: altijd koud wassen en op een laag centrifugetoerental.

      Dat truitje wat al 10 jaar meegaat? Ik moet wel toegeven dat het destijds héél duur was. Ik geloof dat het iets van een € 200 gekost heeft. Maar het is een goeie investering gebleken!

      Verwijderen
  4. Mijn moeder had vroeger een elektrisch apparaatje tegen pillen, maar ik gebruik het liefst een scheermesje! Maar mocht dat niet werken, weet ik waar ik kijken moet ;-) Dit artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de mogelijkheden om die pluisjes en pillen van je truien te verwijderen, blijken legio! ;-)

      Verwijderen
  5. Oh joh, wat een handige tips! Er gaat een wereld voor me open ;-) Ik koop vaak héle goedkope truien die 1 seizoen meegaan en het jaar erop koop ik weer nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich geen slechte keuze, wat je eigen portemonnee aangaat. Je kunt er in dat opzicht inderdaad voor kiezen om truien zo goedkoop te kopen, dat het niet erg is om ze na een seizoen weg te doen of weg te gooien.
      Maar - ik wel geen domper op je humeur zetten - is het wel de vraag hoe het komt dat ze zo goedkoop zijn. Kan bijna niet anders dan dat daar mensen voor uitgebuit zijn.

      Verwijderen
  6. Sunny , weer wat geleerd , bedankt . **** x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb inderdaad ook een pluizendief of tondeuse.
    Al moet ik wel zeggen dat het niet altijd even handig is (misschien moet ik zeggen dat ik niet altijd even handig ben) :-)
    Laatst gebruikte ik hem op een dun shirt met pluisjes en bolletjes, bolletjes gingen weg maar ik had er ook meteen een gat in :-)
    Binnenste buiten wassen helpt inderdaad enorm.
    Zo'n steentje daar had ik nog nooit van gehoord maar het lijkt me wel erg handig en misschien ook beter geschikt voor de wat fijnere materialen dan de tondeuse.

    Fijne nieuwe week Sunny.
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf gebruik ik altijd een gewoon scheermesje en gelukkig nog nooit een gat in een trui gesneden. (Even afkloppen! ;-))
      Juist om dit soort ongelukjes te voorkomen wordt eigenlijk zo'n pluizentondeuse aangeraden. Maar nu ik lees dat je die ongelukjes daarmee niet voorkomt, denk ik dat ik het toch maar bij mijn scheermesje houd.

      Fijne dag Karina! Groetjes.

      Verwijderen
  8. Dat er zoveel manieren waren om de pluisjes van een trui te verwijderen wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag. Ik was truien binnenstebuiten op een speciaal programma en zo houd ik ze langer mooi. Ik droog ze op een kleerhanger dan blijven ze mooier in vorm. Dat doe ik ook met overhemden en blouses ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij werkt dat niet, om truien op een kleerhanger te laten drogen. Bij de schouders blijf je de vorm van die kleerhanger er dan in zien wanneer ik die trui aanheb. Dat kan een beetje voorkomen worden door schoudervullingen over de kleerhanger heen te leggen, heb ik ondervonden.

      Verwijderen
  9. Ik heb ooit zon pluizenapparaatje gekocht voor twee euro bij de action (Hebben ze nog steeds!) en dacht zal wel niks zijn..maar werkt echt super! Ik was trouwens bijna al mijn truien in een waszak, heel kort en fijne was of vrij tere truitjes in een teiltje als ik sta te douchen. Wel even wat werk, maar zo gaat het veel langer mee. Ik baal wel echt als een stekker als het al heel snel gaat pluizen. Let er vaak al op bij de aankoop, herken het vaak al aan de stof of dit snel gaat gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar is het ene pluizenapparaatje het andere niet. Dat apparaatje van Karina werkte wat minder goed dan het jouwe...

      Gelijk even wat kleren wassen onder de douche doe ik ook weleens als ik ga kamperen. Da's wel zo handig! Maar, ik vraag me af of het douchewater misschien niet wat te heet is voor wollen truitjes? Zit het gevaar er dan niet in dat ze krimpen?

      Verwijderen
  10. Handige tips, ik ga die met dat scheermesje eens proberen.
    Ik doe meestal niks met pluisjes. Meestal hou ik die kleren dan voor thuis te zitten of voor met de hond te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonde! Je kunt je truien er weer behoorlijk goed uit laten zien als je die pluisjes gewoon verwijdert.

      Verwijderen
  11. Ik heb toevallig een trui die ik wil "redden", maar ik durf niet zo goed te scheren... Toevallig zag ik laatst ook een ander clipje met een how-to, 't zag er bedriegend simpel uit, maar ik weet zeker dat ik er een gat in scheer als ik er zelf aan begin hi hi ;-)
    Praktische tips weer, Sunny!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik altijd doe, is dat ik mijn trui op een harde, vlakke ondergrond leg en dan met de ene had strak vasthouden en met de andere hand met het scheermesje er overheen. Nog nooit een gat in mijn trui 'geschoren'. (Even afkloppen!)

      Verwijderen
  12. Leerzaam artikel! Ik kijk waar de kleding van is gemaakt, voordat ik het koop. Hierdoor voorkom ik al al die pluisjes. Vind dat zo zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal zijn het synthetische stoffen die minder snel gaan pluizen. Synthetische truien kunnen ook lekker warm zijn, daar niet van. Maar ik vind wol gewoon een prettiger idee.

      Verwijderen
  13. Great blog!

    Last van een lekkage, verstopping, geen warm water, stankoverlast of ruikt een gaslucht?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi Sunny ben je er weer . heb je gemist. !!

    BeantwoordenVerwijderen