25 september 2015

WEEKENDTIPS – ZO OVERLEEF JE DE HERFST IN 6 STAPPEN

ZO OVERLEEF JE DE HERFST IN 6 STAPPEN
Tijdens de zomervakantie heb je je batterijen opgeladen.  Vol goede moed, inspiratie en plannen begon je aan een nieuw seizoen.  Maar voor je ’t weet zit je weer in die mallemolen van rennen, vliegen, haasten en stressen…

Maak daarom een pas op de plaats en creëer weer wat tijd voor jezelf.

1. ONTSTRESSEN & AANDACHT VOOR JEZELF

Ontstressen

Wist je dat werkstress beroepsziektenummer 1 is in Nederland?  Wanneer je de hele dag in de vijfde versnelling staat, kan het soms moeilijk zijn om ’s avonds weer terug te schakelen naar een lagere versnelling.  Als jouw werkdagen stressvol zijn, bouw dan een vast ritueel in om te ontspannen: zo kom je - in 7 stappen - tot rust na een drukke werkdag.

Heb jij het gevoel dat je jezelf voortdurend voorbij rent?  Ga dan na hoe je meer kunt bereiken met minder ploeteren.  Lees bijvoorbeeld deze tips voor meer succes met minder stress.  Misschien kun je er zelfs je gedachten eens over laten gaan of je minder kunt gaan werken.  Bekijk deze geniale formule!

Aandacht voor jezelf

Laat je niet voortdurend meeslepen in de waan van de dag en verplaats je focus af en toe van buiten naar binnen.  Zet je telefoon en social media volledig uit!

Verplaats je bewustzijn van je hoofd naar je lijf met deze 3 manieren ommeer van je lichaam te houden.

Van iets simpels als douchen, kun je een hele ervaring maken (7 tips!) en als je toevallig ook een bad hebt, maak daar dan eens een heus melkbad van.  Wist je dat je dat héél makkelijk zelf kunt maken?  Niks geen dure producten voor nodig.


2. MAAK VAN JE HUIS EEN THUIS

In de herfst heb je de vaak neiging om binnen te willen blijven, misschien zelfs nog wel meer dan in de winter.  Je zou denken dat dit te maken heeft met het vieze weer, maar dat klopt niet!  Want juist in de zomer valt de meeste neerslag.

Ik denk dat het binnen willen blijven meer te maken heeft met de korter wordende dagen.  Waar het ook aan mag liggen, als je dan toch vaker binnenshuis bent, maak van die gelegenheid dan gebruik om je huis eens lekker op te ruimen.  Daar knapt niet alleen je huis van op, maar jij zelf ook! 

Hoe je huis eruitziet, is vaak een reflectie van wie jij bent.  Maar het omgekeerde geldt ook.  Je huisinrichting beïnvloedt je stemming.  Voel jij je bijvoorbeeld ook niet veel prettiger in een lichte, opgeruimde kamer dan in een donker bedompt rommelhok?

Met deze 10 tips van Japans opruimexpert Marie Kondo heb jij voor eens en voor altijd een aangenaam en overzichtelijk opgeruimd huis!

Je maakt het extra gezellig door je huis fris te laten ruiken op deze 5 natuurlijke manieren.


3. BLIJF IN BEWEGING

Omdat je in de herfst wat vaker binnenblijft, moet je ervoor waken dat je aan voldoende beweging komt.  Daar hoef je niet per se voor naar de sportschool.  Bekijk deze 4 tips om meer te bewegen wanneer je (te) weinig sport.

Jezelf af en toe een beetje forceren om toch even een frisse neus te halen, is niet verkeerd.  Alleszins moet ik mezelf daar soms een zetje toe geven.  In de herfst kan ik namelijk heel veel smoezen verzinnen om toch maar binnen te blijven.  Dat is ook één van de redenen waarom ik overweeg om een hondje te nemen.  Dan moét je er wel regelmatig uit, weer of geen weer!

En soms… ja, dat klinkt misschien een beetje vreemd, kan ik er zelfs ontzettend van genieten om in de regen te gaan wandelen.  Dat is gewoon een kwestie van goed aankleden.  Deze regenjas vind ik bijvoorbeeld heel mooi!  En wat vind je van deze regenlaarzen?

Na zo’n wandelingetje door weer en wind is het extra fijn om weer binnen te zijn!


4. EET MET AANDACHT

Gun jezelf in het weekend eens een lekker broodje zalm-roomkaas als ontbijt.  Zalm bevat veel vitamine D.  En die heb je in de winter en in de herfst soms extra nodig voor een goede weerstand.

Maak regelmatig verse soep.  Verse soep bevat weinig vet, maar wel veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels.  Je kunt bijvoorbeeld een wat grotere hoeveelheid maken om er telkens een kopje van te drinken wanneer je trek hebt of zin in iets hartigs.  Dat is nog goed voor de lijn ook!

Bak lekker traditioneel een appeltaart!  (Daar gaat je huis ook zo gezellig van ruiken.)  Als appeltaart  jou wat te veel calorietjes zijn, dan vind je hier een variant zonder deeg en suiker.


5. ZORG DAT JE VOLDOENDE SLAAPT!

Goed en voldoende slapen, is belangrijker dan je misschien denkt.  Een slaaptekort is heel schadelijk voor je gezondheid.  Als je genoeg slaapt, word je minder snel ziek en je valt er zelfs van af!

Heb jij problemen met inslapen of doorslapen?  Lees dan deze 5 tips.


6. VIND NIEUWE INSPIRATIE - DOE EENS IETS ANDERS DAN ANDERS

Bij vies, koud en nat weer ben je graag binnen, maar dat betekent niet dat je thuis moet blijven zitten!  Zo is de herfst het seizoen bij uitstek om eens een mooi museum te bezoeken.

Veel mensen denken dat het museum saai is.  En dat snap ik ook wel.  Als je gewoon gaat staan staren naar de objecten die er tentoongesteld worden, dan begrijp je niet waarnaar je kijkt en daar is natuurlijk geen bal aan.

Veel musea organiseren daarom gratis rondleidingen.  Een gids vertelt jou het hele verhaal achter alles.  En dan gaat er een wereld voor je open… 

Dat geeft juist energie en inspiratie. 

Zo haal je het beste uit je museumbezoek – mijn 5 gouden tips!

* * * * *

Mocht je na dit alles nog steeds een vreselijke hekel hebben aan de herfst, dan moet je deze anti-herfst blogpost maar even lezen.  Hilarisch! ;-)

Wat je ook doet, zorg goed voor jezelf.

Fijn weekend.
Afbeelding: Pflanze mit Hut, published under a creative commons license.

31 opmerkingen:

  1. Met zoveel goede tips komen we de herfst wel door Sunny :) Ik vind het ook wel weer gezellig in huis.
    Als je hondjes hebt kom je regelmatig buiten wat voor weer het ook is al hebben ook zij ook een voorkeur voor mooi weer.
    En de komende dagen mogen we nog even van mooi weer genieten.

    Toevallig schreef ik ook een stukje over Marie Kondo vandaag, alleen betwijfel ik of zij en ik ooit goede vriendinnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En mocht je nou onverhoopt de herfst niet doorkomen met al deze tips, dan kom je er alleszins het weekend wel mee door! ;-)

      Ik ben benieuwd naar jou bericht over Marie Kondo. Ik kom het lezen!

      Verwijderen
  2. Leuk dat je ook een hond overweegt! Ik wil dat ook nog steeds graag, maar durf de stap niet goed te zetten. Maar een hond zorgt zeker voor meer beweging denk ik.

    Wat houdt jou tot nu toe tegen om een hond te kopen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mij ervan weerhoudt om aan een hondje te beginnen, is o.a. dit.

      Verwijderen
  3. Tip nummer 6, die spreekt me erg aan. Nieuwe inspiratie vinden en eens wat anders doen. Ik ben altijd wel op zoek naar iets nieuws. Wat dat betreft sta ik nooit stil. Fijne tips trouwens. Ik ben een echt zomer mens. De herfst zorgt er altijd voor dat ik me weer helemaal moet acclimatiseren. Als ik er eenmaal aan gewend bent vind ik het een prachtig seizoen overigens. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe zo out of the blue eens iets heel anders doen dan anders kan mij echt een vakantiegevoel geven!

      Het is waar wat je zegt, aan de zomer wennen is altijd een stuk makkelijker dan wennen aan de herfst. Maar ook de herfst heeft zo zijn charmes.

      Ooit heb ik in een land gewoond waar de seizoenen lang niet zo uitgesproken waren als hier. En toen ging ik de herfst zelfs nog missen!

      Verwijderen
  4. Op zich vind ik de herfst heerlijk. Mooie kleuren, gezellig en knus weer in huis met kaarsjes en een kachel. De spinnen, die vind ik wat minder, brrrrr.. Wat je tips betreft, denk ik dat ik bij tip 1 tekortschiet. Ik ben altijd geneigd om als laatste pas aan mezelf te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom staat die tip er nou juist! ;-)

      Maar, ik herken dat goed hoor! Soms spreek ik meer tegen mezelf dan tegen een ander, wanneer ik die tips opschrijf.

      Verwijderen
  5. Blijf in beweging is voor mij een must juist in de herfst en winter.

    Lekker artikel weer vol linkjes, ik kom in het weekend terug om verder te klikken. Uiteraard moest ik nu wel even de regenlaarzen zien, die zijn stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne tips, Sunny, het liefst zou ik met de herfst en winter lekker een winterslaap houden; als de lente aanbreekt, mag men mij weer wakker maken ;-)
    Wat we nu al een paar jaar doen, is een hardloop event kiezen voor net na de winter. Waardoor we verplicht zijn om in de slechtste seizoenen door te blijven trainen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik dat plan herhaaldelijk heb vervloekt toen er een hele marathon in april ons stond op te wachten, want dan moet je als het nog heul koud is de duurlopen van 30 tot 35 km doen. In mijn slakkengang ben ik dan gewoon een halve werkdag aan het lopen bleehhhhh!
    Fijn weekend vast, Sunny!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat slim om jezelf zo'n doel te stellen als een marathon waardoor je wel moét gaan trainen. Maar, voel je je dan niet voldaan, tevreden en trots als je toch bent gaan hardlopen terwijl je er zo tegenop zag?

      Vroeger ging ik iedere dag, weer of geen weer, mijn rondje hardlopen. Niets vergelijkbaars met trainen voor een marathon, hoor! Vaak, als het echt snertweer was, had ik er echt geen zin in. Maar zin of geen zin, ik deed het dan toch. En altijd voelde ik me achteraf kiplekker en was ik erg blij dat ik toch was gaan rennen.

      Ik wens jou ook een heel fijn weekend Izzy en... alvast veel moed en sterkte bij het trainen in dat vieze weer. Een halve werkdag hardlopen... petje af!

      Verwijderen
  7. Unos consejos interesantes y personalmente haré lo posible para tenerlos en cuenta. El otoño esta con nosotros de nuevo, Y es una estación para renovarse y prepararse para el frío. Tiempo de recoger setas y sentir el tibio aire de la atmósfera.

    Gracias. Un saludo cordial.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your comment Mila. I'm afraid my Spanish has gotten a little rusty, so I'll reply in English.

      I think you are right to consider autumn as a season to prepare oneself for the cold winter that has yet to come.

      Saludos y que tenga un buen fin de semana!

      Verwijderen
  8. Goede tips. Daar kan ik wel wat mee! Graag gelezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vond jij het ook niet fijn in Colombia dat er geen herfst en winter is? Ja voor eventjes zijn de bomen en alles wel mooi. Maar elke dag die wind en regen... Ik merk nu al verschil met NL: ik heb opeens geen last meer van extra stress of een dipje. En dat is best wel fijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schreef het al in mijn reactie aan Annelies (zie boven): die seizoenen gin ik echt missen. Ik wist op een gegeven moment niet meer of het nou april of november was, raakte erdoor gedesoriënteerd in de tijd.
      Die wind en regen zijn vreselijk als je er 's ochtends vroeg - op weg naar je werk - doorheen moet fietsen, maar zoals Karina hieronder zegt, vind ik de herfst ook wel zijn charmes hebben. En zo ervaar ik dat met ieder seizoen. Het leuke aan de lente vind ik bijvoorbeeld dat het de belofte van de zomer inhoudt!
      In Bogotá is het altijd lente. In het begin vond ik dat heel mooi. Maar die zomer kwam nooit! ;-)
      Nee, ik houd echt van dat cyclische van de seizoenen...

      Verwijderen
  10. Ik vind de herfst ook wel weer zijn charmes hebben.
    De paddenstoelen komen weer, het bos gaat prachtig goud/geel/rood kleuren.
    Binnen een kaarsje aan, glaasje wijn erbij en jezelf verwennen met fingerfood voor girlls :-))

    En die laarzen WoW die zijn super gaaf en stoer.

    Fijn weekend Sunny.
    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zei het hierboven tegen Sabine ook: wind en regen zijn heel vervelend als je er 's doorheen moet fietsen. Maar aan de andere kant is het dan ook wel weer heel fijn om thuis te komen. Daar kun je dan extra van genieten en het jezelf gezellig maken, zoals jij zegt.

      Fijne week gewenst Karina!

      Verwijderen
  11. Leuk jouw nummer 6: ik heb toevallig vandaag een overzicht van de 10 leukste musea en tentoonstellingen over eten en drinken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik interessant! Ik kom snel even kijken bij jou.

      Verwijderen
  12. heel leuke tips en vooral tip 6. Dat hebben we gisteren nog gedaan. Naar het museum van tinnen figuren. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een fijn overzicht! Hoewel ik het zonnetje mis in de herfst vind ik het toch ook wel weer wat hebben. Lekker knus binnen cocoonen, kaarsjes aan, fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens. De herfst heeft zeker ook zo zijn charmes!

      Verwijderen
  14. Ik moet echt MEER bewegen! Trouwens heb een tijd terug geprobeerd via mijn mobiel een reactie achter te laten, zie dat die er niet door is gekomen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat het blijkbaar niet gelukt is om een reactie achter te laten. Ik ben wel benieuwd wat je geschreven had! ;-)

      Verwijderen
  15. Hele mooie tips met weetjes die ik ook al jaren roep en zeg, wat nou het grijze natte weer, ergens in juni of juli valt de meeste neerslag, midden in de zomer, hahahaha En de mensen willen er niet aan, ook al vertelt Helga het ook weer ELK jaar. Keer op keer weer.

    Nou goed, hele mooie tips dus, en ja ben je even via bloglvon nu aan het terug lezen, kan ik ergens de mail aanzetten? ;-) Zodat ik je post binnen krijg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We leven in het idee dat de meeste regen in de herfst valt, maar dat klopt dus niet...

      Wat betreft het abonneren via mail... hoe kan je dáár nou naast kijken? Regelrecht voor je snufferd, bovenaan het scherm, die roze balk! ;-)

      Verwijderen