2 september 2015

APPEL-KANEEL DESSERT MET HANGOP

APPEL-KANEEL DESSERT MET HANGOP
De appeloogsten worden weer binnengehaald.  Dan is het tijd voor dit superlekkere toetje zonder suiker, maar wel met veel vitamientjes én met…  een vleugje pure ‘Hollandse’ nostalgie!

Heel lang geleden, toen ik een kind was en we met het gezin weleens uitstapjes maakten naar Zeeland, kreeg ik altijd een punt warm appelgebak met een dot vers geslagen slagroom.  Dat was een ware traktatie, want dat hadden wij ‘bij ons’ in Vlaanderen niet.   Althans, niet zoals het appelgebak in Nederland gegeten werd.

Ik weet, Zeeland is geen Holland, maar alles wat Nederlands was, noemden wij ‘Hollands’.  We wisten gewoon niet beter.

En in die tijd wisten we ook niet beter dan dat toetjes en lekkernijen zowat altijd bestonden uit véél zetmeel en véél suiker.  In tegenstelling tot die dikmakers, mag je van dit toetje zoveel eten als je maar wilt.  Dat is alleen maar goed voor je! 

Voor dit slankrecept heb ik me laten inspireren door die mooie kinderherinneringen aan dat heerlijke Hollandse appelgebak.  En – al zeg ik het zelf – dit appel-kaneel dessertje met hangop is toch ook echt verdomd lekker hoor!

Je maakt het in een handomdraai en dit is wat je ervoor nodig hebt…
apple-cinnamon dessert

ingrediënten

Amber Albarda - Eet jezelf mooi, slank & gelukkig - KOOKBOEK
voor 4 personen
* 2 appels
* 2 rijpe tot overrijpe bananen (Die zijn véél zoeter dan bananen die nog net niet rijp zijn.)
* 8 el hangop; voor de lezers uit Vlaanderen te vervangen door platte kaas
* 6 el amandelschaafsel
* een handje krenten
* ½ tl kaneel

Was de appels, vierendeel ze en ontdoe ze van het klokhuis.

bereiden

Hangop kun je zelf maken, of kant-en-klaar kopen.

In Vlaanderen kun je het bij mijn weten niet kopen, maar hoewel platte kaas niet precies hetzelfde is, benadert het wel heel sterk de structuur en de smaak van hangop. 

Rooster het amandelschaafsel.  Hoe je dat doet, lees je hier.

Was de appels, vierendeel ze en ontdoe ze van het klokhuis.  Laat de schil eraan zitten, die geeft straks extra kleurvariatie.
Pel de banaan. 

Snijd de appels en de banaan in grove stukken en doe ze in de hakmolen, samen met de kaneel.  Pureer dit geheel slechts kort.  Het is niet de bedoeling dat je echt moes krijgt, maar kleine stukjes appel moeten nog herkenbaar blijven.  Die ‘bite’ maakt het nog wat boeiender.

Verdeel de ‘banaan-appel-puree’ over 4 dessertkommen (of –bordjes), bestrooi met enkele krenten, leg bij iedere portie 2 el hangop, of platte kaas, en versier elke portie met 1 ½ el geroosterde amandelen.
apple-cinnamon dessert
Zo lekker!

___________________________


Één ding…  Inmiddels ben ik gewend om weinig suiker te eten.  Door overrijpe bananen te gebruiken en ook door krenten toe te voegen, vind ik dit dessert voldoende zoet. 

Maar…  mocht jij het nou net niet zoet genoeg vinden, wat let je dan om bijvoorbeeld een theelepeltje rietsuiker (per persoon) toe te voegen aan de ‘appel-banaan-puree’?

Dat kleine beetje suiker, wat je eraan toevoegt, vind ik heel goed kunnen gezien het feit dat je met dit toetje wel al de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit binnenkrijgt.

En als je er twee porties van neemt, dan heb je dus al het fruit binnen dat je op een dag nodig hebt!

Dat is nog eens leuk, hé?  Een toetje dat zó gezond is, dat je er beter twee porties van eet dan één…



Foto’s: © sunny mama

22 opmerkingen:

  1. Ik dacht al, hangop dat hebben wij nooit in huis, logisch dus...
    Ziet er lekker en eenvoudig uit. Ik ben niet zo dol op moes, dus ik zou het waarschijnlijk allemaal met de hand snijden.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je dan bijvoorbeeld zou kunnen doen, is de appeltjes bakken... Dat gaat wel ten koste van wat vitamientjes, maar dan blijft het nog steeds gezond genoeg.

      Verwijderen
  2. Oh hoe lekker klinkt dit zeg. ik zou alleen de krenten achterwege laten. Heb in het verleden zelf weleens hangop gemaakt zo ontzettend lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze hangop, die ik hier gebruikt heb, heb ik voor het gemak kant-en-klaar gekocht. Als ik hem zelf maak, dan laat ik 'm doorgaans meer 'uitlekken' tot er een veel drogere 'massa' overblijft. Inderdaad, heel erg lekker!

      Verwijderen
  3. Het ziet er smakelijk uit. Zeker op die mooie witte borden met dat blauwe randje. Ik ben zelf niet zo'n fan van hangop. Ik eet het liefste magere yoghurt. Ik houd niet zo van dat 'lobbige' spul.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf zou ik nooit op het idee komen om het woord 'lobbig' in verband te brengen met hangop. ;-)

      Nee, doe mij maar lekkere vette yoghurt. Hoe vettiger, hoe prettiger! Zo vind ik de Turkse en Griekse yoghurt het lekkerst.

      Ja, die bordjes vind ik ook heel erg mooi.

      Verwijderen
  4. Goeie eettip Sunny, ik ga voor gebakken appeltjes. Heel grappig, ik vind dat water in de yoghurt altijd vies, soms prik ik een gaatje in het deksel en zet de pot ondersteboven gedurende een kwartier zodat het wegloopt. Wist niet dat je zo (ongeveer) hangop krijgt. Ik ben een fan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker grappig... Jij hebt dus de hangop ontdekt, zonder dat je wist dat het 'hangop' was!

      Verwijderen
  5. Hier kan je maar 1 ding op zeggen.
    JUMMIE!!
    Enne met vele soorten fruit te maken maar appel en kaneel is een echte aanrader.

    Fijne dag en LG,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Je kunt je fantasie hier helemaal op loslaten. Mijn dochter heeft zichzelf net een ontbijtje geserveerd van aardbeitjes met bramen + banaan (die overrijpe banaan moet er echt bij om het lekker zoet te maken) + hangop.

      Jij ook een heel fijn dagje Karina!

      Verwijderen
  6. Jij kan ook echt over alles leuk schrijven ;-) Ziet erg erg lekker uit. En het is ook nog eens gezond! Dit recept sla ik even op voor als ik weer zo'n bui heb waarin ik zin heb om te koken/bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit recept is misschien eerder nog een aanrader voor wanneer je juist geen zin hebt om te koken. Want heel veel vált er niet aan te 'koken'. ;-)

      Dankjewel voor je complimentje, trouwens!

      Verwijderen
  7. Wat een lekker recept Sunny!
    Ja lekker appeltjes, ze vallen hier bijna van de boom ;) Dus binnenkort staan ze hier regelmatig op het menu. De combinatie met bananen lijkt me heel erg lekker. De hangop zal ik waarschijnlijk vervangen door Turkse of Griekse yoghurt maar met platte kaas lijkt het me ook erg lekker.
    Als ik een recept zie dan pas ik het vaak meteen aan in mijn hoofd en bedenk ook altijd een aantal variaties ;) Heb jij dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien Godelieve!
      Zelden maak ik een recept letterlijk zoals het wordt voorgeschreven, voeg er meestal mijn eigen 'touch' aan toe.

      Leuk hoor, dat je je 'eigenste' appelboom hebt!

      Verwijderen
  8. Hmmmm is wat ik dacht toen ik de foto's voorbij zag komen al scrollend. Appels..ja die heb ik in de tuin, tenminste als er geen beesten aan hebben gezeten.

    Platte kaas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh wauw, prachtige foto's!
    En dit ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit ziet er zo lekker uit, ik zou het zelfs durven eten als ontbijt of als dessert.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hola Sunny. Esta propuesta me gusta, es muy fácil de hacer y se ve apetecible. Por favor Sunny, el traductor en el blog vendría muy bien. Un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hola Emma!

      Siempre aprecio tus comentarios. Saludos y un abrazo.

      Verwijderen
  12. Wow, dit ziet er superlekker uit! Ik moet nog eten, dus ik heb nu extra trek hi hi. Mooie foto's weer, Sunny, je weet het altijd weer lekker te brengen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waar is mijn slabbertje ......het water komt me in de mond

    BeantwoordenVerwijderen