3 juli 2015

WEEKENDTIPS - JE HANDSCHRIFT KAN JE LEVEN VERANDEREN

JE HANDSCHRIFT KAN JE LEVEN VERANDEREN
Heb jij een mooi handschrift? 

Iedereen heeft een uniek handschrift en er wordt beweerd dat je handschrift een weerspiegeling is van wie jij bent.  Maar zou het ook omgekeerd werken, denk je?  Zou je de manier waarop je denkt en zelfs hoe je bent, kunnen veranderen door je handschrift te veranderen?

Vimala Rodgers zegt van wel.  Ze zegt dat de hersendelen die betrokken zijn bij het schrijven er heel andere zijn dan die je gebruikt bij het typen.  En wanneer je je handschrift verandert, dan verander je iets aan de neurologische verbindingen in je hersenen.

Vanaf het moment dat we geboren worden, probeert ons onderbewuste alles wat we meemaken te begrijpen.  Onze persoonlijkheid wordt gevormd door de manier waarop ons onderbewuste die gebeurtenissen opvat.  Daardoor worden we bijvoorbeeld een creatieveling of een pietje precies.

Door je handschrift te veranderen, zegt Rodgers, kun je invloed uitoefenen op de manier waarop je onderbewuste aankijkt tegen alles wat jou overkomt.

Vimala-alfabet

Rodgers ontwikkelde haar eigen ‘Vimala-alfabet’ voor een – zoals ze dat zelf noemt – ‘gezond handschrift’.  Ze noemt dit handschrift ‘gezond’ omdat het zelfbevestigend zou zijn.  Als jij iemand bent die vaak aan zichzelf twijfelt, dan zou dit een heilzaam handschrift voor jou kunnen zijn.

Zo vindt Vimala het belangrijk om het horizontale streepje van de t helemaal bovenaan te zetten in plaats van op zijn gebruikelijke hoogte.  Want dat zou de typische manier zijn waarop visionairs als Moeder Theresa, Mahatma Ghandi, Albert Einstein, e.a. de letter t schrijven.  “Als je over de menigte heen wilt kunnen kijken en de dingen op een revolutionaire manier wilt doen, dan moet je het dwarsstreepje van de t helemaal bovenaan zetten”, zegt Rodgers.

“Als je meer passie in je leven wilt, dan moet je vooral oefenen op de letter h”, zegt ze.  Zelf schrijft ze (sinds 1972!) iedere dag 2 bladzijden vol met de letter h omdat dit haar favoriete letter is.

Rodgers zegt dat je hersenen er 40 dagen over doen om die nieuwe verbindingen aan te leggen.  Maar je moet dan wel heel trouw elke dag oefenen. 

Als je je handschrift wilt veranderen, dan adviseert ze om dit niet in een keer te doen, maar lettertje voor lettertje.  Dus je begint bijvoorbeeld met de letter a (maar dat hoeft niet, je kunt ook een andere letter kiezen) en je integreert die letter in je eigen handschrift.  Daar oefen je dan 40 dagen op en dan pas integreer je de volgende letter in je huidige handschrift.  Zo ga je door tot je alle letters veranderd hebt.

Meer over dit onderwerp lees je in het Engelstalige boek Your Handwriting Can Change Your Life van Vimala Rodgers.

* * * * *

Wat vind jij van dit idee?  Vimala Rodgers zegt dat je ’t gewoon maar moet proberen om te kijken wat er dan gebeurt.

Zelf heb ik al wel ondervonden dat typen lang niet hetzelfde voor me doet als iets met de hand opschrijven.  Wat ik met de hand heb opgeschreven, kan ik bijvoorbeeld veel langer onthouden dan wat ik getypt heb.

Wat er ook van aan is, die tip over hoe je je handschrift verandert, is voor mij een hele goeie.  Mijn handschrift is namelijk verschrikkelijk!  Dat moet het lelijkste handschrift ooit zijn.  Echt waar.  En de enige die het kan lezen, ben ik zelf.

Fijn weekend!



30 opmerkingen:

  1. Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw handschrift, je had er een foto van moeten plaatsen ;-)

    Ik schrijf tegenwoordig heel weinig en tik alles in op apparaten, jammer want het is dan elke keer weer even wennen en ik begin altijd slordig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees dat we zo langzamerhand een beetje verleerd zijn om nog iets met de hand te schrijven.

      Verwijderen
  2. Toen ik begon te werken in de administratie begin jaren 1980 had ik oudere collega's met een heel mooi handschrift. Zoiets zie je tegenwoordig niet meer. We zijn niet meer gewoon om met de hand te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel jammer, hé?
      Misschien wordt 'schoonschrift' wel weer een hele nieuwe rage. Net zoiets als dat kleuren voor volwassenen...

      Verwijderen
  3. Interessant! Ik ben nu wel nieuwsgierig naar je handschrift ;) Ik heb zelf een heel slordig handschrift. Daarom typ ik liever ;) Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde probleem... En daarbij komt dat ik veel sneller kan typen dan schrijven.

      Verwijderen
  4. Interessant! Ik kan netjes schrijven, maar als ik voor mezelf iets neerkrabbel is het voor anderen vaak lastiger te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de beste wil van de wereld, ik kan het gewoon niet, netjes schrijven.

      Verwijderen
  5. Ik ga het proberen en begin met de t. Lijkt me leuk. Toeteloe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Sunny how are you my friend keep in touch from INDONESIA.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou mijn handschrift lijkt nergens op heel slortig en eigenlijk ben ik rechtshandig maar gedwongen om links te schrijven, dus ik denk dat mijn handschrift weinig over mijn persoon zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik schrijf heeeel slordig, maar grappig kun je aan mijn handschrift wel mijn stemming zien. Van heel hakerig tot heel rond. Bizar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik schrijf te snel en dus moeilijk leesbaar. ik begin klein en eindig super groot. Net zoals jouw onthoud ik sneller iets wanneer ik het zelf schrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben even gaan snuffelen in haar boek, op kindle kan je de eerste twee hoofdstukken lezen. Lijkt mij een mooie uitdaging.
    Ik vind het wel grappig wanneer ze schrijft dat je iemands humeur kan afleiden van zijn handschrift, zouden dokters dan altijd een slecht humeur hebben? :D
    Vorig jaar heb ik eens een poging gedaan om mijn schoonschrift wat bij te werken... Jammer genoeg geen 40 dagen volgehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dokters zijn idd notoir om hun vreselijke handschrift. Maar opvallend genoeg zegt Judith (twee reactie hierboven) dat je aan haar handschrift ook haar stemming kunt aflezen!

      Verwijderen
  11. Ik schrijf wel mooi, wanneer ik de tijd ervoor neem haha. Wanneer ik snel wil schrijven, schrijf ik minder mooi. Ik ben soms wel echt jaloers op mensen met een prachtig handschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik benijd ook mensen die mooi kunnen schrijven. Zelfs wanneer ik er de tijd voor neem, lukt me dat nog niet. Ik kan dan weer wel heel snel typen :-))

      Verwijderen
  12. First of all thank you for giving us this post.I feel my handwriting is not that good I keep on changing my handwriting. I write one handwriting in note book and a different style in other book

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for reading, Darshan.
      I kept on changing my handwriting too. Ik kept on hoping it would finally look like 'something'...

      Verwijderen
  13. Jeetje wat een interessant artikel zeg! Hier wil ik meer over lezen. Mijn handschrift is helaas wat crappy geworden, dit heb ik overgehouden aan een nekbreuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Sunny, had je te slordig geschreven? Het is Vimala Rodgers :) Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is scherp opgemerkt! (Had ik opzettelijk gedaan, om te checken of je wel zorgvuldig leest (lol).)

      Nee, grapje. Goed dat je me erop wees. Dat slordigheidje is inmiddels rechtgezet.

      Verwijderen
    2. Ja ik had mijn bril op hihi! Los daarvan heb ik heel erg op mijn mooie handschrift moeten oefenen van kleinsaf aan. Ik ben linkshandig en ik moest toen ik pas op school zat dikwijls pagina's doen verdwijnen uit mijn schriften, zo onleesbaar en lelijk geschreven was het ;))

      Verwijderen
  15. Wat een onwijs interessant artikel! Heb hier echt nog nooit van gehoord en nog nooit zo over nagedacht. x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een grappig artikel! Geen idee of het werkt, maar who knows!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hi Sunny,

    Toegeven het Vimala-alfabet ziet er prettig en goed leesbaar uit.
    Lijkt in ieder geval niet op het mijne, ik schrijf redelijk (kinderachtig) rond.
    Maar ik waag het ook te betwijfelen of ze gelijk heeft.
    Want weet je wat mij is opgevallen?
    Het handschrift van echte slimmeriken is niet te lezen.
    Heb je wel eens geprobeerd om bijvoorbeeld het handschrift van je huisarts te ontrafelen?
    Ik ben al blij als ik de juiste medicijnen krijg en dat de apotheker zijn handschrift kan lezen want mij lukt het niet.
    Handschrift van de notaris, de beste man kan mij alles verkopen want ik kan het niet lezen.
    Mijn oude baas...... ook niet echt leesbaar maar wel een slimme kerel.
    Dus Sunny als jij de enige ben die jouw handschrift kan lezen dan heb je jouw roeping misschien wel gemist :-)))
    Misschien hadden wel moet zeggen dokter Sunny in plaats van Sunny mama :-)))

    Fijne zondag en vast tot morgen.
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow! Zo heb ik het nooit bekeken, Karina, maar ik geloof dat ik jouw opmerking ga opvatten als een groot compliment. Dat kan nooit kwaad, toch?

      Maar, ik denk niet dat ik mijn roeping gemist heb. Een dokter zou ik nooit willen zijn. Dat lijkt mij een verschrikkelijk zwaar beroep, zeker in deze tijden van bezuinigingen waarbij ze meer met administratie belast zijn dan dat waarvoor ze al die jaren geleerd hebben.

      Ik weet wel dat je deze opmerking eerder luchtig bedoeld hebt, maar toch maak ik van de gelegenheid graag gebruik om mijn waardering uit te spreken voor al die bevlogen huisartsen.

      Ik snap er ook niks van hoor, hoe die apothekers in staat zijn tot het lezen van al die onleesbare doktershandschriften!

      Fijne avond, Karina.
      Tot morgen :-)

      (Ik ga mezelf ineens slim vinden, nu, Dankjewel!)

      Verwijderen
  18. Erg interessant! Ik heb een lelijk handschrift. En twee door elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan ook niet kiezen! Sterker nog, het is voor mezelf altijd weer een verrassing hoe mijn handschrift er nu weer uit komt te zien...

      Verwijderen
  19. Ik denk dat het vooral moeilijk is om jouw handschrift te veranderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen