12 mei 2015

DIT IS DE REDEN WAAROM JIJ TE VEEL ZOOI IN HUIS HEBT

Dit is de reden waarom jij te veel zooi in huis hebt...
Heb jij er moeite mee om afstand te doen van de spullen die je niet gebruikt?  Ga dan eens na of je jezelf accepteert zoals je bent!  Een hoop overtollige zooi in huis komt door een gebrek aan zelfwaardering.

Onlangs viel bij mij het kwartje dat alle zooi die je bewaart, terwijl je hem eigenlijk niet gebruikt, een weerspiegeling is van…

wie je ooit geweest bent, maar ook van wie je hoopte te worden.

Jij hebt vast ook wel ’s een spijkerbroek gekocht die een maatje te klein was.  Een goeie reden, dacht je, om nu eindelijk eens 5 kilo af te vallen.

Of je kocht een sapcentrifuge omdat je vond dat je ’s wat gezonder moest gaan leven, maar in de praktijk bleek het toch wel wat veel gedoe om dat apparaat helemaal te gaan soppen na ieder hap-slik-weg sapje.

Zo heeft ieder mens voornemens die er niet, of misschien eventjes, van gekomen zijn.  Intussen slibt ons huis dicht met spullen die we denken nodig te hebben om die voornemens waar te maken.

Als je blijft vasthouden aan een ideaalbeeld van jezelf dan blijf je ook vasthouden van de spullen die je daarvoor in huis haalde.

Maar ook van de spullen die hoorden bij een vroegere versie van onszelf, kunnen we soms moeilijk afstand doen.  Een trouwjurk, bijvoorbeeld, een prijs die we ooit ergens mee gewonnen hebben, een cadeautje dat we van een dierbare kregen, maar dat eigenlijk nooit een functie heeft gehad…  Misschien vind je het ding wel oerlelijk, maar toch kun je ’t niet wegdoen vanwege de emotie die eraan vastkleeft.

Lees ook: Hoelang moet je een cadeautje bewaren dat je eigenlijk niet leuk vindt.

Als je vasthoudt aan spullen die passen bij een ideaal toekomstbeeld van jezelf, of aan spullen die passen bij een vroegere versie van jou, dan accepteer je jezelf dus niet zoals je nu bent, in het hier-en-nu.

Gooi die veel te krappe spijkerbroek, samen met die trouwjurk, in de kledingbak.  Breng die sapcentrifuge naar de kringloop.  En gooi alle cadeautjes, die je toch al nooit mooi vond, eruit.  Het gaat namelijk niet om het ding zelf, maar om het gebaar

Gun jezelf letterlijk de ruimte om lekker – en eindelijk eens - te mogen zijn wie je nu bent! 
___________________________________

Het leven bestaat alleen in het hier-en-nu.  Waarom zou je je huis dan volstouwen met spullen uit een vervlogen verleden of zelfs uit een verzonnen toekomst?  Beetje gek, vind je niet?

Xo, Sunny


PS Dit vind je vast ook interessant:

WAT DOE JE WEG EN WAT NIET? - EEN SLIMME OPRUIMTIP!



Afbeelding: © Nina Holst – STYLIZIMO.

19 opmerkingen:

  1. ik en opruimen gaat niet zo goed samen, of te wel gooi ik te veel weg of wel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van te veel weggooien heb ik weinig last. Eerder te weinig. Heb je enig idee waar het aan ligt dat je te veel weggooit? Ben ik wel benieuwd naar!

      Verwijderen
  2. Zo heb ik het nog nooit bekeken maar er zit wel een kern van waarheid in.
    Ik weet nog dat wij 20 jaar geleden zijn gaan samenwonen en dat veel dubbele spullen in dozen de zolder op zijn opgegaan.
    19 jaar later kwam ik de dozen weer eens tegen.
    Even snel gekeken en......... naar de kringloop en gemeente werf gebracht.
    Tja als je er 19 jaar lang geen behoefte meer aan heb dan zal dat ook niet snel meer komen:-)

    Het feit dat het de zolder opging had natuurlijk wel te maken met een spannende nieuwe periode in mijn leven.
    Nu zijn we gewoon gelukkig en zeker van ons zelf.
    Dus ja als ik het zo bekijk dan is het absoluut een feit.

    Je blog is een echte oog opener kan ik wel zeggen.

    Fijne dag en lieve groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan me voorstellen dat je in zo'n spannende periode niet meteen alle schepen achter je verbrandt. Maar ik moest wel ontzettend lachen om die 19 jaar. Ben je al die tijd niet op zolder geweest ;-)?
      Ik heb ook de neiging om spullen - die ik eigenlijk moet wegdoen - eerst nog een jaartje of zo in de berging te bewaren. Echt stom, want telkens weer stel ik vast dat ik na een jaar toch echt vergeten ben dat ik ze nog had. Waarom bewaar ik ze? Kan ik ze net zo goed meteen wegdoen, toch?

      Wens jou ook nog een heel fijn dagje. Groetjes!

      Verwijderen
  3. Dit is een eye-opener Zo heb ik het namelijk nog nooit bekeken. Echter heb ik er niet heel veel moeite mee om spullen weg te doen en weg geven vind ik nog fijner.

    Nu wil ik zeker al een jaar mijn trouwjurk weg geven, ik dacht eerst aan een verkoop op marktplaats toen dacht ik ik geef de jurk wel weg aan iemand die het minder heeft in Turkije... Niks van terecht gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als jij iemand bent die makkelijk spullen wegdoet en je bent er nog niet in geslaagd om je trouwjurk weg te doen, dan denk ik dat ze bestemd is voor een speciaal iemand die op een gegeven moment op je pad komt...

      Verwijderen
  4. Hihihihi nee al die tijd niet op zolder geweest, toch echt om mezelf te schamen.
    Erg hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi artikel en zo waar dat het je tegenhoudt in wie je wil zijn. Binnenkort ga ik eens grondig mijn huis uitmesten, misschien helpt dat mij nog meer om te zijn wie ik wil zijn! Thnx Sunny!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor je lieve reactie. Veel succes bij het 'uitmesten' ;-)!

      Verwijderen
  6. Ik kan heel slecht opruimen, haha. Ik heb ook absoluut teveel zooi in mijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik kan ze ergens wel gelijk geven ., zo had ik vele dingen bewaard van wijlen mijn ouders, maar je kan niet alles bij houden ..jaren later heb ik er dan toch afscheid van kunnen nemen, je leeft inderdaad in het heden, en nu doe ik het vaker, wat ik niet gebruik ..weg er mee !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige mensen zijn daar goed in. Maar voor sommigen, zoals jij en ik, is dat toch een leerproces.

      En... misschien ook wel een klusje waar je tegenop ziet. Ik vind het vaak moeilijk om er eens aan te beginnen.

      Verwijderen
  8. Dat is het mooie aan herinneringsdozen, ieder jaar bekijk ik de inhoud en stel me weer de vraag, waar kan ik afscheid van nemen en waarvan niet. Het schenkt me inzicht in mezelf en het is mooi om te zien evolueren hoeveel hoofdstukken er reeds afgewerkt zijn en welke niet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, daar had ik nog nooit van gehoord, van 'herkenningsdozen'. Wel een goed idee.

      Verwijderen
  9. Oh, dat filmpje ga ik straks thuis eens goed bekijken met m'n voeten omhoog en een kopje thee erbij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat je langer over het zetten van een kopje thee doet, dan het bekijken van dat filmpje. Dat laatste duurt maar een minuutje ;-).

      Verwijderen
  10. Ik kan beter dingen weggooien dan mijn vriend, die bijna een strandjutter is. Ik hou niet van teveel spullen en onze woonkamer is gelukkig erg rust met weinig prul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je zo'n gelijk in: hoe minder spullen hoe rustiger een kamer aanvoelt.

      Verwijderen