2 maart 2015

HOE KOM JE OVER JE EX HEEN – 6 TIPS

Hoe kom je over je ex heen - 6 tips
Gisteren belde mijn bff.  Na een problematische tijd is het nu, sinds een week, finaal uit met haar vriend.  Ook al heeft zij het zelf uitgemaakt – er viel werkelijk geen land te bezeilen met die kerel – en ook al weet ze dat ze beter af is zonder hem, toch voelt ze zich niet opgelucht… integendeel. 

“Het voelt net als stoppen met roken”, zei ze, “je wilt wat je mist vervangen door iets anders, maar er is niets in de wereld waarmee je het kunt vervangen”. 

Ik ken het gevoel.  Je weet met jezelf geen raad. 

En ook al heeft mijn bff het nu moeilijk – liever had ze de relatie niet beëindigd – nog moeilijker kan het zijn, wanneer jij degene bent die ‘gedumpt’ wordt.  Een afwijzing is altijd slecht te verkroppen.

Een litertje chocoladeroomijs kan dan nog wel ’s helpen, maar helaas niet veel langer dan een uurtje. 

Been there, done that! 

Dus… speciaal voor jou, als jij nu door een break-up heen gaat: 6 tips die voor mij gewerkt hebben...  


Eigenlijk zijn het 6 stappen, maar ‘IN 6 STAPPEN OVER JE EX HEEN’ klinkt een beetje gek ;-).

Stap 1 - Zwelg in je zelfmedelijden.
Misschien raar om ongegeneerd in je zelfmedelijden te gaan zitten zwelgen, maar het helpt wel.  Alleszins helpt het je niet om je verdriet op te kroppen, of te onderdrukken.  Neem er maar lekker de tijd voor om jezelf eens eventjes heel zielig te vinden.  Dat mag!
Eén grote ‘maar’ plakt er wel aan vast… houd je zelfmedelijden privé.
Zet je telefoon uit en blijf weg van het internet.  Ga niet zitten gluren op de Facebookpagina van je ex, stuur hem geen e-mail en weersta de verleiding om te checken of hij jou misschien gemaild heeft.  Als je per se iemand moet bellen, bel dan uitsluitend je beste vriendin en verder niemand.
Zwelg in je zelfmedelijden... dat mag!
Stap 2 - Neem 2 aspirines en ga slapen.
Nog zoiets opmerkelijks…
Neem dus 2 aspirientjes en ga naar bed toe.  Laat je zorgen voor morgen.

Stap 3 – Count your losses and get on with it.
Tel je zegeningen… maar als je verdriet zo groot is dat je je zegeningen niet meer kunt zien, tel dan je verliezen.  Zet op een rijtje wat je verloren hebt, wat jou ontnomen is, wat je tekort gekomen bent en wat jou is aangedaan.  Wees boos, woedend, razend kwaad, smijt desnoods een glas aan diggelen en… begin opnieuw met een schone lei.
Count your losses and get on with it!
Stap 4 – Wees eerlijk tegen jezelf.
De harde, pijnlijke waarheid is… it just wasn’t meant to be.
Zie onder ogen welke keuzes jij gemaakt hebt en welke beslissingen jij genomen hebt, die misschien niet de juiste waren.  En… vergeef jezelf daarvoor.  Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen er geen acht op slaan of iemand écht bij hen past, wanneer ze verliefd zijn.
Wees niet boos op jezelf, maar probeer te begrijpen welke behoefte jou ertoe dreef om voor iemand te kiezen die niet bij jou past.
De liefde kent veel verschijningsvormen...
Stap 5 – De liefde kent veel verschijningsvormen.
Om te spreken met Oprah Winfrey, de Wijze Vrouw Die Alles Weet:
De romantische liefde is niet de enige liefde die het nastreven waard is.  Zo veel vrouwen hopen dat de ridder op het witte paard hen zal komen redden uit hun dagelijkse sleur, terwijl er overal om hen heen kinderen zijn, buren, vrienden, zelfs vreemden, die ook verlangen naar contact, vriendschap, warmte en liefde.  Kijk om je heen!

Stap 6 – Ontwikkel je passie.
Ontwikkel je passie!
Er is niets in de wereld waarmee je het gemis aan je geliefde kunt vervangen…  als je nog in het rouwproces zit.  Maar wanneer je eenmaal je passie hebt gevonden, iets dat werkelijk van jou is, iets wat je wilt ontdekken, waar je goed in bent, beter in wilt worden, waar je voor leeft, dan is er niemand in de wereld om wie je ooit nog die ondraaglijke leegte zult voelen.



Vergeet één ding niet: je bent niet de enige die hier doorheen gaat.  Ontelbaar veel mensen hebben een pijnlijke break-up of een walgelijke scheiding meegemaakt. 

Ik wens je sterkte, kracht en bovenal: liefde & passie.

Foto’s met toestemming van – en daarvoor bijzonder veel dank aan – © Erik Bolding.

xo, Sunny

9 opmerkingen:

  1. Het enige contact wat ik met mijn ex heb is email-contact. Ik wil haar niet eens zien of spreken! Het email-contact is nodig omdat zij de moeder van mijn kinderen is. Zelfs dit contact misbruikt zij om constant om geld te zeuren. "Rupsje nooit genoeg"!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel! Vooral stap vier moet ik me even vaker realiseren. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Het genoegen is mijnerzijds. Ontzettend dank dat ik ze mocht publiceren binnen deze context!

      Verwijderen
  4. Stap vijf acht ik van groot belang. Hoe heerlijk de romantische liefde is en vooral met je lekkere ding, nooit vergeten dat er veel verschillende vormen van liefde zijn. Misschien minder heftig, maar heel waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een scheiding is een soort rouw-proces. Het heeft zijn tijd nodig. Gun je zelf die tijd, het is niet goed om een nieuwe relatie te beginnen alleen maar om het verlorene te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik in principe met je eens, alhoewel ik ook mensen ken die met dit motief aan een nieuwe relatie begonnen en die 'nieuwe' relatie houdt inmiddels al jarenlang stand. 't Kan dus wel...

      Verwijderen
  6. Het lijkt mij verschrikkelijk maar ik denk dat deze stappen zeker wel kunnen helpen. Nummer 2 is opvallend. Hmm, misschien ga ik mijzelf binnenkort emotioneel verdoven kidding! Ik heb geen ex en ook nooit echt liefdesverdriet gehad. Sjeetje klinkt ook best holy mary...

    Leuk geschreven en prachtige foto's van Erik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je complimenten, Nesrin.
      De reden waarom ik denk dat veel (jonge) vrouwen veel zouden hebben aan jouw relatie-adviezen is omdat voorkomen mij beter lijkt dan genezen. Jouw tips zouden vrouwen hiervoor kunnen behoeden.

      Verwijderen