10 maart 2015

DIY: SUPER MAKKELIJK ZELF VERSE KIEMEN MAKEN

Super makkelijk zelf verse kiemen maken
Je weet, ik hou van koken en van nieuwe recepten ontdekken.  Als ik ergens een recept tegenkom dat me aanspreekt, ga ik het meestal lezen.  Een eeuwigheid geleden kwam ik toevallig dit recept tegen en tussen de reacties las ik er iets interessants.

Hoe je zelf linzen en bonen ontkiemt - die supergezonde dingetjes, die je normaal in de natuurwinkel koopt.

En dat blijkt hartstikke makkelijk te zijn…

Koop gewoon een zak gedroogde linzen, kikkererwten, of bonen.  Doe er twee handjes van in een kom.
gedroogde linzen en bonen
Vul de kom met ruim water en laat de linzen of bonen een nachtje weken.
Laat de linzen en bonen een nachtje weken.
Giet ze de volgende dag af en spoel ze goed.  Doe ze terug in de lege kom, dek af met een keukenpapiertje en zet ze op een donkere plek.
Op dag 3 zijn de linzen en bonen ontkiemd.
Op dag drie zijn je linzen, kikkererwten en/of bonen ontkiemd.  Vanaf nu bewaar je ze in de koelkast om het groeiproces af te remmen.
Vanaf dag 4 zijn de kiemen eetbaar.
Vanaf dag 4 kun je ze eten.
Bewaar de ontkiemde linzen en bonen in de koelkast.
Lekker voor door de salade!
Eet smakelijk!
En hier kun je gewoon zien hoe je super makkelijk zelf verse kiemen maakt ;-)


Sammy-Jo is er dol op.  En ik ben er ook blij mee, want het is stuk-ken goedkoper om ze zelf te maken dan ze bij de natuurwinkel te kopen!

Wat denk je, ga jij dit ook proberen?



Photos 2 – 7: © Coconinoco, published under a creative commons liscense.




9 opmerkingen:

  1. Ik ga het zeker proberen, gewoon leuk om het proces te zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik denk ook wel proberen. Alleen al uit nieuwsgierigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee, ik kende het niet. Ik geef dit door aan mijn zus die houd van dit soort dingen en ik, tsja ik bel wel bij d'r aan als het klaar is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iets om te onthouden voor degene die voor mij kookt. Zal het doorgeven !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga het zo gelijk proberen op deze manier, ben reuze benieuwd.
    Het is erg gezond en lekker over een salade. Heb nog een zakje gemengde bio-kiemen staan.
    Ben al weleens aan het proberen geweest met natte watten maar vond dat geen succes.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ff weten of het gelukt is :-)

      Verwijderen
    2. Fijn dat je 't even liet weten Anita, dankjewel!

      Verwijderen