11 december 2014

GA JIJ OOK KAPPEN MET FACEBOOK?

Vanaf 2015 mag Facebook ALLES doen met jouw naam, gegevens, info, foto’s, video’s,…  whatever je erop hebt gezet. 


Wie heeft er tegenwoordig geen Facebook? 

Nou, ik was dus zo’n uitzondering die nog niet op FB zat.  (Ben meer een G+ type.)  Op 23 november besloot ik er – na lang twijfelen – toch aan te beginnen.  Kreeg ik meteen een melding over de veranderingen in hun voorwaarden vanaf 2015. 

Die voorwaarden heb ik niet helemaal gelezen – ik heb ze helemaal niet gelezen. 

Jij wel?

De kans is groot van niet.  Niemand heeft zin om zo’n lange, droge lap tekst te lezen, toch? 

Elders op het net kwam ik toevallig info tegen, die de FB-voorwaarden voor 2015 in hapklare brokken voorkauwt.  

Waar komt het op neer?

Vanaf 2015 wordt Facebook eigenaar van alles wat jij erop zet (wer-ke-lijk ALLES! – je foto’s, je video’s, je teksten, ALLES!) en daarom mogen ze ermee doen wat ze willen.  Facebook mag vanaf dan ook je naam, je profielfoto en andere info gebruiken voor reclame en andere commerciële doeleinden.


Niet iedereen realiseert zich wat de gevolgen hiervan zijn voor zijn privacy.  

Mensen die dat wel doorhebben zijn onmiddellijk gekapt met FB en roepen andere gebruikers op om hetzelfde te doen.    

De vraag is…  kun je dat?  Kun je nog wel stoppen met FB?  Daar schijn je ontwenningsverschijnselen van te krijgen ;-). 

In ieder geval: morgen wis ik mijn Facebook-account.  Hier helpen ze je daar een handje mee.  

Sunny
CU on G+! xxx

Foto: attributievrij

15 opmerkingen:

  1. Ik heb idd geen Facebook meer, sinds een paar maanden en het was echt wel afkicken. Maar deze nieuwe regels kende ik niet en ik ga mijn zoon en dochter ( pubers) echt je blog laten lezen. Ik hoop dat zij zich realiseren dat ze heel voorzichtig moeten zijn met foto's en dergelijke. Zo moeilijk voor hen. In hun enthousiasme delen ze zo graag dingen ... Dank je wel voor deze reflectie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for sharing, ik wist het niet. Heb nooit een prive account gehad op FB, wel heb ik een fake account aangemaakt en heb mijn blog daaronder gehangen.

    Toen whatsapp werd overgenomen door FB heb ik Whatsapp eruit gegooid, want ook daar zijn "actief".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al met fb gestopt. Rekening houdend met de 14 dagen bedenktijd. En het feit dat ze mijn account blokkeerden omdat ik een nickname gebruikte, al jaren. Dat ze niet kunnen zeggen "jammer joh, je bedenktijd viel al in januari." Dus als je bv 16 dec stopt, dan is per 30dec je account echt weg en speel je op save. Daarom gebruik ik nu ook google+ intensiever. Ter informatie: Het is een hoax ( nep, fake) dat als je een status plaatst op FB met wets artikelen dat ze dan niets mogen doen.

    Ik vermaak mij prima zonder FB, geen communicatie stoornissen meer met vreemden die denken jouw "echte"vrienden te zijn omdat FB het woord "vrienden" gebruikt. Dus geen ergernissen meer van mijn kant uit. Lekker intensief met mijn ECHTE hobbies bezig en mijn website. www.dianaswereld.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben sowieso redelijk voorzichtig met het plaatsen van foto's en dergelijke, gebruik mijn FB account ook voornamelijk nog ter blogpromotie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb geen Facebook, gelukkig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ga zeker door met FB, in de genoemde voorwaarden staat namelijk dat de kringen gerespecteerd worden, belangrijk voor mijn prive FB die niet openbaar is. Bovendien beschikken mijn vrienden en kennissen die in verschillende werelddelen wonen niet over b.v. G+. Blijft leuk om met hen te delen. Mijn zakelijke FB accounts mogen voor alles gebruikt worden, graag zelfs, gratis reclame. Sinds kort met G+ actief bezig, bevalt prima, maar heeft een ander doel dan FB. Je bereikt met G+ andere kringen / mensen dan FB. Met andere woorden ze vullen elkaar aan en dat ¨eigendom van FB¨ kun je wel degelijk sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt kappen met Facebook vind ik een te grote stap, maar ben niet blij met die nieuwe regels!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Denk goed na wat je erop zet, dan hoeft het geen probleem te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb het zelf niet terwijl al mijn andere vriendinnen het wel hebben en ze zeggen steeds zo van maak het aan enzo dus een paar dagen geleden had ik het bijna aangemaakt maar ik dacht nog niet en dat was slim want nu lees ik dit en me vriendinnen kunnen het vergeten en ik ga ze ook hierover vertellen kijken of ik dan de enige ben zonder Facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Best een lastig dilemma. Ik zal waarschijnlijk niet gaan kappen met FB en met mij heel veel andere gebruikers niet doordat ze simpelweg de gewijzigde voorwaarden niet lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap de ophef niet helemaal: je bepaalt toch zelf wat je op FB zet? Ik ben heel vindbaar op internet, maar ik post alleen dingen waarvan ik het OK vind dat anderen dat kunnen zien. Dat geldt toch ook voor FB... Verder zorgen dat mensen je niet kunnen taggen in foto's of zorgen dat alle tags eerst door jou goedgekeurd moeten worden. (en: kritisch zijn op de mensen die je toevoegt als vrienden, niet iedereen die je 1x op een feestje in een dronken bui hebt toegevoegd, enz. enz.) Overigens woon ik in Duitsland, en lees ik net dat er voor Duitsland andere regels zijn (bv dat FB profielfoto's en namen van Duitse accounts niet zonder meer mag gebruiken)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ga zeker niet stoppen met Facebook. Ik let op met wat ik op Facebook zet, net zoals ik op straat oplet met wat ik tegen wie zeg. Facebook biedt me een gratis platform om contact te houden met de mensen die ik ken. Daar verbinden ze voorwaarden aan. Met dat in mijn achterhoofd plaats ik mijn 'dingetjes' op Facebook. Ik vind dat we in Nederland nog wel eens vergeten dat niets voor niets is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je goed doorklikt en leest krijg je een pagina waar je veel dingen uit kunt schakelen. Is wel moeilijk te vinden maar ik heb alles uit geschakeld..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb daar toevallig ook wat over geschreven: http://www.creatiefschrijven.net/voorwaarden-facebook-2015/

    Het zijn in elk geval geen nieuwe voorwaarden, maar iedereen gaat er anders mee om. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie.
      Heb je artikel gelezen: geeft een goed inzicht in de zgn. 'nieuwe voorwaarden' en duidelijke handvatten hoe ermee om te gaan. Alleen... Ik heb niet altijd zin om daar allemaal bij te moeten stilstaan wanneer ik me voor de lol op social media begeef.

      Wilde trouwens een reactie achterlaten op jouw bericht, maar kwam er niet uit hoe.

      Verwijderen