5 november 2014

KOOLHYDRAATARME PIZZA MET EEN BODEM VAN BLOEMKOOL

pizza met een bodem van bloemkool!

Eindelijk... een schuldgevoelvrije pizza!  

De bodem maak je niet van meel of bloem, maar... van bloemkool.

Ben jij net als ik dol op pizza, maar wars van al die koolhydraten en lege kalorieën?  Met dit recept vervang je het meel in de bodem volledig door bloemkool!  Je kunt deze pizza gewoon in punten snijden en uit het vuistje eten.

ingrediënten voor de bodem

gezonde pasta
een kleine bloemkool
een ei
een zakje geraspte Parmezaanse kaas
(of soortgelijke kaas) van 40 à 50 g
een half bolletje mozzarella
½ tl basilicum
½ tl oregano
½ tl knoflookpoeder
¼ tl zout

(Scroll verder naar beneden voor de ingrediënten van de pizzasaus.)
ingrediënten voor de pizzabodem

Bereiding pizzabodem

Begin met het voorverwarmen van de oven op een hoge stand.  Was de bloemkool en hak in stukjes.  (Ik gebruik ook de stam.)
hak de bloemkool in stukjes
vermaal de bloemkool tot 'sneeuw'
Doe de bloemkool vervolgens in de keukenmachine en vermaal tot ‘sneeuw’.  Doe de bloemkoolsneeuw in een magnetronbakje en sluit dit goed af met een dekseltje.  Zet het bakje met bloemkoolsneeuw 4 min in de magnetron op vol vermogen.  Kieper het bakje leeg op een theedoek en laat de bloemkoolsneeuw afkoelen.  (Was intussen je keukenmachine af, want die heb je zo weer nodig.)
laat de 'bloemkoolsneeuw' afkoelen op een theedoek
wring al het vocht uit de bloemkool
Wanneer de bloemkoolsneeuw voldoende is afgekoeld, laat je hem in de theedoek en wring je er zoveel mogelijk vocht uit.  Dit is niet mijn favoriete onderdeel van dit recept, maar echt noodzakelijk is het wel als je niet wilt dat je pizzabodem straks uit elkaar valt.  Uit mijn bloemkool kwam wel ¼ l vocht!
'bloemkoolmeel'
En zo ziet je ‘bloemkoolmeel’ eruit wanneer je er al het vocht hebt uitgehaald.
Doe dit ‘bloemkoolmeel’ nu terug in de keukenmachine en mix met de andere ingrediënten.
pizzabodem voor...
Vet de bakplaat in, of gebruik bakpapier en spreid het deeg uit in een ronde vorm ter grootte van een gebruikelijke supermarktpizza. 
Mijn oude gasoven deed er op de hoogste stand drie kwartier over om de bodem goudbruin te bakken.  Terwijl de pizzabodem bakt, kun je de saus maken.
pizzabodem na...
En zo ziet de gebakken bloemkoolpizzabodem eruit.

ingrediënten voor de pizzasaus

1 blikje gepelde tomaten
1 kleine tot middelgrote ui
3 tot 4 teentjes knoflook
1 tl knoflookpoeder
1 tl oregano
1 tl basilicum
¼ tl chilipoeder
¼ tl zout
2 tl olijfolie
ingrediënten voor de pizzasaus

Bereiding pizzasaus

Versnipper de ui en de knoflooktenen en bak ze in de olijfolie tot de uisnippers glanzend en lichtbruin zijn.  Doe de volledige inhoud uit het blik gepelde tomaten (= tomaten + tomatensap) in een beslagkom en maak er een vloeibaar geheel van met de mixer.  Voeg dit ‘tomatenvocht’ bij de gesauteerde ui- en knoflooksnippers.  Voeg de rest van de ingrediënten bij, dek de pan af met een deksel en laat op een laag vuurtje 20 min pruttelen.
pizzasaus
spreid de pizzasaus over de gebakken pizzabodem
Smeer de saus uit over je gebakken pizzabodem en beleg eventueel met andere lekkere dingetjes (bijvoorbeeld tonijn, ansjovis, kappertjes, olijven, …)  Om de pizza te gratineren kun je de andere helft van het mozzarellabolletje gebruiken, maar ik prefereer geraspte jonge kaas.  Zet de pizza in de oven tot de kaas volledig gesmolten is.

En Tataa…
zo komt ie uit de oven
Zo komt ie uit de oven!  Je kunt hem gewoon in punten snijden, zoals iedere andere pizza.
* Tip: handiger dan snijden met een mes, is knippen met een schaar!
je kunt deze pizza gewoon in stukken snijden
pizza met een bodem van bloemkool
mmmmm...
Errug lekker!  De bloemkool combineert uitstekend met de Parmezaanse kaas.

Tip!  Bewaar dit bericht op Pinterest zodat je 't altijd makkelijk terug kunt vinden.

18 opmerkingen:

  1. Deze wil ik ook nog eens maken. Is alleen de eerste keer dat ik zie dat het vocht eruit wordt geperst. Maak het denk ik wel krokanter niet? Thnx voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,
      Dank voor je reactie. Het is niet bepaald een héél leuk klusje, maar het vocht moet er inderdaad echt uit, anders valt de bodem uit elkaar.

      Verwijderen
  2. Ik las hier laatst een column over van Sylvia Witteman. Zij pleitte juist voor bloemkool als bloemkool.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Vlijtig Liesje,
      Dank voor je reactie. Sommige mensen zijn misschien een beetje conservatief? Toegegeven, er is ook niks mis met the good old fashioned bloemkool ;-).

      Verwijderen
  3. Och, wat ziet dit er erg lekker uit! Ik hou ook echt van pizza. En bloemkool, komt dat mooi uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh, dit ziet er zo lekker uit!! Ik ga het zeker een keertje proberen =)

    http://4balou.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruikte een (schone) oude theedoek maar die scheurde net tijdens het wringen. Best dus wel een nieuwe gebruiken :-) Ik kon bijna niet geloven dat je er zoveel vocht uithaalde maar dat klopt dus echt! Een goeie tip dus, bedankt! groetjes
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karin,
      Bedankt voor je reactie. Is de bloemkoolbodempizza zelf wel goed gelukt?

      Groetjes!

      Verwijderen
    2. Lekkerrrr! Onze zoon wou de bodem zo al opeten toen die uit de oven kwam, 't Rook dan al super. De bodem mocht iets steviger, nog wat beter wringen dus de volgende keer :-) Qua grootte zal het wel juist geweest zijn, een kleine bloemkool en ik gebruikte een gewone springvorm om 't mooi rond te krijgen op de bakplaat. Perfect! Groetjes, Karin

      Verwijderen
    3. Leuk dat je 't ff liet weten, Karin! Die springvorm is wel een heel goed idee.

      Fijn weekend alvast. Groetjes.

      Verwijderen
  6. De zeer smakelijk uitziende foto doet me al watertanden. Bloemkool-pizzadeeg staat al even op mijn lijstje. Ik had hem gezien op Food 52. Maar fantastisch dat ik val op deze try out door een 'echt mens'. Zo krijg je veel extra tips en lukt het van de eerste keer. Bedankt Sunny ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben eens gaan kijken wat Food52 is. Wat een leuke site is dat!

      Je moet dit receptje maar eens proberen... wanneer je véél tijd hebt. ;-)

      Verwijderen
  7. Heerlijk resept ga de rest ook uitproberen.
    dank je .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Toos. Fijn weekend! xxx

      Verwijderen