26 november 2014

BANANENIJS ZONDER SUIKER ÉN ZONDER ZUIVEL

Bananenijs zonder suiker en zonder zuivel
Bananenijs kun je héél makkelijk zelf maken.  Alles wat je nodig hebt is… banaan!  En natuurlijk ook een vriezer en een keukenmachine (of hakmolen, of mixer).  Dit ijs is mierzoet én romig van zichzelf.  Dus suiker en room heb je niet nodig.

Ingrediënten voor ½ liter bananenijs

* 3 à 4 rijpe tot overrijpe bananen

Rijpe bananen
Laat de bananen flink rijpen.  Hierdoor worden ze zoeter en gezonder.
Banaanschijfjes
Snijd de bananen in schijfjes.
gesneden banaan in diepvrieszakjes
Verdeel de banaanschijfjes over meerdere (een stuk of 4) diepvrieszakjes.  Houd de porties klein, want straks moeten de aan elkaar gevroren banaanschijfjes wel in je keukenmachine of hakmolen passen!
bevroren banaan in hakmolen
Malen, hakken of mixen tot je een soort van ‘bananenpuree’ krijgt.
Romige 'banaanpuree'.
'banaanpuree' in bakje
Je kunt het bananenijs nu al eten, maar door het mixen ontdooit het naar mijn smaak wat te veel.  Ik doe het daarom liever in een bakje, dat ik nog enkele uurtjes tot een nacht in de vriezer laat.  Daarna kun je het met een ijsschep over kommetjes of echte ijscoupes verdelen.
bananenijs zonder suiker en zonder zuivel
En zo krijgen de kleintjes hun fruit weer binnen ;-)!

Tip!  Met dit bananenijs kun je eindeloos variëren.  Je kunt bijvoorbeeld enkele aardbeien mee invriezen, pindakaas of cacao toevoegen.  Hier heb ik er bijvoorbeeld een variant op gemaakt met hazelnoten.  Een aanrader!

Laat het je smaken.

10 opmerkingen:

  1. Gezond en lekker. Je weet wel de goede combinaties te vinden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit ziet er heerlijk uit! Ik heb nog overrijpe bananen en morgen bezoek. Denk dat ik dit ga maken. Hoelang moet ik het de eerste keer in de vriezer doen? Aangezien het een nachtje in de vriezer moet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Whitney,
      Aan mijn reactie heb je nu niks meer, maar je stelde wel een goeie vraag. Ik laat de banaanschijfjes inderdaad een nachtje in de vriezer, maar dat hoeft niet per se. Ze moeten gewoon door en door bevroren zijn. Dus als dat met jouw vriezer in een kortere tijd lukt, dan kun je ze er eerder uithalen.

      Verwijderen
  3. Wow..It looks delicious & very easy recipe..Thnks for sharing dear Sunny..i'll try soon :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanx for stopping by. I'd love to hear how you like this recipe!

      Verwijderen
  4. Wauw that simple? Lijkt me echt heerlijk. Hier sowieso allemaal bananenfans / apen in huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijk is het inderdaad niet, maar je tovert het helaas niet zo een, twee, drie op tafel. Het vergt wat voorbereiding.

      Verwijderen
  5. Weet je, als je bij deze ijs, niet mee laten invriezen, een weinig heel fijne blokjes (2 op 2 millemeter) rabarber aan toevoegd...dat is lekker...allee voor mij toch ...dat speciaal zoete van die banaan en dat fijn zurige ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om er als variatie een weinig rabarber aan toe te voegen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het zurige van de rabarber een aangenaam contrast biedt met het zoete van de banaan!

      Verwijderen